سنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از افزایش جذابیت نرخ اوراق مشارکت در بازار سرمایه خبر داد. دکتر علی صالح‌آبادی با بیان مطلب فوق افزود: یکی از راهکارها برای جذاب‌تر کردن بازخرید اوراق مشارکت در بازار سرمایه، انتخاب بازارگردان برای آنهاست تا اوراق به نرخ اسمی یا نزدیک به نرخ اسمی بازارگردانی شود. وی اظهار کرد: برای مثال، اگر بانک‌ها در سال اول، اوراق را با نرخ ۱۸ درصد بازخرید می‌کنند، می‌توان در بازار سرمایه با رقمی بالاتر این اوراق را بازارگردانی کرد.

عرضه دوباره ذوب‌آهن مشکلی ندارد

رییس سازمان بورس گفت: از نظر این سازمان، منعی برای عرضه دوباره سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان در فرابورس وجود نداشت. دکتر صالح‌آبادی درخصوص ارائه صورت‌های مالی سال ۹۱ ذوب‌آهن اظهار کرد: در حال حاضر الزامی برای ارائه این صورت‌های مالی به بورس نیست زیرا فرصت لازم برای آن وجود دارد. سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه اطلاعاتی که ذوب‌آهن به بورس ارسال کرده از نظر دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات کامل است، افزود: در صورتی که اطلاعات آنها تغییر با اهمیتی نداشته باشد از نظر سازمان بورس منعی برای عرضه مجدد سهام ذوب‌آهن در فرابورس وجود ندارد. رییس سازمان بورس با بیان اینکه بازارهای موازی را رقیب بورس نمی‌داند، گفت: نقدشوندگی بازار مسکن پایین است به طوری که ممکن است شخصی نتواند ماه‌ها ملک خود را به فروش برساند، اما کسی که در بازار سرمایه دارایی‌های نقدشونده را خریداری می‌کند، دیگر بازار مسکن برای او جذاب نخواهد بود. وی با بیان اینکه بازارهای طلا و ارز همانند سهام شرکت‌های بورسی نوسان دارند، تصریح کرد: معتقدم ارز و طلا همچون ۴۰۰ شرکت بورسی و فرابورسی هستند که در طول زمان دستخوش نوسان می‌شوند. دکتر صالح‌آبادی درباره رشد بالای قیمت طلا و ارز در سال ۹۰ گفت: هیچ‌گاه نمی‌توان به گذشته بازارها اتکا کرد، بلکه تحلیل سرمایه‌گذاران از آینده بازارها مهم است. ضمن اینکه الان به هیچ وجه سیاست این نیست که مردم طلا و ارز را به عنوان بازارهای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند. وی ادامه داد: از سوی دیگر باید بازارها را در یک روند بلندمدت مقایسه کرد به طوری که در تحلیل بازار سرمایه باید بازدهی سال‌های قبل آن را نیز مدنظر قرار داد.

سرنوشت صندوق‌های ضعیف

سخنگوی سازمان بورس درباره عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه گفت: برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در دوره‌های زمانی مشخص سود میان سرمایه‌گذاران خود تقسیم می‌کنند که باید عملکرد آنها به طور مجزا بررسی شود. وی درخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهامی که عملکرد خوبی در بازار نداشته‌اند، افزود: مدت فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری دو ساله است، اگر مدیران صندوق‌ها عملکرد مطلوبی نداشته باشند باید تعهدات لازم را برای بهبود وضعیت خود به سازمان بورس ارائه دهند، در غیر این صورت امکان تمدید نکردن دوره جدید فعالیت آنها وجود دارد.