گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم شرایط مناسب بازار جهانی واکنشی کمتر از حد انتظار از خود نشان داد. در بازار دیروز در حالی که کارشناسان با توجه به جهش نرخ فلزات رنگین و نفت در بازار جهانی در انتظار رشد سه رقمی شاخص کل بودند شاخص تنها با رشد محدود ۸۹/۳۷واحدی مواجه شد که بخش عمده این رشد نیز مدیون ملی مس بود؛ فلزی که در بازار جهانی رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد.هر چند که رشد شدید بازارهای جهانی شامگاه جمعه تعدیل شد، اما تصویب نجات یورو و بخشش یکصد میلیارد دلار از بدهی‌های یونان موجب شد تا انتظار رشد در بازگشایی بازار در روز دوشنبه بیش از افت ارزیابی شود.

در بازار دیروز شایعات پیرامون اختلاس بانک صادرات نیز همچنان نگرانی معامله‌گران را به همراه آورده است. این امر موجب خواهد شد تا بازار وزن قابل ملاحظه‌ای را به موضوع استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی اختصاص بدهد.

روز گذشته موضوع عوارض ناگهانی شرکت‌های سنگ آهنی نیز در بازار شنیده می‌شد. در همین رابطه مدیرعامل شرکت بورس با بیان این‌که هنوز تصمیم‌ نهایی در خصوص شرکت‌های سنگ‌آهن گرفته نشده است، اعلام کرد که باید تکلیف شرکت‌های سنگ آهنی مشخص شده و وضعیت آنها شفاف شود. قالیباف اصل افزود: در این خصوص جلسه‌ای با مسوولان ایمیدور، شرکت‌های‌ سنگ آهنی‌ و سازمان بورس برگزار شد، ولی هنوز نتایج آن‌ نهایی نشده است و اگر در این خصوص تصمیم‌گیری نهایی شود قطعا اعلام خواهد شد.معامله‌گران در بازار دیروز همچنین شاهد رشد بهای دلار بودند. در معاملات روز شنبه بازار آزاد ارز تهران، هر دلار آمریکا با ۳۰ ریال رشد قیمت نسبت به روز پنج شنبه هفته گذشته، ۱۲هزار و ۹۵۰ ریال معامله شد.در این معاملات هر یورو نیز بدون تغییر قیمت نسبت به روز یاد شده، ۱۸ هزار و ۳۰۰ ریال عرضه شد.

معامله‌گران در ابتدای وقت دیروز شاهد توقف نماد پالایشگاه تبریز برای اعلام تعدیل مثبت بودند. انتظار می‌رود با انتقال مدیریت «شبریز» به نفت و گاز پارسیان، این شرکت با تغییرات مهمی همراه شود. نفت و گاز پارسیان احتمالا در هفته آینده شاهد معارفه شرکت پتروشیمی کرمانشاه نیز خواهد بود. در همین حال نفت ایرانول نیز به زودی در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد.

در گروه ساختمانی، دکتر عارفی مدیریت گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن (مدیریت سرمایه‌گذاری مسکن)را برعهده گرفته است. عارفی در مجموعه سرمایه‌گذاری ساختمان نیز عهده دار مسوولیت است که این امر دو قطب صنعت ساختمان بورس تهران را بیشتر از پیش به هم نزدیک خواهد کرد. در گروه فلزی، رشد بهای جهانی فلزات، دیروز به تشکیل صف خرید برای ملی مس منجر شد.این صف با عرضه‌های سنگینی مواجه شد.در گروه بانکی دیروز بانک پاسارگاد بار دیگر به بالای مرز ۲هزار ریال بازگشت که در رشد شاخص موثر بود.در گروه خودرویی، رییس شورای رقابت قطعی شدن معامله بلوک ایران خودرو را وابسته به عدم حضور گروه کروز در هیات مدیره این شرکت دانست. به گفته جمشید پژویان طبق بررسی‌های به عمل آمده و یکسری اطلاعات غیر مستند موجود، از قرار معلوم بلوک ۴/۴۵ درصدی ایران خودرو توسط یک شرکت قطعه سازی خریداری شده که در این رابطه از شرکت بورس خواسته‌ایم نام این شرکت را به شورای رقابت اعلام کند. بنابراین درصورتی که این بلوک توسط شرکت قطعه ساز کروز خریداری شده و منجر به حضور این شرکت در ترکیب هیات مدیره ایران خودرو شود، شورای رقابت اقدام به اعلام ابطال این معامله خواهد کرد.پژویان ادامه داد: با این همه اگر شرکت قطعه‌ساز، خریدار بلوک ۴۵/۴ درصدی ایران خودرو با این خرید در ترکیب هیات مدیره ایران خودرو نباشد، مشکلی در این معامله نخواهد بود.

در این گروه قائم مقام گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: دو خودرو جدید از خانواده محصولات سیتروئن در آینده به بازار ایران وارد خواهد شد.

سعید فلاحی با بیان اینکه این دو محصول به طور اختصاصی برای گروه خودروسازی سایپا طراحی شده است، خاطرنشان کرد: این دو خودرو محصول مشترک سایپا و سیتروئن بوده و وارد بازار اروپا نخواهد شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم عمق بود که در آن حجم معاملات در سطح اندک ۶/۲۴میلیارد تومان بود که ۹/۱۵درصد آن را معامله ۱۹میلیون سهام بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۱۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۳۹ نماد با کاهش قیمت و ۷۰نماد با رشد ارزش داد و ستد شدند.