مجمع عمومی عادی سالانه شرکت الکتریک خودرو شرق (سهامی عام) صبح روز شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور بیش از 75درصد سهامداران در سالن اجتماعات شرکت محورسازان ایران‌خودرو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، ریاست این مجمع بر عهده احمد محمدعلی خاکی بود و ناظران مجمع هم آقایان حیدریان و وفایی‌زاده بودند، ضمن اینکه هادی قانعی هم دبیری هیات‌رییسه مجمع را عهده‌دار بود.
در این مجمع دکتر شاه‌حسینی، مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش هیات‌مدیره پرداخت و از آخرین تحولات رخ داده در این شرکت بورسی سخن گفت.
این گزارش می‌افزاید: صاحبان سهام الکتریک خودرو شرق پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره توسط مدیرعامل و گزارش حسابرس توسط بازرس قانونی، به اتفاق آرا صورت‌های مالی شرکت را مورد تصویب خود قرار دادند، ضمن اینکه مقرر شد به ازای هر سهم 90 تومان سود نقدی پرداخت شود که معادل 97درصد از سود تحقق یافته است.
بنابراین گزارش، انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس شرکت و روزنامه‌های دنیای‌اقتصاد و خراسان به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار از دیگر مصوبات مجمع الکتریک خودرو شرق بود.
تاریخچه
شرکت الکتریک خودرو شرق (سهامی عام) یکی از شرکت‌های تحت پوشش گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران بوده که در راستای سیاست استقلال و اعطای شخصیت حقوقی مستقل به کارخانجات تابعه گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، در تاریخ ۱۷/۰۲/۱۳۷۶ تاسیس و تحت شماره ۱۱۸۶۵ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری شهر مشهد با سرمایه ۴۰میلیارد ریال به صورت سهامی خاص به ثبت رسید.
شرکت در آبان ماه 1382 با افزایش سرمایه به سهامی عام تبدیل و در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.
تولیدات شرکت
تولیدات شرکت شامل تولید دسته سیم انواع خودروهای سواری، کابل باتری، وایر شمع، دسته راهنما و SMART JUNCTION BOXES است که مشتریان عمده آن نیز گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا می‌‌باشند.
شرکت الکترونیک خودرو شرق دارای ۴ سایت تولیدی بوده و به ترتیب شامل سایت‌های زیر می‌باشد:
1 - سایت پژوهش:
تولید کننده دسته سیم انواع محصولات ایران خودرو شامل (انواع سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، ROA و پیکان وانت)
2 - سایت پویش:
تولید کننده دسته سیم انواع محصولات سایپا شامل (پراید، کاروان و نیسان وانت)
3 - سایت پویا:
این سایت تحت لیسانس شرکت یازاکی ژاپن (شعبه پرتغال) بوده و تولید کننده انواع دسته سیم محصولات Hightech شامل انواع دسته سیم ۲۰۶ تیپ ۵، ۳، ۲، آریان، زانتیا و دسته سیم صادراتی خودرو B۵۸ پیکاسو (محصول کارخانه سیتروئن در کشور اسپانیا) و خط مونتاژ دسته راهنمای پراید می‌باشد.
4 - سایت پیمان:
در این سایت عملیات مونتاژ دسته سیم توسط پیمانکاران (محصولات سه سایت مذکور) و در ۲۰ کارگاه متعلق به شرکت الکتریک خودرو صورت می‌گیرد.
موضوع شرکت
به موجب ماده ۳ اساسنامه شرکت، هدف از تشکیل و موضوع شرکت عبارت است از:
1 - ایجاد، تاسیس، اداره و بهره‌برداری از کارخانجات و همچنین تولید، توزیع، فروش، صادرات و واردات دسته سیم انواع خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن و انجام خدمات فنی و مهندسی، طراحی، ساخت و تولید انواع خودرو و مشاوره در نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های صنعتی و کلیه خدمات جانبی آن.
۲ - دایر کردن فروشگاه و تعمیرگاه برای فروش، نصب و تعمیر محصولات شرکت.
3 - انجام کلیه امور تجاری، بازرگانی از قبیل خرید، فروش، واردات، صادرات کالاها اعم از ماشین‌آلات، ابزارآلات، لوازم یدکی، مواد اولیه و ملزومات و قطعات یدکی اتومبیل، توزیع و پخش آنها و به طور کلی انجام کلیه عملیات تجاری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با کالاهای مذکور ارتباط داشته باشند.
۴ - اخذ نمایندگی از شرکت‌ها و کارخانجات داخلی و خارجی جهت خرید و فروش کالاهای آنها.
5 - مشارکت و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها و انجام عقود اسلامی.
۶ - اخذ وام و تسهیلات از اشخاص و شرکت‌ها و اعطای وام و تسهیلات به آنها.
