بازگشت دوباره شاخص به 25000!

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز همزمان با ثبات نسبی در بازارهای جهانی روز متعادل و به‌دور از نوسان‌های سنگین را تجربه کرد. در بازار دیروز اقبال معامله‌گران به گروه بانکی و رشد قیمتی اکثر نمادهای این گروه سبب شد تا شاخص با ۱۲۱ واحد رشد به مرز ۲۵ هزار واحد بازگردد. شاخص دیروز به ۲۴ هزار و۹۹۷ واحد رسید که برای ششمین بار در سال‌جاری مرز ۲۵ هزار واحد را لمس کرد. شاخص بورس هفته گذشته با افت بازارهای جهانی از مرز ۲۵ هزار واحد پایین آمد و به ۲۴ هزار و ۵۹۶ واحد رسید که این افت در روزهای چهارشنبه و دیروز جبران شد. شاخص در سال‌جاری ۵ بار دیگر نیز مرز ۲۵ هزار واحد را ترک کرده و مجددا به آن بازگشته است. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد چرخش گروه‌های مورد اقبال بازار بودند. در ابتدای بازار معامله‌گران شاهد تجمع تقاضا در گروه تجهیزات بودند که با تشکیل صف‌های خرید در این گروه همراه شد، اما با توقف صدرا پیش از شروع بازار، گروه بانکی توانست در کنار تجهیزاتی‌ها شاهد اقبال نسبی باشد.

در بازار دیروز نماد صنعتی دریایی ایران در شرایطی متوقف شد که عرضه سهام آذرآب متعلق به این شرکت توسط سازمان خصوصی‌سازی در هفته گذشته انتظار این توقف و اعلام تعدیل منفی ناشی از فروش سهام آذرآب که بخشی از آن در روزهای آتی محقق خواهد شد، وجود داشت. در همین حال برخی از سهام دیگر موجود در پرتفوی صدرا از جمله آذرخاک نیز توسط برخی از طلبکاران شرکت به حکم دادگاه در حال مصادره است. در صورت عدم استمهال بدهی‌های صدرا این شرکت با مشکل جدی در ادامه عملیات شرکت مواجه خواهد بود. در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌گران شاهد اعلام قطعی گشایش نماد بانک پاسارگاد در روز سه شنبه بودند. این امر در شرایطی بود که در فرابورس دیروز نزدیک به ۷۰ میلیون سهم پاسارگاد مربوط به آخرین افزایش سرمایه شرکت و سهام معامله شده در او تی سی این بانک نقل و انتقال شد.

دیروز مجید قاسمی، مدیر عامل بانک پاسارگاد گفت: قیمت تئوریک سهام بانک ۱۹۰ تومان است. قاسمی افزود: بانک پاسارگاد بزرگ‌ترین و اولین بانک از منظر سرمایه است.

وی از عرضه نماد سهام هلدینگ معدنی خاورمیانه در بورس طی یک ماه آینده و عرضه ۵ الی ۶ شرکت این بانک تا پایان سال آینده نیز خبر داد و در ادامه گفت: بیمه پاسارگاد نیز از شهریور ماه سال‌جاری بحث ورود به بورس خود را دنبال می‌کند و پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال، سهام بیمه پاسارگاد نیز در بورس عرضه شود. همچنین جلسه‌ معرفی طرح‌ها، فعالیت‌ها و برنامه‌های آتی بانک و گروه مالی پاسارگاد ساعت ۱۴ امروز در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ورزشی شهید بهشتی برگزار می‌شود. در گروه بانکی، انتظار برای افزایش سود بانکی و رقابت بر سر مالکیت سهام بانک‌های جدید در فرابورس دیروز اکثر سهام این گروه از جمله بانک دی و گردشگری را به صف خرید کشاند.

در میان نمادهای بانکی منتظر عرضه در فرابورس دیروز مدیرعامل بانک سامان، از آماده‌سازی بانک برای پذیرش در بورس و ارائه خدماتی مثل صدور اوراق مشارکت، گواهی سپرده، اوراق صکوک و راه‌اندازی واحد مشاور و سرمایه‌گذاری در شعب بانک به عنوان دیگر فعالیت‌های بانک سامان خبر داد.

در گروه خودرویی، مدیرعامل سایپا از برنامه‌ریزی برای تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال در شرکت تولید خودروی سایپا کاشان خبر داد و گفت: شرکت سایپا کاشان به عنوان یک قطب صنعتی، تاثیرات مناسبی بر اشتغالزایی، صنعت و تجارت این منطقه داشته است.

پوستین دوز در بازدید از مجتمع تولید خودروی سایپا کاشان اظهار داشت: با انجام فاز دوم شرکت سایپا کاشان شامل سالن‌های پرس و فاز سوم و برنامه‌ریزی برای احداث شرکت‌های قطعه‌سازی در کنار این شرکت، ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم به بیش از ۱۰ هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم به ۲۰ هزار نفر در این منطقه خواهد رسید. در نماد مخابرات، معامله‌گران شاهد انتشار آمار واگذاری اینترنت پر سرعت به خطوط ثابت تلفن در کشور بودند. به گفته داود زارعیان ۵/۲ میلیون خط پر سرعت دیگر تا پایان سال از سوی مخابرات واگذار می‌شود. در این گروه سازمان تامین اجتماعی سهام اپراتور سوم تلفن همراه کشور را به صورت‌های خرد و بلوکی در فرابورس واگذار می‌کند. رحمت‌اله حافظی گفت: «۳ تا ۵ درصد سهام اپراتور سوم تلفن همراه کشور پس از بهره‌برداری از شبکه برای عرضه به مردم در فرابورس واگذار خواهد شد.» این عرضه به‌صورت خرد و برای تعیین قیمت پایه هر سهم واگذار می‌شود و پس از آن سهام بلوکی این اپراتور به متقاضیان سهامداری و شراکت در این اپراتور در فرابورس واگذار خواهد شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که آن ۸/۳۵ میلیارد تومان سهام مورد داد و ستد قرار گرفت که ۳/۸ درصد آن مربوط به معامله ۹/۷ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سایپا بود. از ۲۲۶ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۰۸ نماد با کاهش قیمت و ۱۱۳ نماد با رشد ارزش معامله شدند.