گروه بورس - هدیه لطفی: به دنبال افزایش قیمت سهام بانکی در بورس اوراق بهادار و تاثیر آنها بر رشد شاخص کل و افزایش ارزش بازار، فرابورس نیز دیروز از وجود این گروه بی‌نصیب نماند.

بر این اساس روز گذشته بانک دی، بانک الکترونیکی آرین، بانک گردشگری و همچنین حق‌تقدم‌های بانک دی و گردشگری، شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بودند که این ۵ نماد در مجموع ۶۹ میلیارد ریال روانه بازار کردند و بدین ترتیب ۳۰ درصد از ارزش کل معاملات دیروز را تامین کردند. همچنین روز گذشته دیگر نمادهای معاملاتی از جمله آ.س.پ، افرانت، فولاد آلیاژی یزد و سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز با تشکیل صف خرید به کار خود پایان دادند و در پی این صف‌ها تمامی نمادهای یادشده رشد قیمتی در محدوده ۵ درصد را تجربه کردند.
از سوی دیگر فرابورس دیروز معامله 64 میلیون سهم به ارزش 228 میلیارد ریال را در کارنامه خود ثبت کرد که حق تقدم بانک الکترونیکی آرین بیشترین و شرکت سبحان دارو کمترین حجم معاملات بازار را از آن خود کرد.
شرکت سبحان دارو با معامله ۱/۶ هزار سهم کمترین حجم معاملات را داشت و در نهایت به نرخ ۱۸ هزار و ۱۴ ریال رسید. از ۳۶ نماد معامله‌شده در بازار دیروز، تنها ۷ نماد معاملاتی با افت قیمت مواجه شدند که در این راستا می‌توان به کاهش قیمت ۸۲/۱ درصدی «وگستر»، ۲۰/۱ درصدی «سبزوا» و ۷۸ صدم درصدی «شپدیس» اشاره کرد.
روز گذشته در بازار دوم فرابورس نیز به جز معاملات بانک‌های یادشده، شرکت پتروشیمی زاگرس نیز شاهد معامله سهام خود بود. در این روز هر سهم «زاگرس» با 5 ریال افت به قیمت 12 هزار و 426 ریال رسید و در مجموع 425 هزار سهم این شرکت به ارزش 2/5 میلیارد ریال دادوستد شد. در بازار پایه نیز 5 شرکت فن‌آوا، بانک تات، سرمایه‌گذاری توسعه شمال، پتروشیمی امیرکبیر و حق‌تقدم آن به رقابت پرداختند که به جز نماد «وشمال»، مابقی نمادهای یادشده با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.
در این بازار هر سهم «تات» با یک درصد افزایش به میانگین قیمت دو هزار و ۶۲۶ ریال رسید و بیش از یک میلیون سهم آن، رقمی معادل دو میلیارد و ۸۸۵ میلیون ریال کسب کرد و بدین ترتیب این نماد به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم بازار پایه شناخته شد. همچنین نمادهای «فن‌آوا»، «شکبیر»، «وشمال» نیز هر کدام با میانگین قیمت ۹۸۲، ۱۶۸۹ و ۱۶۲۴ ریال به ترتیب رقمی معادل ۵، ۳/۱۸ و ۲/۶ میلیون ریال روانه بازار کردند.
رونق در اوراق مشارکت
در همین راستا بازار ابزارهای نوین مالی نیز روز گذشته را با رونق معاملات سپری کرد.
در این روز اوراق 7 شرکت ماهان، نفت، بانک کشاورزی، ایران شرق، نارنجستان، سامان و سعدی خرید و فروش شدند که در این میان گواهی سپرده سعدی با جابه‌جایی‌ 15 هزار و 80 برگه به عنوان پرمعامله‌ترین گواهی شناخته شد.
همچنین در این روز ۱۱ هزار و ۴۹۰ برگه از اوراق اجاره سامان، ۹ هزار و ۵۰۰ برگه از اوراق مشارکت نارنجستان، ۶ هزار و ۹۲۰ برگه از اوراق مشارکت ایران شرق و ۵ هزار و ۷۵۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی مبادله شد.
همچنین اوراق مشارکت نفت و اجاره ماهان نیز هر کدام به ترتیب 5640 و 30 میلیون ریال روانه بازار کردند.