آدرس شرکت: مشهد - کیلومتر 7 بزرگراه آسیایی - تلفن 9-6514446-0511 فاکس 6514445-0511
شرکت فاقد هر گونه نمایندگی بوده و فقط در تهران - فلکه دوم صادقیه - ابتدای خیابان آیت الله کاشانی - نرسیده به بوستان ۲ - پلاک ۱۳ - طبقه همکف دارای دفتر پشتیبانی می‌باشد. تلفن ۹۰-۴۴۰۴۶۴۸۹-۰۲۱
اهداف و برنامه‌های شرکت الکتریک خودرو شرق
ماموریت‌ها و چشم‌انداز:
- بزرگترین تولید کننده دسته سیم انواع خودرو در ایران
- دستیابی به حداقل ۵۰درصد سهم بازار داخلی
- حفظ سطح و ارتقای کیفیت محصولات در سطح تکنولوژی روز دنیا (کلاس جهانی)
- حفظ و ارتقای سطح صادرات تا سقف ۱۰درصد فروش بازار داخلی
- جلب رضایت مشتریان از طریق بهبود کیفیت محصولات تولیدی، نوآوری و خلاقیت در محصولات و ارائه خدمات بهتر
- ورود به صنعت الکترونیک خودرو در طی سه سال آینده
- خروج از تولیدات تک محصولی با ورود به صنعت الکتریک خودرو
- توسعه محصولات همگام با رشد و توسعه صنعت خودروسازی
- عضویت در زنجیره تامین یک خودروساز خارجی
اهداف استراتژیک:
- حفظ و توسعه سهم بازار نزد شرکت‌های بزرگ خودروسازی داخلی نظیر ایران‌خودرو و سایپا
- توسعه فعالیت‌های بازرگانی به منظور کاهش ریسک و افزایش سود شرکت
- ورود به صنعت الکترونیک خودرو و طراحی و ساخت محصولاتی نظیر Radio cd, smart junction box، مالتی پلکس، دسته راهنما و...
- حضور در بازار خودروهای جدید داخلی از قبیل L۹۰، ریو، آوانته، فیات و...
کاهش قیمت تمام شده محصولات از طریق:
- شناسایی Sourceهای جدید داخلی و خارجی مواد اولیه
- ارزان‌سازی از طریق جایگزینی مواد گران قیمت با موارد ارزان‌تر (مهندسی مواد)
- افزایش بهره‌وری نیروی انسانی
- کنترل هزینه‌های سربار
- داخلی‌سازی مواد اولیه گران قیمت خارجی
-توسعه برون سپاری امور از طریق پیمانکاری
صادرات
از آنجایی که جهت بقای شرکت در آینده و حفظ و گسترش آن، ناگزیر از ورود به بازارهای جهانی می‌باشیم و تولید و فروش محصولات و بازارهای جهانی الزامات و توانمندی‌های و مزیت‌های رقابتی خاص خود را می‌طلبد، شرکت الکتریک خودرو شرق در پنج سال گذشته با کار و تلاش هوشمندانه، راهبری کارآمد، فرآیند‌های اثربخش و تولید محصولات با کیفیت تحت لیسانس شرکت یازاکی، مزایای رقابتی لازم را در سطح جهانی به دست آورده است.
شرکت از اواسط سال ۱۳۸۲ با تولید انواع دسته سیم پژو ۲۰۶ صادرات خود را جهت مصرف در خطوط تولید خودروسازان اروپا آغاز نمود و تا پایان سال ۱۳۸۳ دسته سیم‌های پژو ۲۰۶ صادر نمود. در ابتدای سال ۱۳۸۴ با انعقاد قرارداد سه ساله صادراتی با شرکت یازاکی تولید و صادرات انواع دسته سیم‌های خودرو و M۵ (برلینگو) اقدام و صادرات این محصول در سه ماه آخر سال ۱۳۸۶ به پایان رسید. در سال ۱۳۸۶ صادرات شرکت نسبت به سال ۱۳۸۵ از رشد ۵/۲۶درصد برخوردار بود. در سال ۱۳۸۶ قرارداد صادرات دسته سیم‌های خودرو پیکاسو که خودروی جدید و مدرن با قابلیت‌های متفاوت می‌باشد برای یک دوره سه ساله تا سال ۱۳۸۹ به امضا رسید. حجم قرارداد مذکور سالانه حدود ۵میلیون یورو بود که نسبت به سال ۸۶ حدود ۸۵درصد رشد در پی داشت. این در حالی است که در سال ۱۳۸۷ با توجه به افت شدید و توقف صادرات در سه ماه پایانی سال، فروش صادراتی شرکت به حدود ۲/۳میلیون دلار بالغ گردید. قرارداد مذکور سبب افزایش و رشد صادرات شرکت و انتقال تکنولوژی جدید خط مونتاژ QE برای اولین بار شد که افزایش کیفیت و بهره‌وری را در پی داشت و تولید و صادرات این دسته سیم از سه ماه آخر سال ۱۳۸۶ شروع شد و تا قبل از شروع رکود اقتصادی در اروپا (آذرماه)
ادامه داشت.
