گروه بورس- هدیه لطفی: مدیر عامل فرابورس ایران از عرضه اولیه 3 شرکت در هفته جاری خبر داد و گفت: در هفته پیش رو سهام سه شرکت پتروشیمی زاگرس، آ اس پ و ساختمانی غدیر خوزستان در بازار سهام فرابورس عرضه می‌شود.

روز گذشته مصطفی امید قائمی با اعلام این خبر افزود: با توجه به رفع مشکل وثیقه‌گذاری سهام پتروشیمی زاگرس، امروز عرضه اولیه سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس انجام می‌شود.
وی افزود: امروز (یکشنبه) 120 میلیون سهم معادل 5درصد از سهام شرکت پتروشیمی زاگرس در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود و برای نخستین بار معامله‌گران برخط هم امکان خرید سهام را دارند.
وی توضیح داد: برای مشتریان برخط (آنلاین) حداکثر ۱۰۰ سهم در نظر گرفته شده است و کارگزاران باید سهمیه خریداری شده مستقیم توسط مشتریان برخط را از تعداد ۴هزار سهم کسر کنند، به نحوی که هر مشتری کارگزاری حداکثر ۴هزار سهم را خریداری کند.مدیر عامل فرابورس تصریح کرد: شرکت پتروشیمی زاگرس با سرمایه دوهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان سی و هفتمین نماد معاملاتی در بازار فرابورس را کسب کرد و شرکت کارگزاری بانک صادرات نقش کارگزار معرف پتروشیمی زاگرس را برعهده دارد و سهامدار عمده آن توسعه الوند غدیر است. به گفته امید قائمی حدود ۳۸ درصد از سهام پتروشیمی زاگرس در اختیار شرکت توسعه الوند غدیر، ۱۸ درصد آن در اختیار شرکت الیاف مروارید، ۱۸ درصد در اختیار شیمی پوشینه و ۱۷ درصد دیگر در اختیار صندوق بازنشستگی رفاه کارکنان نفت است. مدیرعامل فرابورس در ادامه از عرضه سهام دو شرکت دیگر در روز سه‌شنبه خبر داد و افزود: شرکت آ اس پ که به عنوان سی و هشتمین نماد در بازار سهام فرابورس درج شده است به همراه شرکت ساختمانی غدیر خوزستان که دومیلیارد تومان سرمایه ثبت شده دارد، در بازار اول فرابورس عرضه می‌شوند.
عرضه مجدد «راه‌آهن»
همچنین امید قائمی در ادامه از عرضه سهام باشگاه راه‌آهن در فرابورس خبر داد و افزود: امروز سهام باشگاه راه‌آهن به صورت مزایده در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود تا بدین ترتیب نخستین باشگاه ورزشی وارد بازار سرمایه شود.
وی با بیان اینکه سهام باشگاه راه‌آهن در فضایی شفاف و رقابتی عرضه می‌شود، اظهار داشت: باشگاه راه‌آهن از این پس به صورت خصوصی اداره خواهد شد.امید قائمی در ادامه گفت: با ورود باشگاه‌های ورزشی در فرابورس، سرمایه‌گذاران جدیدی وارد بازار سرمایه می‌شوند که این امر می‌تواند به توسعه این بازار کمک کند. به گزارش خبرنگار ما، براساس مصوبه هیات واگذاری سهام این باشگاه با 14 درصد کاهش در قیمت پایه با قیمت با مبلغ 41 میلیارد و 500 میلیون ریال در بازار فرابورس عرضه می‌شود.
تعداد سهام قابل واگذاری هزار سهم (۹۵۰ سهم و ۵۰ سهم هم ترجیحی) است، که به صورت ۱۵ درصد نقد و مابقی اقساط ۵ ساله واگذار خواهد شد. سهام باشگاه راه‌آهن روز پنجم تیرماه جاری با قیمت پایه ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در شرکت فرابورس عرضه شد، اما خریداری برای آن وجود نداشت.
بررسی پذیرش «بانک حکمت ایرانیان»
همچنین مدیر پذیرش فرابورس از پذیرش چندین شرکت بزرگ و کوچک از جمله بانک حکمت ایرانیان در جلسه هفته آینده هیات پذیرش فرابورس خبر داد. مهدی علم‌الهدی در خصوص پذیرش شرکت‌های جدید در این بازار گفت: براساس اقدامات صورت گرفته، در حال حاضر بحث پذیرش چندین شرکت بزرگ و کوچک مطرح است که در میان آنها چند بانک از جمله بانک حکمت ایرانیان نیز وجود دارد. وی افزود: هم‌اکنون موسسات اعتباری عسگریه، بانک سامان و هلدینگ معدنی خاورمیانه در مرحله انجام کارهای نهایی درج قرار دارند.
