واحدرسیدگی به شکایات سازمان بورس مکانیزه شد

سنا- معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز به کار سیستم مکانیزه رسیدگی به شکایات،‌ در راستای فراگیری نظارت سازمان بر بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، متن اطلاعیه معاونت حقوقی سازمان به شرح زیر است:

سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تحقق بخشی از اهداف مندرج در قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال ۸۴، تحت عنوان حمایت از حقوق سهامداران و ایجاد بازار شفاف و منصفانه ، امکانی فراهم کرده تا تمامی‌‌‌سرمایه‌گذاران از اقصی نقاط کشور بتوانند در کمترین زمان ممکن نسبت به تضییع حقوقی که درخصوص آنها صورت می‌‌‌گیرد، تظلم خواهی کرده و به حقوق حقه خود نائل شوند. دریافت شکایات مردمی‌‌‌از طریق پایگاه الکترونیکی http://shekayat.seo.ir و پاسخگویی از طریق همان سایت، بدون اتلاف وقت و تحمل هزینه‌های پستی یا ایاب و ذهاب می‌‌‌تواند در حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران گام بزرگی تلقی شود، به ویژه اینکه پیگیری‌ها و رسیدگی‌های به موقع سازمان نیز تاثیرات پیشگیرانه‌ مهمی‌‌ ‌در کاهش وقوع ناهنجاری‌ها به دنبال خواهد داشت. سازمان بورس علاوه بر اینکه با بهره‌گیری از سیستم مکانیزه رسیدگی به شکایات این امکان را فراهم می‌کند که حقوق سرمایه‌گذاران به طور ملموس مورد حمایت قرار گیرد، بازخورد عملکرد مدیران شرکت‌‌ها را هم می‌تواند در شکایات مردمی‌‌‌ به دست آورده و بر این اساس اقدام به تدوین برنامه‌ها و سیاست‌‌هایی نماید که به صورت سیستمی ‌‌‌منجر به از بین رفتن یا کاهش چشمگیر تخلفات مدیران شرکت‌‌ها شود. با این مقدمه امکانات و قابلیت‌های سیستم مکانیزه رسیدگی به شکایات به طور مختصر بیان می‌‌‌شود. در سیستم یاد شده هر سرمایه‌گذار یا سهامداری می‌‌‌تواند از طریق دسترسی به اینترنت وارد سایت سازمان بورس شود و بر روی لینک موجود در سایت سازمان که در بخش سایت‌های مرتبط با عنوان سیستم شکایات درج شده است، کلیک کرده و وارد وب سایت شکایات شود، یا اینکه از طریق وارد کردن آدرس http://shekayat.seo.ir در بخش آدرس بار اینترنت اکسپلورر وارد سایت شکایات شود. در صفحه‌ای که کاربر در پیش روی خود خواهد دید دو قسمت با عنوان طرح شکایت و پیگیری شکایت تعبیه شده است. کاربر با ورود در بخش طرح شکایت می‌‌‌تواند از طریق انتخاب شخص حقوقی که مورد شکایت وی است، پس از تکمیل مشخصات خود و مشخصات شخص مورد شکایت و نوشتن محتوای شکایت در بخش متن شکایت و پیوست کردن مستندات خود که قبلا به صورت فایل الکترونیکی آماده ساخته است، شکایت خود را به سازمان ارسال کند. سیستم یاد شده پس از اینکه شکایت مزبور را ثبت نمود، به شاکی یک کد رهگیری یا پیگیری خواهد داد که یادداشت کردن و نگهداری شماره مزبور ضروری است و پس از مهلتی که کمتر از یک هفته خواهد بود (بستگی به سرعت عمل شرکت مورد شکایت در پاسخگویی به مکاتبه سازمان دارد) از طریق مراجعه به آدرس فوق‌الذکر و وارد کردن آن در بخش پیگیری شکایت، شاکی می‌‌‌تواند پاسخ شکایت خود را دریافت کند. در سیستم یاد شده چنانچه شاکی مستنداتی را پس از ارسال شکایت به دست بیاورد، به طوری که مستندات مزبور در احقاق حقوق وی موثر باشد، می‌‌‌تواند آنها را از طریق وارد کردن کد رهگیری و پیوست کردن مستندات، به سازمان ارسال کند.

سازمان در طراحی سایت یاد شده متوجه شرایط کاربران خود بوده و احتمال می‌‌‌داده که برخی کاربران نتوانند مستندات مکتوب خود را به فایل‌های الکترونیکی تبدیل کنند، لذا ارسال مستندات از طریق سایت مزبور الزامی ‌‌‌نیست. بر این اساس چنانچه شاکی نتواند مستندات خود را از طریق سایت ارسال کند، می‌‌‌تواند از طریق یادادشت کردن کد رهگیری‌ بر روی مستندات (که سیستم پس از ثبت شکایت در اختیار وی قرار می‌‌‌دهد)، آنها را از طریق فکس (۸۸۶۷۹۵۴۶-۰۲۱) یا آدرس پستی (تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، شماره ۱۵، مدیریت پیگیری تخلفات و شکایات) ارسال کند. در سیستم مکانیزه رسیدگی به شکایات اسامی‌‌‌اشخاصی که ممکن است مورد شکایت سرمایه‌‌گذاران و سهامداران واقع شوند، عبارتند از: کارگزاری‌‌های اوراق بهادار، کارگزاری‌‌های کالا، شرکت‌‌های بورسی، شرکت‌‌های غیر بورسی، بورس‌‌ها و فرا بورس، حسابرسان معتمد، شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کانون ها، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و سازمان بورس و اوراق بهادار.

بدیهی است که اسامی ‌‌‌فوق بر اساس ماهیت فعالیت آنان در بورس اوراق بهادار و بورس کالا و به دلیل ارتباطی که به اقتضای حرفه با سرمایه‌‌گذاران و سهامداران دارند، ذکر شده است. با این وجود با درنظر گرفتن این احتمال که ممکن است شخصی غیر از اشخاص مزبور مورد شکایت واقع شود، عنوان دیگری به لیست فوق با عبارت سایر شکایات افزوده شده است که می‌‌‌تواند حسب مورد برای کاربران مفید باشد.

امید است با ارتباطی که سرمایه‌‌گذاران و سهامداران از طریق سیستم مکانیزه رسیدگی به شکایات با سازمان بورس و اوراق بهادار برقرار خواهند کرد، سازمان را در تحقق اهدافش در حمایت از حقوق سرمایه‌‌گذاران و سهامداران یاری کنند و از طریق بازخوردی که از عملکرد فعالان بازار در اختیار سازمان قرار می‌‌‌دهند، نظارت سازمان را در بازار سرمایه فراگیر کرده و در تدوین راهبردهای کاهش ناهنجاری در بازار به سازمان کمک کنند.