گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را تحت‌تاثیر رشد دسته‌جمعی نمادهای معامله شده، با اقبال بیشتری سپری کرد، به طوری که در مجموع بیش از47 میلیون سهم در این بازار خرید و فروش شد و ارزش کل معاملات به رقم 8/208 میلیارد ریال رسید.

در بازار دیروز اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی ۷۵ هزار برگه به ارزش ۳/۷۵میلیاردریال، بیشترین نقش را در رشد ارزش معاملات ایفا کرد. همچنین نمادهای بانک گردشگری، اوراق مشارکت نارنجستان، اوراق اجاره سامان و پتروشیمی پردیس هرکدام به ترتیب با ارزش معاملات ۵/۲۶، ۱۴، ۸/۱۲ و ۹/۱۱ میلیارد ریالی، خود معاملات پررونقی داشتند.
در همین حال بانک ایران زمین، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، میدکو و پتروشیمی زاگرس نیز دیگر نمادهایی بودند که نقش بسزایی در رشد معاملات دیروز داشتند. این در حالی است که «وشمال» با وجود نوسان مثبت 5 درصدی مانند روز چهارشنبه صف خرید یک میلیون سهمی خود را بدون عرضه حفظ کرد. همچنین حق تقدم «وشمال» نیز با معامله 4/5 میلیون سهمی توانست با 14 ریال رشد قیمت به مبلغ 494 ریال افزایش یابد. اما به رغم رشد ارزش معاملات، بیشتر نمادهای معامله شده با افت قیمت روبه‌رو شدند؛ به طوری که از 57 نماد معامله شده، 33 نماد با افت قیمت، 14 نماد با افزایش قیمت و بقیه بدون تغییر نرخ بودند.
در این راستا می‌توان به افزایش قیمت نمادهای «کمرجان»، «خارزم»، «وگستر»، «تات» و «فولای» اشاره کرد.
این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت مهندس صنعتی روان فن‌آور پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی درآمد با 7/12 درصد افت قیمت بازگشایی شد و بدین ترتیب، ‌بیشترین کاهش نرخ را تجربه کرد. بیمه نوین، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی ممسنی و باغمیشه نیز دیگر نمادهای منفی دیروز بودند که افت قیمتی در محدوده 4 درصد را تجربه کردند.
همچنین در این روز تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن نیز با افت قیمت مواجه شدند.
روز گذشته بنا به اعلام ناظر بازار، نماد اوراق مشارکت بین‌المللی توسعه ساختمان، پس از پرداخت اولین سود، بازگشایی شد.
«نیمه هادی عماد» به رقابت کشیده شد
از سویی دیگر روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی 100 درصد از سهام شرکت نیمه هادی عماد را به ارزش 2/146 میلیارد ریال در بازار سوم فرابورس عرضه کرد که با رقابت میان کارگزاران برای تصاحب این بلوک، ادامه رقابت از امروز و با نرخ هر سهم 731 ریال، دنبال می‌شود.
براین اساس دیروز تعداد ۲۰۰ میلیون سهم شرکت نیمه هادی عماد که ۱۹۰ میلیون سهم آن عادی و ۱۰ میلیون سهم آن ترجیحی است، از سوی سازمان خصوصی‌سازی عرضه شد که خریداران برای تصاحب سهام این شرکت به رقابت پرداختند و سرانجام در معاملات امروز ادامه رقابت با همان نرخ پایه ۷۳۱ ریال هر سهم، ‌دنبال می‌شود.
شرکت نیمه هادی عماد در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مالکیت 100درصد از سهام آن را برعهده دارد و با سرمایه 200 میلیارد ریال در زمینه تولید قطعات نیمه هادی، میکروالکترونیک، میکرواپتوالکترونیک و صادرات مجتمع (آی‌سی) و مدارات فشرده(دی‌ال‌اس‌آی) با تکنولوژی مختلف فعالیت دارد.