گروه بورس- شرکت سیمان دشتستان از فروش سیمان فله، سیمان پاکتی و کلینکر در نیمه نخست امسال بیش از 9/263میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

بر اساس اطلاعیه سرپرست نظارت بر ناشران اوراق بهادار، سیمان دشتستان در این دوره معادل ۵۹۱ تن سیمان فله تیپ ۲، ۹۷ تن سیمان پاکتی تیپ ۲ و ۳۷ تن کلینکر (مازاد) تولید کرد.
سیمان فله تولیدی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 12درصد کاهش داشت. همچنین تولید سیمان پاکتی و کلینکر از سوی این شرکت به ترتیب با 26درصد و 86درصد افزایش نسبت به سال قبل مواجه بود.
در مجموع سیمان دشتستان در دوره یاد شده توانست ۵۱درصد از پیش‌بینی فروش ۸۷ را نسبت به بودجه پوشش دهد. در همین حال پیش‌بینی فروش امسال «سدشت» با ۲۶درصد افزایش برابر رقم ۵۱۹میلیارد و ۴۸۳میلیون ریال پیش‌بینی شده است. حاشیه سود ناخالص «سدشت» نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش دارد. نیمه نخست سال گذشته حاشیه سود ناخالص «سدشت» برابر ۳۶درصد اعلام شده بود که در مدت مشابه سال جاری به ۵۰درصد افزایش یافته است.
همچنین پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت با 34درصد افزایش نسبت به سال قبل مبلغ 731 ریال در نظر گرفته شده است که در این دوره «سدشت» توانست بیش از پیش‌بینی یعنی معادل 59درصد از پیش‌بینی سود امسال را کنار بگذارد. سود کنار گذاشته شده از سوی سیمان دشتستان برابر 431 ریال اعلام شده است.
این شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری را در بهمن ماه سال قبل مبلغ ۴۰۶ ریال عنوان کرده بود که پس از آن در اسفند ماه به مبلغ ۴۳۶ ریال افزایش یافت. اکنون مطابق آخرین پیش‌بینی‌های شرکت در سال جاری این مبلغ در رقم ۷۳۱ ریال باقی مانده است.
در این میان با توجه به اولین اطلاعیه پیش‌بینی درآمد هر سهم 87 شرکت که برای نخستین بار در بهمن ماه 86 اعلام شد، «سدشت» پیش‌بینی فروش 87 را مبلغ 421میلیارد و 88میلیون ریال در نظر گرفته بود که به مبلغ 4/519میلیارد ریال افزایش یافته است.
از سوی دیگر، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت در ابتدای سال مالی برابر صفر پیش‌بینی شده بود که اکنون پس از گذشت شش ماه از سال مالی شرکت، مبلغ چهارهزار و هفت‌میلیارد ریال کنار گذاشته شده است.
این شرکت در حالی که با توجه به قرار گرفتن محل کارخانه در منطقه محروم مطابق مفاد ماده 132قانون مالیات‌های مستقیم از تاریخ بهره‌برداری (یکم بهمن ماه 82) به مدت 10 سال از پرداخت مالیات معاف است، از بابت خالص درآمد هزینه‌های متفرقه معادل دومیلیارد و 151میلیون ریال موظف به پرداخت مالیات است. این شرکت خالص درآمد (هزینه)های متفرقه کل سال جاری را برابر شش‌میلیارد و 50میلیون ریال پیش‌بینی کرده بود که در مدت شش ماه مزبور معادل هفت میلیارد و 905میلیون ریال هزینه متفرقه داشته است.
این شرکت سال گذشته نیز مبلغ ۲۶میلیارد و ۲۶۴میلیون ریال خالص درآمد (هزینه)های متفرقه محقق کرده بود که در دوره شش ماه این رقم معادل صفر بود. این شرکت دو طرح خرید و نصب آسیاب سیمان و ساخت و نصب مخزن مازوت را در مجموع با سرمایه‌گذاری ۱۰۵میلیارد و ۲۵۰میلیون ریال در دست اجرا دارد که هزینه‌های انجام شده در این دو طرح تاکنون برابر سه‌میلیارد و ۱۸۴میلیون ریال اعلام شده است.
طرح خرید و نصب آسیاب سیمان 65درصد پیشرفت کاری داشته و در سه ماهه سوم سال 87 به بهره‌برداری می‌رسد. تاریخ بهره‌برداری از مخزن مازوت سیمان دشتستان نیمه دوم سال 88 اعلام شده است.