سنا - مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی جهان در هفته گذشته منتشر شد. شاخص‌های بورسی در کشورهای آسیایی، آمریکایی و اروپایی همچنان در حال کاهش است. شاخص سهام استرالیا به پایین‎ترین حد خود در پنج سال گذشته رسید.

بـازار سهـام

«آمریکــا»: با وجود افزایش دور از انتظار سود برخی شرکت‎های مطرح پذیرفته‎شده در بورس‎های آمریکا مانند گوگل، جنرال الکتریک و زیراکس و افزایش شاخص سهام بورس‎های آمریکایی در اواخر هفته گذشته، بورس‎های آمریکایی هفته را با کاهش شاخص به پایان رساندند. شاخص سهام بورس برزیل نیز در اواخر هفته افزایش یافت که علت آن افزایش قیمت نفت و فلزات و نیز سخنان رییس‌جمهور جدید آمریکا مبنی بر طرح برنامه ۸۲۵ میلیارد دلاری آمریکا بود. افزایش قیمت نفت خام که افزایش قیمت سهام شرکت‎های پدیرفته شده در بورس کانادا را به همراه داشت و همچنین رونق شرکت‎های فعال در معادن طلا در این کشور، باعث تغییر جهت منفی بورس کانادا در اواخر هفته شد. تخصیص سود از سوی شرکت‎های آمریکایی به سرمایه‎گذاران بیشترین کاهش را در نیم قرن گذشته شاهد بوده و از این رو سرمایه‎گذارانی را که به این میزان پول متکی‎اند، به شدت نگران کرده است.از سوی دیگر شاخص قیمت مصرف‎کننده در آمریکا برای نخستین بار در ۵۰ سال گذشته به ۷/۰ درصد رسید و هراس از پدیده ضد تورم را برانگیخت.

«آسیــا»: به علت افزایش نگرانی از بحران مالی جهانی و تاثیر سوء آن بر سوددهی شرکت‎ها، شاخص سهام آسیایی برای سومین هفته پیاپی کاهش یافت. همین امر که پیش‎بینی شرکت‎های بزرگ ژاپنی نظیر سونی را تحت تاثیر قرار داده، کاهش شاخص بورس توکیو برای سومین ماه پیاپی را نیز به همراه داشت. علت کاهش شاخص سهام استرالیا که به پایین‎ترین حد خود در پنج سال گذشته رسید، اظهارات دبیرکل سابق بانک مرکزی این کشور مبنی بر تداوم رکود اقتصادی بود. اما به گفته UBS، در پی خرید اوراق مشارکت از سوی بانک‎های مرکزی آمریکا، بریتانیا و ژاپن به عنوان بخشی از اقدامات محرک اقتصادی، انتظار می‎رود که شاخص سهام آسیایی افزایش یابد.

بـازار کـالا

به علت آشفتگی در بازارهای جهانی اوراق بهادار و افزایش تقاضای خرید فلزات قمیتی، قیمت طلا در بازارهای نیویورک و لندن به بیش از ۹۰۰ دلار در هر اونس رسید که در سه ماه گذشته بی‎سابقه بود. قیمت نقره نیز در این دوره افزایش یافت. پس از وقوع زمین لرزه در بخش‎هایی از شیلی به عنوان بزرگترین عرضه‎کننده مس در جهان، قیمت این فلز برای نخستین بار در هفته افزایش یافت.

علت افزایش قیمت ذرت، شایعه کاهش تولید این محصول کشاورزی در آرژانتین و برزیل به عنوان دو کشور بزرگ صادرکننده ذرت پس از آمریکا بود.