گروه بورس- هدیه لطفی: شرکت سیمان غرب آسیا از فردا شاهد آغاز معاملات سهام خود در بازار پایه فرابورس خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ما، مجتمع سیمان غرب آسیا با در اختیار داشتن ۳۵۳میلیون و ۱۶۵هزارو ۸۶۶سهم و سرمایه ۱/۳۵۳ میلیارد ریال، از خرداد بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.

همچنین قیمت پایانی معاملات براساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز معین می‌شود و بعد از باز گشایی ،دامنه نوسان قیمت به میزان 5درصد قیمت پایانی روز قبل در نظر گرفته می‌شود.
یادآور می‌شود به دنبال بازگشایی نماد مزبور، پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده سهام این شرکت نیز انجام می‌شود.
سرمایه اولیه شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا بالغ بر 1/353 میلیارد ریال است که تصمیم دارد پس از ورود به فرابورس سرمایه خود را به 4/600 میلیارد ریال افزایش دهد.
حق‌تقدم‌ها در صدر بازار
از سویی دیگر، بازار فرابورس روزگذشته را با صدرنشینی حق‌تقدم‌های فعال سپری کرد.
در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز نماد حق تقدم بانک الکترونیکی آرین بازگشایی شد که بر این اساس تعداد ۳۷۱ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۴۶۷ حق‌تقدم استفاده نشده بانک آرین در بازار فرابورس آماده معامله شد که در این روز ۹۰ میلیون حق تقدم مزبور به ارزش ۳۲ میلیارد ریال خریداری شد.
یادآور می‌شود عرضه حق تقدم‌های استفاده نشده به منظور افزایش سرمایه بانک الکترونیکی آرین از مبلغ 70 به 200میلیارد تومان صورت گرفته است.
همچنین روزگذشته حق تقدم بانک دی، حق تقدم میراث فرهنگی و گردشگری و حق تقدم بانک گردشگری به همراه نمادهای معاملاتی افرانت، بالاست و فولادآلیاژی یزد شاهد تشکیل صف خرید برای سهام بودند که بدین ترتیب تمامی آنها رشد قیمتی در محدوده ۵ درصد را تجربه کردند.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی همراه اول، پتروشیمی پردیس، آ.س.پ، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و تسهیلات بانک مسکن تمامی دوره‌ها با افت قیمت مواجه شدند.
همچنین بازار فرابورس روزگذشته را با رشد چشمگیر معاملات سپری کرد؛ به طوری که حجم و ارزش کل معاملات این بازار به ترتیب ۱۳۲ و ۸۵ درصد افزایش را نسبت به معاملات روز شنبه تجربه کردند و در مجموع دیروز ۱۰۷ میلیون سهم به ۲۳۷ میلیارد ریال در فرابورس داد و ستد شد.
بیشترین حجم معاملات دیروز در اختیار نماد پتروشیمی پردیس بود.در این روز هر سهم «شپدیس» با 55/3 درصد افت به 23 هزار و 363 ریال رسید و 5/4 میلیون سهم آن به ارزش 105 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
روز گذشته در بازار پایه نیز ۵ نماد معاملاتی بانک تات، فن‌آوا، سرمایه‌گذاری توسعه شمال، پتروشیمی امیرکبیر و حق تقدم آن شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند که نماد بانک تات، فن‌آوا و حق تقدم پتروشیمی امیرکبیر با افزایش نرخ و بقیه با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.
همچنین در این روز 555 هزار سهم «تات» به ارزش یک میلیارد و 430 میلیون ریال داد و ستد شد و بدین ترتیب این نماد به عنوان باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد.
نمادهای «وشمال»، «فن‌آوا» و «شکبیر» نیز به ترتیب رقمی معادل ۲/۱۰۷ ، ۳۴ و ۳/۱۴ میلیون ریال روانه بازار کردند.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز 30 برگه از اوراق گواهی سپرده سعدی، 40 برگه از اوراق اجاره ماهان، سه هزار و 820 برگه از اوراق اجاره سامان، سه هزار و 950 برگه از اوراق مشارکت نفت و 9 هزار و 120 برگه از اوراق مشارکت نارنجستان خرید و فروش شد.