فارس - معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: بازگشت ۱۰ درصد از سهام بانک ملت از کارگزاری سهام عدالت در حال پیگیری است و عرضه سهام اولین بانک بدون تعهدپذیره نویسی خواهد بود.

اسماعیل غلامی با بیان این مطلب اظهار داشت: در حالی ۴۰ درصد از سهام بانک ملت به کارگزاری سهام عدالت واگذار شده که وزیر اقتصاد در حال پیگیری برای بازگرداندن ۱۰ درصد از سهام است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از سهام بانک ملت بابت رد دیون منظور شده تصریح کرد: اگر بانک ملت در گروه شرکت‌های صدر اصل ۴۴ باشد ۲۰ درصد سهام آن در اختیار دولت باقی خواهد ماند، اما اگر در فهرست شرکت‌های ذیل این اصل باشد ۴۵ درصد از سهام آن قابل واگذاری خواهد بود.

غلامی در برابر این سوال که آیا عرضه سهام بانک ملت به عنوان اولین بانک دولتی مشمول واگذاری با تعهد پذیره نویسی همراه خواهد بود یا خیر؟ گفت: به دلیل عدم تصویب آئین‌نامه مشارکت شرکت‌های تامین سرمایه، عرضه سهام بانک ملت بدون تعهدپذیره نویسی خواهد بود و شرکت تامین سرمایه امین فقط ارزش گذاری این بانک را انجام داده است.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه ارزش‌گذاری انجام شده مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته درباره طرح واگذاری سهام بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و فروش سهام حق تقدم نیز اظهار داشت: روش فروش سهام حق تقدم بعد از اعمال افزایش سرمایه یک روش در کنار دیگر روش‌ها بوده که ممکن است در واگذاری دیگر بانک‌ها به کار گرفته شود.

غلامی سپس گفت: ۵ درصد از سهام بانک ملت چهارشنبه جاری با وضعیت شفاف‌سازی مناسبی در بورس عرضه خواهد شد.

وی در مورد قیمت‌گذاری بانک اظهار کرد: قیمت هر سهم با توجه به ارزش دفتری بانک محاسبه می‌شود و سازمان خصوصی‌سازی نمی‌تواند قیمت مورد نظر خود را اعلام کند.

وی با بیان این که باید بانک ملت را با صنعت بانک در بورس مقایسه کرد عنوان کرد: در حال حاضر P/E بانک‌های خصوصی حدود پنج است، ولی تنها EPS برای تحلیل قیمت بانک تنها عامل نیست و یکی از عوامل دیگر آن ارزش ویژه دفتری است که دارایی‌ها، منهای بدهی تقسیم بر تعداد سهام، قیمت سهم را تعیین می‌کند. از سوی دیگر بانک ملت یکی از بانک‌هایی هست که بیشترین دارایی‌ها را از نظر ساختمان دارد که این در قیمت سهم موثر است، بنابر این تحلیل گران برای تعیین قیمت هر سهم به موارد مذکور توجه کنند.