گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته همچنان شاهد حجم اندک معاملات بود، امری که با توجه به تعطیلی میان هفته همچنان روند ضعیف خود را ادامه خواهد داد.

در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات موثر بر بازار با سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی مواجه شدند. وی در سخنان خود خاطرنشان کرد، کاهش شاخص بورس اوراق بهادار تهران در طول یک سال ۱۰ درصد بوده، اما این عدد برای امارات ۸۵درصد بوده است.

لذا شاخص بورس کشورمان در مقایسه با سایر کشورها به هیچ وجه وضعیت نگران‌کننده‌ای ندارد‌‌. در روزهای اخیر شاخص بورس روند صعودی داشته است که امیدواریم با تمهیداتی که دولت در بازار اتخاذ خواهد کرد در آینده نزدیک شاهد رشد حجم و ارزش بازار باشیم.

این سخنان دکتر حسینی در شرایطی بیان می‌‌‌شود که شرایط بازار به ویژه در مورد سهام اصل ۴۴ با مشکل مواجه است، مشکلی که البته می‌‌‌تواند جدی باشد. در همین حال سخنان رییس کمیسیون رییس کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر فروش سهام عدالت در سال آینده جالب توجه است.

جعفرزاده خاطر نشان کرده است دولت می‌تواند ۷۰ هزار‌‌میلیارد ریال سهام عدالت را برای اجرای قانون خدمات کشوری بدون مصوبه مجلس در سال آینده بفروشد.بحث سهام عدالت در حال حاضر از جمله مهمترین موضوعاتی است که کارشناسان بازار را به خود مشغول کرده است واگذاری سهام عدالت و عدم دریافت وجه سهام سبب شده است، دولت عملا درآمدهای خود را از شرکت‌های واگذار شده از دست بدهد.

این کاهش درآمد در سال آینده می‌توانست در سایه کاهش بهای نفت به کمک دولت بیاید.در صحنه بازارهای جهانی بهای نفت، افت شدیدی را تجربه کرده و به نرخ ۵/۳۷دلار در هر بشکه است. در تحولات دیگر مجوز بانک خصوصی تات به گروه سرمایه گذاری تات (مجموعه‌‌ تحت مدیریت انصاری مدیریت بازار مبل ایران) داده شده است. با صدور این مجوز راه برای مجوز بانک‌‌های خصوصی جدیدی احتمالا بانک‌‌های رامسر و دی باز می‌‌‌شود.

در بازار دیروز معامله گران به ویژه دو نماد مخابرات ایران و بانک ملت را مد نظر داشتند که همین مساله موجب کاهش حجم معاملات و حاکمیت جو انتظار بر بازار بود. در حال حاضر معامله گران در نماد مخابرات ایران در انتظار ارائه گزارش ۹ ماه شرکت هستند تا راه برای بازگشایی این نماد باز گردد، هر چند که بازگشایی نماد مخابرات ایران و بحث عرضه اولیه بانک ملت می‌‌‌تواند سبب بروز مشکل حاد نقدینگی در بازار شود. اکثر کارشناسان بازار در حال حاضر تلاش دارند تا در یابند، آیا در هفته جاری بازار با تزریق نقدینگی مواجه خواهد شد یا خیر؟تزریق نقدینگی می‌‌‌تواند مانع از بروز مشکل در بازار شود. در هفته جاری ارزیابی‌ها نشان می‌‌‌دهد که در صورت بازگشایی نماد مخابرات و عرضه اولیه بانک ملت نقدینگی قابل ملاحظه‌‌ای معادل ۱۰۰میلیارد تومان مورد نیاز بازار است و این در شرایطی است که سازمان خصوصی سازی عرضه جدید بیش از ۵درصد اولیه صورت ندهد؛ امری که سازمان خصوصی‌سازی احتمالا تمایل به تکمیل عرضه سهام به میزان ۲۰درصد خواهد داشت.بانک ملت با عرضه ۲۰ درصد سهام ، شاهد پایان سهام دولت در این بانک خواهد بود.

در بازار دیروز در گروه برقی، دو نماد پارس سوییچ و ایران ترانسفو بازگشایی شدند که با توجه به شرایط گروه برقی ناشی از کاهش هزینه ها به دلیل افت بهای مس و آهن و همچنین رونق بخش صنعت برق با تعدیلات مثبتی همراه شده اند. پارس سوییچ با ۱۶/۹درصد و ایران ترانسفو با ۱۵/۳درصد رشد مواجه شدند.

در گروه سیمانی، سخنان محمد حسن‌پور خلیل از اهمیت بالایی برخوردار بود. وی گفته است، با اشاره به کاهش قابل توجه قیمت سیمان در چند ماه گذشته تا قبل از ابلاغ طرح ساماندهی تولید و توزیع سیمان در تیر ماه گذشته، قیمت سیمان در سطح عموم استان‌ها بین ۱۲۵ تا ۱۶۵ هزار تومان در تن بود که با اجرای این طرح قیمت سیمان در عموم مناطق کشور به کمتر از ۶۵ هزار تومان در تن رسید که کاهش ۴۵ تا ۵۵ درصدی قیمت را نشان می‌دهد.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان همچنین در مورد آخرین وضع صادرات سیمان گفت: در صورت ابلاغ قانون حذف عوارض صادرات سیمان پیش بینی می‌‌‌شود تا پایان سال ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن سیمان صادر کنیم که این مساله می‌تواند با توجه به رکود جهانی کمک قابل توجهی به صنعت سیمان باشد.

در گروه حمل و نقل، شاخص بالتیک از با لای مرز ۲هزار واحد بار دیگر به رقم ۱۹۸۷واحد رسیده است.

در گروه فلزی، بازار دیروز با خبرهایی در مورد فولاد خوزستان مواجه بود. بر اساس این خبرها حدود ۱۰۰‌‌میلیارد تومان از وجه نقد ۲۰ درصدی معامله (‌معادل ۲۷۲‌‌میلیارد تومان) باقی مانده که پیشنهاد شده فولاد خوزستان سود سالانه ۴۴‌‌میلیارد تومانی متعلق به خریدار بلوک ۵/۳۰درصدی را به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کند تا به حساب خزانه منظور شود. در این گروه فولاد خراسان برای تعدیل سود بسته شده است.

در گروه قندی، بحث افزایش تعرفه واردات شکر سبب شده است تا برخی از نمادهای قندی شرایط مطلوبی را تجربه کند.در مجموع روز گذشته بازار ضعیفی را شاهد بود که در آن ۱/۳میلیارد تومان سهم داد و ستد شد. شاخص نیز ۱۰واحد افت کرد.