شروین شهریاری
بخش دوم
درخواست از آقای صراف از شهر یزد: لطفا تحلیلی از سودآوری شرکت‌های سیمانی با توجه به آزادسازی قیمت ارائه دهید.

در مطلب روز گذشته در همین ستون اقدام به تخمین سودآوری سال‌جاری چند شرکت سیمانی با لحاظ کردن نرخ جدید فروش سیمان نمودیم. در ادامه این محاسبه در مورد پنج شرکت دیگر ارائه شده است . باید توجه داشت که در تحلیل این محاسبات، فرضیات مطرح شده در مطلب قبلی مد نظر قرار گیرد.
سیمان هگمتان: همان‌طور که از ارقام جدول شماره یک پیداست، با لحاظ کردن نرخ جدید فروش، ۹۲/۱۳‌میلیارد تومان بر کل در آمد حاصل از فروش افزوده می‌شود که باعث افزایش سود ناخالص به میزان ۳۲۲ ریال به ازای هر سهم شده که با لحاظ کردن اثر مالیات، EPS هر سهم از ۳۰۲ ریال کنونی به ۵۷۹ ریال می‌رسد.
شرکت سیمان شمال: در مورد این شرکت به علت دارا بودن شرکت‌های مشمول تلفیق، پیش‌بینی تناژ تولید و فروش تلفیقی در نظر گرفته شده است.
سیمان شمال: همان‌طور که از ارقام جدول شماره ۲ پیداست، با لحاظ کردن نرخ جدید فروش، ۰۹/۲۱‌میلیارد تومان بر کل در آمد حاصل از فروش افزوده می‌شود که باعث افزایش سود ناخالص به میزان ۷۶۵ ریال به ازای هر سهم شده که با لحاظ کردن اثر مالیات، EPS هر سهم از ۴۰۸ ریال کنونی به ۱۰۸۹ ریال می‌رسد.
سیمان مازندران: همان‌طور که از ارقام جدول شماره 3 پیداست، با لحاظ کردن نرخ جدید فروش، 78/23‌میلیارد تومان بر کل در آمد حاصل از فروش افزوده می‌شود که باعث افزایش سود ناخالص به میزان 868 ریال به ازای هر سهم شده که با لحاظ کردن اثر مالیات، EPS هر سهم از 760 ریال کنونی به 1524 ریال می‌رسد.
سیمان سپاهان: همان‌طور که از ارقام جدول شماره ۴ پیداست، با لحاظ کردن نرخ جدید فروش، ۲۱/۴۱‌میلیارد تومان بر کل در آمد حاصل از فروش افزوده می‌شود که باعث افزایش سود ناخالص به میزان ۳۴۳ ریال به ازای هر سهم شده که با لحاظ کردن اثر مالیات، EPS هر سهم از ۳۸۹ ریال کنونی به ۷۰۲ ریال می‌رسد.
سیمان دورود: همان‌طور که از ارقام جدول شماره 5 پیداست، با لحاظ کردن نرخ جدید فروش، 44/13‌میلیارد تومان بر کل در آمد حاصل از فروش افزوده می‌شود که باعث افزایش سود ناخالص به میزان 1680 ریال به ازای هر سهم شده که با لحاظ کردن اثر مالیات، EPS هر سهم از 1173 ریال کنونی به 2572 ریال می‌رسد.
با ذکر سه نکته مطلب را به پایان می‌بریم:
تصمیم اخیر اتخاذ شده در رابطه با نرخ فروش سیمان با مختصات کنونی نمی‌تواند به معنای آزادسازی و خروج کامل سیمان از سبد حمایتی تعبیر شود. در حقیقت این مصوبه تنها مجوز یک افزایش نرخ محدود را صادر کرده است و برای تحقق آزادسازی به مفهوم کامل آن باید به انتظار اجرایی شدن وعده‌ها در مورد بازنگری مرحله‌ای در نرخ فروش سیمان تا پایان سال‌جاری بمانیم.
اکثر شرکت‌های سیمانی بورسی اخیرا اجرای طرح توسعه و افزایش ظرفیت خود را به پایان برده‌اند و برخی دیگر نیز در فاز نهایی تکمیل توسعه در سال‌جاری قرار دارند . این مساله بدین معنا است که به طور کلی افزایش ظرفیت تولید در میان‌مدت در مورد اکثر این شرکت‌ها قابل تحقق نخواهد بود بنابراین، افزایش سودآوری آنها به رشد قیمت‌های فروش وابسته خواهد بود . در نتیجه در خصوص نسبت P/Eجدید سهام این شرکت‌ها پس از بازگشایی نماد باید توجه داشت که از لحاظ تئوریک رشد معنادارP/Eاین شرکت‌ها نسبت به میانگین موزون بازار(حدود۶)، تنها زمانی معقول خواهد بود که انتظارات موثقی از افزایش قیمت فروش سیمان در سال‌های آتی وجود داشته باشد.در جدول شماره ۶ جمع بندی تخمین سودآوری هشت شرکت سیمانی به همراه مقایسه با وضعیت کنونی ( آخرین پیش‌بینی ۸۷ شرکت‌ها قبل از توقف نماد) ارائه شده است. باید توجه داشت که ستون P/Eتحلیلی از تقسیم قیمت کنونی سهم (قبل از توقف نماد) برEPSتخمینی جدید (با لحاظ کردن افزایش نرخ فروش ) به دست آمده است.