شرکت الکترونیک سامانه سمند (سهامی خاص)- ESS
در اجرای اهداف و برنامه‌های شرکت الکتریک خودرو شرق جهت ورود به صنعت الکترونیک خودرو و تنوع بخشیدن به محصولات، در مهرماه شرکت ESS با سرمایه اولیه 000/000/ 100 ریال که 100درصد سهام آن متعلق به شرکت الکتریک خودرو شرق می‌باشد، در اداره ثبت شرکت‌های مشهد به شماره 34057 مورخ 6/7/1387 به‌صورت سهامی خاص به ثبت رسید. در حال حاضر از مجموع پروژه‌هایی که در شرکت الکترونیک سامانه سمند تعریف شده است، دو پروژه دسته راهنمای پراید و Smart Junction Box سمند سورن P2 با عقد قرارداد با طرف خارجی و خرید و حمل اولین محموله‌ها، اجرایی شده است و قرارداد با خودوسازان منعقد و تاییدیه اولیه اخذ شده است.
پروژه CD Player نیز یکی دیگر از پروژه‌های شرکت مزبور به شمار می‌رود.
فعالیت‌های انجام شده در بخش مالی
الف) گزارشگری:
1 - تهیه گزارشات میان‌دوره‌ای جهت ارائه به سازمان بورس
۲ - تهیه گزارش افزایش سرمایه و اخذ تاییدیه لازم در تاریخ ۱۵/۰۷/۱۳۸۷ از سازمان محترم حسابرسی
3 - تهیه گزارش بهای تمام شده محصولات تولیدی اعم از جاری و محصولات جدید به منظور تعیین قیمت هدف (فروش) برای کلیه محصولات گروه ایران خودرو و سایپا با توجه به تغییرات بهای مس، ارزش یورو و مواد اولیه پتروشیمی
۴ - تهیه گزارشات تحلیلی از وضعیت بازار، بهای مس، قیمت یورو و تحلیل شرایط با توجه به تغییر و تحولات اقتصادی در سال ۱۳۸۷
5 - تهیه و تدوین بودجه سال 1388 در بهمن‌ماه 1387، تصویب آن توسط هیات‌مدیره و تایید آن توسط سازمان محترم حسابرسی
۶ - تهیه گزارشات لازم جهت ارائه به حسابرسان و سهامداران عمده در طی سال (ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری سمند، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و قطعات اتومبیل ایران)
ب) فعالیت‌های مربوط به تامین مالی:
۱ - تمدید حدهای اعتباری سال نزد بانک‌های تجارت، ملت، صادرات، کارآفرین
2 - اخذ تسهیلات طرح آمایش صنعت از بانک صنعت و معدن (38میلیارد ریال L/C و 15میلیارد ریال)
۳ - استفاده از LC داخلی به منظور خرید مس از شرکت صنایع ملی مس ایران در هجده نوبت به ارزش بالغ بر ۱۱۷میلیارد ریال
4 - استفاده از 7 فقره ضمانت‌نامه گمرکی بالغ بر 79میلیارد ریال در سال 1387 به نفع گمرک مشهد
۵ - مدیریت صحیح بر وجوه نقد به نحوی که هزینه‌های مالی شرکت نسبت به بودجه و مدت مشابه سال قبل کاهش را نشان می‌دهد.
6 - وصول مطالبات شرکت از مشتریان با توجه به مشکلات عدیده مالی پیش آمده در صنعت خودرو
۷ - گشایش اعتبار اسنادی دیداری و ریفاینانس که در قالب ۱۳۹ مورد ثبت سفارش در طی سال ۱۳۸۷ بالغ بر ۲۴میلیون یورو با توجه به محدودیت‌های پیش آمده برای بانک‌های ایرانی انجام شده است.
8 - تصویب حد L/C داخلی به میزان 15میلیارد ریالی نزد بانک صادرات و حد 38میلیارد ریالی نزد بانک صنعت و معدن به منظور استفاده هرچه بهتر و بیشتر از فرصت‌های ایجاد شده در زمان‌های افت بهای مس خصوصا در نیمه دوم سال
اهم فعالیت‌های انجام شده در سال ۸۷ و برنامه‌های سال ۸۸
الف) نگهداری سیستم کیفیت
۱ - ممیزی خارجی
شرکت مطابق روال سال‌های گذشته، یک‌بار برای هر کارخانه و جمعا 3 بار مورد ممیزی شرکت گواهی‌دهنده TUV Nord قرار گرفت. این ممیزی‌ها که ممیزی مراقبتی بودند به منظور حصول اطمینان از عملکرد سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد 49:2002 و ISO/TS16 و ISO 9001:2000 بوده و همگی با موفقیت انجام شده است.
