گروه بورس - علیرضا باغانی: مدیرعامل شرکت پارس دارو اعلام کرد: این شرکت به رغم کاهش فروش برخی اقلام دارویی در 6ماهه اول سال، به پیش‌بینی سود خود دست پیدا می‌کند.

دکتر محمد تقی دارابی طی گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که فروش شرکت در بخش قرص و کپسول در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۴۶۰میلیون عدد بوده و این آمار در ۶ماهه نخست سال جاری با کاهش قابل توجه به ۳۹۰میلیون عدد رسیده، گفت: ما برای فروش محصولات خود استراتژی خاصی داریم و طبق معمول فروش ما در ۶ ماهه دوم سال به دلیل افزایش نیاز به داروهای آنتی‌بیوتیک افزایش می‌یابد.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا دلیل کاهش فروش محصولات در 6ماهه نخست، فروش محصول در 6 ماهه دوم و بهره‌‌مندی از افزایش نرخ احتمالی در آذرماه است؟ گفت: سیاست‌های فروش ما بر اساس نیاز بازار تغییر می‌کند و در هر حال بهره‌مندی از افزایش نرخ هم به طور معمول برای شرکت‌های داروسازی مهم و اثرگذار است. بنابراین در 6ماهه دوم ما به لحاظ افزایش نیاز دارویی کشور و همچنین افزایش نرخ می‌توانیم فروش خود را محقق کنیم.
وی شرایط اقتصادی و تحریم را از جمله دلایل کاهش فروش داروسازان در ۶ماه نخست سال‌جاری عنوان کرد و گفت: علاوه بر کاهش نیاز بازار، در مدت یاد شده عواملی همچون کمبود نقدینگی و تحریم‌های اعمال شده موجب شد در بخش تولید و فروش، شرکت‌های داروسازی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا هزینه‌های مالی‌ شرکت نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده، گفت: تحریم‌ها موجب شد تا ما برای گشایش اعتبار با موانعی مواجه شویم، همچنین کمبود نقدینگی نیز نیاز ما را به دریافت تسهیلات افزایش داد که از این رو هزینه‌های مالی شرکت هم افزایش یافت.
او درباره تولید داروهای جدید در این شرکت گفت: در سال ۸۷ ، ۵قلم داروی جدید در پارس‌دارو تولید شده، ولی فعالیت ما در حوزه تولید داروهای جدید بیش از این بوده است.اما این تولیدات زمانی به عنوان یک داروی مورد مصرف تلقی می‌شود که به تولید انبوه رسیده و در بازار عرضه شود.
مدیرعامل پارس دارو در پایان تاکید کرد: با توجه به فروش مناسبی که شرکت در 6ماهه دوم سال‌جاری خواهد داشت، نگرانی از بابت تحقق پیش‌بینی سود وجود ندارد.
گفتنی است، شرکت پارس‌دارو در سال گذشته در بخش قرص و کپسول یک میلیارد عدد فروش داشت و در ۶ماهه همان سال ۴۶۰میلیون از این فروش را محقق کرد. حال آن‌که این شرکت با وجود فروش ۴۶۰میلیون عدد قرص و کپسول در ۶ماهه نخست سال‌جاری، برای یک سال فروش یک میلیارد و ۷۶۰میلیون عدد را پیش‌بینی کرده است.
45درصد از پیش‌بینی سود پارس دارو محقق شد
شرکت پارس دارو در ۶ ماهه سال مالی منتهی به اسفند ۸۷، ۴۵درصد از پیش‌بینی سود ۲هزار و ۲۳۸ریالی خود را محقق کرد. به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، آخرین سرمایه پارس دارو ۷۰میلیارد ریال اعلام شده و شرکت بدون هیچ گونه تغییر پیش‌بینی سود سال ۸۷ خود را ۲هزار و ۲۳۸ریال اعلام کرد، حال آن که در سال ۸۶، پیش‌بینی سود سال جاری خود را ۲هزار و ۱۹۴ریال اعلام کرده بود.
پیش‌بینی عملکرد سال جاری «دپارس» در مقایسه با سال مالی قبل به ترتیب فروش 15درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته 14درصد افزایش، سود عملیاتی 12درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات 2درصد افزایش نشان می‌دهد.
درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌‌ها در سال مالی ۸۷ به مبلغ ۱۰۸میلیارد ریال (مبلغ ۱۵۵۱ریال به ازای هر سهم) معادل ۶۹درصد از کل سود خالص سال مالی مذکور است.
این مبلغ در سال مالی گذشته 110 ریال (مبلغ 1580ریال به ازای هر سهم) معادل 72درصد از کل سود خالص بود. هیات مدیره تصمیم دارد مبلغ 119میلیارد ریال معادل هر سهم هزار و 700ریال را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه سال 87 پیشنهاد کند. شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 86 را ابتدا مبلغ 2025ریال اعلام کرده که در نهایت مبلغ 2187ریال تحقق یافته است.
خالص هزینه‌های عملیاتی سال ۸۶ به مبلغ بیش از ۲۳میلیارد ریال شامل مبلغ ۲۳میلیارد ریال هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و مبلغ ۳۴۹میلیارد ریال سایر هزینه‌های عملیاتی است.