گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با موج صف‌های خرید آغاز کرد.
در بازار دیروز بیشتر شرکت‌ها با تشکیل صف خرید برای سهام خود روبه‌رو شدند و بدین ترتیب از ۴۰ نماد معامله شده تعداد ۳۳ نماد با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.

براین اساس در پایان معاملات دیروز بانک سرمایه با صف خرید سنگین 31میلیون سهمی مواجه شد. نماد مزبور در معاملات دیروز با جابه‌جایی 10میلیون سهم به ارزش 24 میلیارد ریال، رشد قیمت 55/4 درصدی را تجربه کرد و در نرخ دوهزار و 346 ریال بسته شد.
همچنین باغمیشه دیگر شرکت مثبت دیروز بود که با صف خرید ۴۰۰ هزار سهمی روبه‌رو شد.در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز نماد «ثباغ» پس از اعلام سود سال مالی جدید بازگشایی شد.
شرکت باغمیشه که در اطلاعیه ارسالی به سازمان بورس و اوراق بهادار پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به نیمه نخست سال 91 را مبلغ دوهزار و 543 ریال اعلام کرده است قصد افزایش سرمایه از مبلغ 250 به 550 میلیارد ریال دارد.
با توجه به ارائه اطلاعات مزبور، هر سهم این شرکت بدون محدودیت نوسان با ۲۲ درصد افزایش قیمت بازگشایی شد و در نرخ ۸هزار و ۸۲۷ ریال ثابت ماند.
همچنین «ثباغ» با معامله 5/1 میلیون سهم رقمی معادل 6/13 میلیارد ریال روانه بازار کرد.
در جریان معاملات روزگذشته نمادهای مرجان‌کار، کویرتایر و بیمه دی نیز هرکدام به ترتیب ۵۲/۴، ۳۸/۴ و ۱/۴ درصد رشد قیمت را تجربه کردند و در فهرست نمادهای مثبت دیروز قرار گرفتند و هر سه نماد صف خریدی در محدوده ۲۰۰هزار سهم را تجربه کردند.
از سوی دیگر روزگذشته تمامی تسهیلات بانک مسکن به جز دوره مهرماه با رشد قیمت مواجه شدند که در این میان تسهیلات دوره بهمن‌ماه با 9741 ریال افزایش به نرخ 808 هزار ریال رسید.
گواهی دوره مهرماه این بانک نیز کاهش نرخ ۷۱/۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد و در قیمت ۸۰۸هزار و ۶۹۵ ریال، تعداد ۴۶۴ سهم آن به ارزش ۳۷۵ میلیون ریال خرید و فروش شد.روزگذشته در بازار دوم نیز ۵ نماد معاملاتی بانک الکترونیکی آرین، بانک دی، بانک گردشگری و پتروشیمی زاگرس به همراه حق‌تقدم بانک گردشگری شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند که در این میان تنها پتروشیمی زاگرس با افت نرخ مواجه شد و بقیه شاهد افزایش قیمت سهام خود بودند.
همچنین نماد «دی» با خرید و فروش 5/5 میلیون سهم به ارزش 4/7میلیارد ریال عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین نماد در این بخش از بازار را به خود اختصاص داد.
نمادهای حق‌تقدم بانک گردشگری و «آرین» نیز هرکدام با معامله ۹/۱ و ۳/۱میلیون سهم رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند.
در همین راستا بازار اوراق مشارکت نیز روز پرمعامله‌ای را سپری کرد، به طوری که در این روز اوراق 8 شرکت سعدی، نارنجستان، ماهان، بانک کشاورزی، سامان، نفت، مسکن مهر و ماهان 2 خرید و فروش شد و در مجموع ارزشی معادل 63 میلیارد ریال کسب کردند.
در جزئیات معاملات این بازار می‌توان به جابه‌جایی ۲۰ هزار و ۷۰ برگه از گواهی سپرده سعدی، ۱۵ هزار و ۴۸۰ برگه از اوراق مشارکت نارنجستان، ۱۲هزار و ۹۴۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی، ۱۱ هزار و ۲۰۰ برگه از اوراق اجاره سامان و دوهزار و ۶۲۰ برگه از اوراق مشارکت نفت اشاره کرد.
روزگذشته در بازار پایه نیز پذیره‌نویسی حق‌تقدم سیمان غرب آسیا همچنان ادامه یافت، به طوری که در این روز نیز سه‌هزار و 500 حق‌تقدم دیگر به ارزش سه میلیون ریال خریداری شد.
همچنین در این بازار بانک تات و پتروشیمی لردگان هرکدام با ۲۷ صدم و ۷۴ صدم درصد کاهش قیمت شاهد معامله سهام خود بودند.
این در حالی است که نمادهای فن‌آوا، پتروشیمی امیرکبیر و سرمایه‌گذاری توسعه شمال هرکدام به ترتیب 58/3، 97/4 و 19/5 درصد افزایش نرخ را در کارنامه خود ثبت کردند.در این روز هر سهم «تات» به میانگین قیمت 258 تومان رسید و در مجموع بیش‌از 103 هزار سهم آن به ارزش 267 میلیون ریال خرید و فروش شد.
همچنین ارزش معاملات «شکبیر»، «شلرد» و «وشمال» نیز به ترتیب معادل ۱۳، ۸۲ و ۱۷ میلیون ریال بود.