شرکت در سال ۸۷ نیز ۲ بار مورد ممیزی مشتری قرار گرفت. در این ممیزی‌ها که بر اساس آخرین الزامات مشتری انجام شد (SAPCO ۸۶& AR۸۶۰۱)، قرار است بر اساس الزامات جدید تعیین گرید گردیم.
گرید فعلی شرکت نزد ساپکو A و نزد سازه‌گستر B می‌باشد.
۲ - ممیزی داخلی
در سال 87 حدود 75درصد ممیزی‌های داخلی به موقع و بر اساس برنامه زمان‌بندی تهیه شده انجام شده‌اند. این در حالی است که هنوز تعداد و مهارت برخی از ممیزین داخلی از نظر اجرایی به حد قابل قبولی نرسیده است. شایان توجه است که در سال 87 بیش از 24 مورد ممیزی داخلی انجام گردیده است. 59 اقدام اصلاحی حاصل این ممیزی‌ها در شرکت ثبت و اجرا شده است.
۳ - اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
با بهبود روش و تغییر ساختار اقدامات اصلاحی، میانگین سرعت تغییر در مدارک سیستم کیفیت از 5 روز در سال 86 به 6/3 روز در سال 87 رسید.
یکی از مهم‌ترین اقدامات، موضوع ارزیابی تامین‌کنندگان بود که با تدوین آیین‌نامه آن، تعدادی از تامین‌کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفته و در سال ۸۸ نیز ادامه خواهد یافت.
4 - مهندسی مجدد فرآیندهای سازمان
یکی از مهم‌ترین وظایف این واحد بررسی روند اجرای فعالیت‌ها، نظارت بر عملکرد آنها و بازنگری در نحوه انجام فعالیت‌ها است. در سال ۸۷ پس از تشکیل این واحد و افزوده شدن مسوولیت‌های جدید، نسبت به بررسی یکی از مهم‌ترین سیستم‌های شرکت، یعنی سیستم تامین و تدارک مواد اولیه اقدام گردید. حاصل آن مدون نمودن این سیستم و تعیین نقاط ضعف و مشکلات آن بود که با همکاری واحد تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در حال بررسی سایر سیستم‌های شرکت و ارائه راهکارهایی جهت بهینه نمودن این فعالیت‌ها
می‌باشیم.
ب) بهبود و تعالی
1 - جلسات بازنگری مدیریت
در سال ۸۷، سه نوبت بازنگری مدیریت در کارخانجات انجام گردید و عملکرد کلی سیستم مورد بررسی و اقدامات لازم تعیین گردید. در این سال الگوبرداری بین کارخانجات توسعه یافته و امیدواریم با بسط این رویکرد و استفاده از ممیزی سطح شرکتی در جهت تحقق اهداف سال ۸۸ و اخذ یک گواهینامه در سطح شرکت برای سال جاری موفق شویم.
2 - کنترل برنامه‌ها
در سال ۸۷ از طریق طرح تجاری شرکت، کلیه برنامه‌ها به صورت ماهانه کنترل گردیده و شاخص‌های آنها به یاپکو گزارش گردید.
3 - ارزیابی بر مبنای مدل EFQM
در سال ۸۷ گروه‌های کاری برای مستندسازی رویکردها تشکیل شد و برخی اطلاعات از سطح سازمان جمع‌آوری گردید. به لحاظ عدم حضور موثر مشاور پروژه و سایر عوامل، اظهارنامه برای سال ۸۷ تهیه نشد و در فرآیند جایزه ملی شرکت ننمودیم. با تصمیم مدیریت برای سال ۸۸ با انتخاب مشاور جدید نسبت به بررسی، تشکیل کمیته‌های فعال و تدوین رویکردها و نتایج آن و تدوین اظهارنامه در فرآیند جایزه شرکت نموده و هدف اخذ امتیاز ۳۰۰ می‌باشد.
4 - پروژه‌های بهبود
در سه کارخانه شرکت تعداد ۱۷ مورد پروژه بهبود تعریف گردیده و همگی نیز به اجرا درآمده‌اند. در برنامه سال ۸۸ با توجه به هدف راه‌اندازی نظام پیشنهادها و پروژه‌های بهبود، امیدواریم بتوانیم نسبت به شناسایی نقاط قابل بهبود موفق‌تر باشیم. ضمن اینکه ممیزی‌های عمیق و موثر در سطح سازمان به یافتن نقاط قابل بهبود کمک شایانی می‌نماید.