به گفته وی کارهای نهایی پذیرش شرکت ایران ترانسفوری نیز به اتمام رسیده و متولیان این بازار تنها در انتظار یک نامه از سازمان خصوصی‌سازی هستند که به محض دریافت آن نسبت به عرضه این شرکت اقدام می‌کنند. علم‌الهدی در خصوص پذیرش سایر شرکت‌ها تصریح کرد: بانک حکمت ایرانیان و چندین شرکت دیگر در جلسه هیات پذیرش که اواسط هفته آینده تشکیل خواهد شد، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.مدیر پذیرش فرابورس در خصوص زمان عرضه سهام این خاطرنشان کرد: زمان عرضه این شرکت‌ها بستگی به انجام شروط ارایه شده از سوی هیات پذیرش به متولیان شرکت‌ها خواهد داشت و بعد از انجام موارد یاد شده شرکت‌ها به سرعت پذیرش می‌شوند. به گفته وی، به واسطه شرایط و وضعیت موجود، شرکت‌های یاد شده در بازار‌های فرابورس پذیرفته خواهند شد.
بازگشایی «فن‌آوا»
از سوی دیگر روزگذشته نماد معاملاتی شرکت فن‌آوا در بازار پایه فرابورس بازگشایی شد و در اولین روز معاملاتی هر سهم این شرکت به میانگین قیمت یک هزار و 299 ریال رسید.همچنین روز گذشته بیش از دومیلیون و 416 هزار سهم آن به ارزش سه میلیارد و 139 میلیون ریال خرید و فروش شد.همچنین روزگذشته بنا به اعلام ناظر بازار، تعداد 80 میلیون و 526 حق‌تقدم استفاده شده خرید سهام شرکت فن‌آوا در بازار بازگشایی و آماده انجام معامله شد که از این تعداد تنها 10 هزار حق‌تقدم مزبور به قیمت پایه 186 ریال معامله شد.از سوی دیگر در بازار پایه دیروز دو شرکت پتروشیمی امیرکبیر و سرمایه‌گذاری توسعه شمال شاهد جابه‌جایی سهام خرید بودند.براین اساس دیروز 540 هزار سهم «شکبیر» به ارزش یک میلیارد و 194 میلیون ریال و تعداد 534 هزار سهم «وشمال» به ارزش یک میلیارد و 20 میلیون ریال خرید و فروش شد.همچنین هر دو شرکت یادشده شاهد رشد قیمت سهام خود بودند به طوری که هرکدام به ترتیب 6/2 و 5درصد افزایش نرخ را در کارنامه خود ثبت کردند.
صف‌های خرید و فروش
همچنین بازار فرابورس اولین روزکاری هفته را با تشکیل صف‌های خرید و فروش سپری کرد.
در این روز تمامی گواهی‌های تسهیلات بانک مسکن شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بودند. همچنین بانک سرمایه نیز با صف خریدی معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار سهم روبه‌رو شد و بدین ترتیب نمادهای یادشده رشد قیمتی در محدوده ۵ درصدی را ثبت کردند.
این در حالی است که در پایان معاملات دیروز صف فروشی برای فولادآلیاژی یزد تشکیل شد و به دنبال آن هر سهم این شرکت با 5 درصد افت نرخ به قیمت یک هزار و 813 ریال رسید.
همچنین در بازار دیروز نمادهای معاملاتی گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، لیزینگ ایرانیان و کویرتایر نیز هرکدام به ترتیب ۹۸/۲، ۷۷/۲ و ۵۵/۲ درصد افت قیمت را تجربه کردند.
در مجموع روزگذشته بیش از 6 میلیون سهم در میان یک هزار و 666 نفر سهامدار داد و ستد شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم 74 میلیارد و 188 میلیون ریال رسید که نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس با اختصاص 7/21 میلیارد ریال به عنوان باارزش‌ترین نماد دیروز شناخته شد.در همین حال باغمیشه با حجم معاملاتی دومیلیون و 113 هزار ریال، حدود 33 درصد از حجم کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و عنوان پرمعامله‌ترین سهم را کسب کرد.باغمیشه در گزارش عملکرد 9ماهه خود پیش‌بینی سود هر سهم سال 90 را با 30درصد پوشش معادل رقم 539 ریال اعلام کرده است.روزگذشته در بازار دوم نیز تنها بانک الکترونیکی آرین، شاهد معامله سهام خود بود.
در این روز هر سهم «آرین» با ۱۱ ریال کاهش به قیمت یک هزار و ۲۹۲ ریال رسید و در مجموع بیش از ۳۱۹ هزار سهم این شرکت به ارزش ۴۱۲ میلیون ریال خرید و فروش شد.در بازار ابزارهای نوین مالی نیز چهار گواهی اجاره سامان، مشارکت نفت، اجاره ماهان و سپرده سعدی داد و ستد شدند.در این راستا می‌توان به جابه‌جایی ۸ هزار و ۱۷۰ برگه از اوراق اجاره سامان، دوهزار و ۵۵۰ برگه از اوراق مشارکت نفت، ۳۰۰ برگه از اوراق اجاره ماهان و ۲۵۰ برگه از اوراق گواهی سپرده سعدی اشاره کرد.