گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار سهام، روز گذشته آغاز هفته‌ای مناسب، توام با حاکمیت جو آرامش در بازار را شاهد بود. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به نزدیکی پایان مردادماه، موعد اولیه اعلام پاسخ کشورمان به بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ با تامل بیشتری معاملات روزانه خود را آغاز کردند، این تامل در عملکرد فعالان حقوقی، فضا را برای فعالیت معامله‌گران حقیقی مهیا کرد و فشار تقاضا از سوی این گروه در حالی که معامله‌گران حقوقی اقدامی در جهت عرضه سهام نکردند، باعث شد تا بازار با رونق نسبی معاملات خرد مواجه باشد.

فشار معامله‌گران حقیقی همچنین باعث شد تا گروه‌های مختلف سهام به ویژه گروه‌های معدنی- فلزی، پتروشیمی و خودرویی با رونق مواجه شوند.

در معاملات دیروز در گروه معدنی- فلزی توجه معامله‌گران به سوی نمادهای تولیدکننده سنگ‌آهن چادرملو و گل‌گهر و همچنین دو نماد تولیدکننده روی شامل فرآوری مواد معدنی و ملی سرب و روی معطوف بود.

با ادامه رونق چادرملو و گل‌گهر سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و برآورد اولیه NAV شرکت در حد ۴هزار ریال سبب پایداری نسبی این نماد شد.

در گروه پتروشیمی فشار تشکیل صف‌های خرید در نمادهای پتروشیمی‌های اصفهان، اراک و خارک و فارابی موجب شد تا پتروشیمی آبادان نیز با افزایش معاملات مواجه شود.

در گروه خودرویی نیز فشار تقاضا ناشی از P/Eهای پایین و بازده مناسب سهام گروه موجب تداوم صف‌های خرید در این گروه شد. در بازار دیروز، معامله‌گران به سوی گروه سیمانی بورس نیز توجه نشان دادند.

سیمان خاش در این گروه پس از معاملات چرخشی چند روز اخیر، درحالی مورد توجه قرار گرفته است که ارزش بازار شرکت در حال حاضر و به دنبال افت قیمت‌های اخیر به ۸/۵۴میلیارد تومان کاهش یافته است.

این ارزش بازار با لحاظ ۲/۷میلیارد تومان سود سال‌جاری شرکت شرایط مناسبی را رقم زده است. در این گروه، سیمان بهبهان نیز به لحاظ ارزش بازار ۳/۶۱میلیارد تومانی و وجود ۲/۱۰میلیارد تومان سود در سال‌جاری، شرایطی مشابه سیمان خاش را شاهد است. از سوی دیگر، سیمانی‌های بزرگ بورس همانند سیمان فارس و خوزستان با NAV حداقل ۳هزار و ۶۰۰ریال و سیمان تهران با وضعیت کنونی از شرایط مناسبی برخوردارند.

در بازار دیروز در گروه واسطه‌گری‌های مالی نیز توجه به شرکت‌های سرمایه‌گذاری با NAV (ارزش خالص دارایی) بالا نظیر البرز و صندوق بازنشستگی به چشم می‌خورد، هرچند که صندوق بازنشستگی پس از پایان بازارگردانی با شرایط نامتعادلی به لحاظ بازارگردانی برخوردار است.

صندوق بازنشستگی با برخورداری از پرتفوی قوی خارج بورسی شامل برخی از واحد‌های پتروشیمی عسلویه به همراه شرکت‌هایی نظیر نفت پاسارگاد و ایرانول از شرایط مناسبی به لحاظ ارزش دارایی‌ها مواجه است.

در مجموع بازار دیروز بازار مناسب و توام با رشد ۵/۱۰واحدی شاخص کل بود. حجم معاملات بازار دیروز بالغ‌بر ۷/۱۱میلیارد تومان بود.

از ۱۴۵نماد مورد معامله نیز شمار شرکت‌هایی با رشد قیمت و شمار شرکت‌ها با کاهش ارزش برابر بوده و معادل ۶۳نماد بود. در بازار دیروز نماد داروسازی داملران با توجه به برگزاری مجمع عادی به طور فوق‌العاده و انتخاب حسابرس و بازرس قانونی بازگشایی شد.