گروه بورس- در نمودار تحلیل رفتار قیمت تعدیل شده این سهم بر اساس آخرین سرمایه آن (104‌میلیارد و 469‌میلیون ریال) در 3سال گذشته نشان داده شده است.

ملاحظه می‌شود که قیمت در یک روند افزایشی بلند مدت در حرکت بوده است که در اواسط آبانماه سال گذشته از این روند افزایشی خارج شده است. قیمت پس از آخرین برخورد با سطح حمایت ۱۸۰۹‌ریال وارد یک کانال افزایشی به نسبت پر قدرت شده است، که حرکت در این کانال تا برخورد با سطح مقاومت ۳۸۵۲ ریال ادامه یافته است.
پس از آن قیمت بلافاصله در یک کانال کاهشی قرار گرفته است که حرکت در این کانال کاهشی تا حال حاضر نیز ادامه یافته است. مشاهده می شود که ریزش قیمت در حین حرکت در کانال کاهشی موجود، موج افزایشی حاصل از حرکت قیمت در کانال افزایشی ذکر شده در پیشتر را به طور کامل تصحیح کرده است.
از طرف دیگر قیمت با سطح حمایت ۱۸۰۹‌ریال برخورد کرده است و ملاحظه می‌شود قیمت در برخوردهای پیشین خود با این سطح حمایت، با خریدهای معامله‌گران مواجه شده است، چرا که اغلب متقاضیان خرید این سهم این قیمت را ارزنده تلقی کرده و با خریدهای خود قیمت را به سمت سطوح بالاتر سوق داده‌اند.
در جدول زیر سطوح حمایت و مقاومت سهم ترسیم شده‌اند.

بنابراین با توجه به برخورد مجدد قیمت با سطح حمایت ۱۸۰۹ ریال در حال حاضر، افزایش‌هایی در قیمت در اثر خریدهای معامله گران در کوتاه مدت و حتی میان مدت محتمل به نظر می‌رسد. همان‌طور که مشاهده می‌شود چنانچه قیمت در اثر برخورد با این سطح حمایت با خریدهای معامله‌گران مواجه شود، تا سطح مقاومت ۲۲۹۱‌ریال مانعی جدی در برابر افزایش قیمت قابل شناسایی نمی‌باشد.
اما با این حال همچنان شاخص RSI ‌در محدوده فروش قرار داشته و وضعیت کاهشی را نشان می‌دهد. شاخص‌های TRIX و MACD نیز وضعیت کاهشی را بیان می‌دارند و شاخص راهبردی CCI نیز اوج فروش‌های افراطی حکایت دارد.

با توجه به نمودار فوق مشاهده می‌شود همزمان با شکسته شدن خط روند افزایشی بلند مدت قیمت سهم و خروج آن از روند افزایشی، قیمت به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود سقوط کرده است. این مطلب نشان‌دهنده پایین آمدن انتظارات معامله‌گران بلند مدت نسبت به این سهم می‌باشد و می‌تواند به عنوان علامت فروش برای این گروه از معامله گران مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین با توجه به حرکت قیمت در زیر میانگین متحرک 50 روزه آن باید انتظارات معامله‌گران میان مدت را نیز نتیجه گرفت. تنها پس از قرار گرفتن قیمت در بالای میانگین متحرک 50 روزه آن می‌توان نسبت به ورود قیمت به یک روند افزایشی پایدار در میان مدت امیدوار شد.
نتیجه‌گیری
قیمت سهم از روند افزایشی بلند مدت خود خارج شده و با توجه به قرار داشتن قیمت در زیر میانگین متحرک 200 روزه آن، ورود به این سهم در شرایط فعلی برای معامله‌گران بلند مدت توجیه‌پذیر نمی‌باشد. قیمت در یک کانال کاهشی بلند‌مدت به حرکت خود ادامه می دهد و از آنجا‌یی‌که در نمودار قیمت علامتی از تمایل قیمت به خروج از این کانال مشاهده نمی‌شود و شاخص‌های تکنیکی نیز همچنان وضعیت کاهشی و انتظارات پایین را بیان می‌دارند.

تا زمان دریافت هرگونه علامت جدید نمی‌توان نسبت به خروج قیمت از کانال کاهشی فعلی آن و در پیش گرفتن یک موج افزایشی در میان‌مدت و یا بلند مدت حکمی صادر کرد. با این‌حال با توجه به برخورد قیمت با سطح حمایت قوی ۱۸۰۹‌ریال و نظری به سابقه این سطح حمایت در متوقف ساختن ریزش‌های قیمت و همچنین تصحیح کامل موج انگیزشی قیمت از سطح حمایت ۱۸۰۹‌ریال تا سطح مقاومت ۳۸۵۲‌ریال، امکان توقف روند کاهشی فعلی قیمت در اثر برخورد با این سطح حمایت و در پیش گرفتن یک روند افزایشی در کوتاه مدت و میان مدت محتمل به نظر می‌رسد.
بنابراین برای معامله‌گران میان مدت مخاطره‌پذیر، ورود به این سهم در محدوده قیمتی فعلی می‌تواند مناسب باشد، چراکه در صورت توقف روند کاهشی قیمت و در پیش گرفتن یک روند افزایشی، اولین مانع جدی در برابر افزایش قیمت در سطح مقاومت 2291‌ریال خواهد بود.

باید یادآوری شود که تنها پس از قرار گرفتن قیمت در بالای میانگین متحرک ۵۰ روزه آن می‌توان نسبت به ورود قیمت به یک روند افزایشی پایدار در میان مدت امیدوار شد.
منبع: سایت IRTahlil