گروه بورس- هدیه لطفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک تحت تاثیر جو منفی حاکم بر بازار سرمایه هفته پیش را در شرایط نامطلوبی سپری کردند، به طوری که از 62 صندوق معامله‌شده در این دوره تنها دو صندوق بورس 24 و بانک گردشگری عملکردی مثبت داشتند.

همچنین صندوق‌های تجربه ایرانیان و یکم ایرانیان در شرایط خنثی به سر بردند و بدین ترتیب ۵۸ صندوق دیگر روی خوشی به سرمایه‌گذاران نشان ندادند. این در حالی است که در مقایسه با هفته ماقبل، نه تنها عملکرد صندوق‌های مزبور بهتر نشد، بلکه زیان بیشتری را به ثبت رساندند. در هفته یادشده صندوق سرمایه‌گذاری بورس ۲۴ توانست با ثبت ۹/۱ درصد بازدهی، بیشترین رشد برای دومین هفته متوالی رقم زند. صندوق بانک گردشگری نیز با اختلاف زیاد و تنها با ثبت ۲/۰ درصد بازدهی مثبت، در رتبه‌ بعدی قرار گرفت و بقیه صندوق‌ها در شرایط منفی به کار خود پایان دادند. اما بیشترین بازدهی منفی در هفته منتهی به ۲۵ بهمن‌ماه، نصیب سرمایه‌گذاران صندوق امیدسهم با ۲/۸ درصد زیان شد. همچنین صندوق‌های نوین و مهر شریعه نیز هر کدام با بازدهی منفی ۵/۳ درصد، دیگر صندوق‌هایی بودند که بیشترین زیان را در این دوره شناسایی کردند.
این در حالی است که در هفته مزبور، شاخص کل بازار با ثبت 9/1 درصد بازدهی منفی در جایگاه سی‌وششم ایستاد و بدین ترتیب از سی‌وپنج صندوق دیگر عقب ماند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه و پیشتاز نیز هم رتبه شاخص کل بورس قرار گرفتند.
نگاهی به عملکرد میان‌مدت صندوق‌ها
این در حالی است که برخلاف عملکرد منفی کوتاه‌مدت صندوق‌ها در هفته یادشده، فعالیت آنها در دوره‌های 6ماهه و یک ساله، وضعیت بهتری دارد. به طوری که در 6 ماه اخیر حدود نیمی از صندوق‌ها با بازدهی مثبت روبه‌رو شده و سهامداران خود را خوشحال کردند. در این دوره صندوق آرین با ثبت 2/12 درصد بازدهی، در صدر فهرست قرار گرفت. صندوق‌های بورس 24، حافظ، توسعه صادرات، سینا و بانک مسکن نیز با ثبت بازدهی در محدوده 9/11 تا 3/10 درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
اما وضعیت شاخص کل همچنان منفی بود به طوری که با اختلاف ۵۱ پله‌ای از صدر جدول و ثبت ۶/۰ درصد بازدهی منفی در جایگاه پنجاه و دوم از جدول قرار گرفت و تنها ۱۰ صندوق دیگر عملکرد ضعیف‌تر از شاخص را تجربه کردند که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس بیمه و کارآفرینان برتر هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی منفی ۳/۲۷ و ۷/۲۶ درصدی در انتهای جدول شش ماهه قرار گرفتند. اما وضعیت شاخص در یک سال اخیر به مراتب بهتر بود و توانست بازدهی مثبت ۱/۱۲ درصدی را به ثبت رساند. بدین ترتیب تنها ۱۶ صندوق در رتبه‌های بهتر از شاخص جای گرفتند. در این راستا، صندوق سرمایه‌گذاری سینا و کارگزاری بانک صادرات به طور مشترک در صدر جدول ایستادند و هر کدام بازدهی ۸/۳۵ درصدی را به ثبت رساندند. در این دوره تنها ۵ صندوق عملکردی منفی داشتند که از میان آنها می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری رضوی، بورس بیمه و نواندیشان اشاره کرد.