گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته تحت‌تاثیر تزریق منابع جدید نقدینگی، شاهد تقویت روند معاملات بود. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی روند خرید و فروش‌های روزانه خود را آغاز کردند که در صحنه تحولات سیاسی مرتبط با پرونده، رایزنی‌های دیپلماتیک از جمله سفر نماینده چین به تهران همچنان ادامه داشته است، هرچند که با توجه به روند معاملات ماه اخیر در بورس اوراق بهادار به نظر می‌رسد سطح تاثیر تحولات سیاسی بر روند معاملات کاهش یافته و اکثر کارشناسان بازار با توجه به احتمالات مختلف در این بحث، معاملات سهام را برنامه‌ریزی کرده و روند اجرایی آنها بدون آنکه بازار را دچار دستخوش تحول خاصی کند، ادامه دارد. از سوی دیگر، وجود دامنه نوسان ۲درصدی در بازار سبب شده است روند حرکت بازار به صورت حرکت خطی بدون نوسان جدید ادامه یابد، امری که با توجه به اینکه حاشیه ۲درصدی سود و زیان تاثیر جدی بر معامله‌گران نمی‌گذارد حضور آنها را در بازار تثبیت کرده است. در بازار دیروز سه گروه خودرویی، ساختمانی و پتروشیمی رقابت سختی را برای عهده‌داری رهبری قیمتی بازار صورت دادند. در گروه خودرویی P/E پایین سهام این گروه با توجه به ثبات بالای آنها مورد توجه معامله‌گران ریسک‌گریز بازار قرار گرفته است. در زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو بحث فروش سهام بانک پارسیان سبب افزایش صف خرید ایران‌خودرو در ابتدای معاملات دیروز شد.

در این گروه تولید محورخودرو، مهرکام پارس و ایران‌خودرو دیزل سه شرکتی هستند که بیشترین تاثیر را از فروش احتمالی سهام بانک پارسیان شاهد خواهند بود.

هر چند که انتظار نمی‌رود این شرکت‌ها در صورتی که این فروش را محقق کنند، سود حاصل از آن را تقسیم کنند، به ویژه آنکه شنیده می شود بخشی از منابع حاصله، صرف سرمایه‌گذاری در سهام یک بانک دیگر - بانک سرمایه خواهد شد. در گروه ساختمانی نزدیکی پایان سال مالی توس‌گستر انتظار برای تعدیل EPS این شرکت را ایجاد کرده است.

توس‌گستر که توان محقق ساختن ۳۵۰ریال EPS را دارد، دیروز با معاملاتی پرحجم مواجه شد و سرانجام با بیش از نیم‌میلیون صف خرید روز را به پایان رساند.

سرمایه‌گذاری مسکن نیز با توجه به افت قیمت سهم در بازگشایی نماد، روند بازگشت قیمتی را شاهد است. برآوردهای اولیه کارشناسان ارزش دارایی‌های این شرکت را بیش از ۳هزار میلیارد ریال نشان می‌دهد که نسبت به نرخ ۲هزار و ۶۰۰میلیارد ریالی شرکت تفاوت بامعنایی را نشان می‌دهد.

در گروه پتروشیمی فشار تقاضا در نماد پتروشیمی اراک دیروز بدون عرضه سهام باقی ماند. مجتمع پتروشیمی اراک به عنوان یک مجتمع با طیف وسیع محصولات، P/E مناسبی را توام با ارزش جایگزینی بالاتر نسبت به ارزش بازار شرکت شاهد است.

در گروه‌های مختلف سهام در گروه شیمیایی، سرمایه‌گذاری البرز تحت تاثیر NAV بیش از ۲هزار ریالی شرکت و انتظار جهت پایان مشکلات صورت تلفیقی شرکت در سال‌جاری با اقبال معامله‌گران مواجه شده است. در گروه معدنی نیز پس از ۳ روز عدم تعادل بار دیگر معامله‌گران حامی به همراه سهامداران عمده در نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، گل گهر و چادرملو توانستند عرضه‌ها را کنترل کرده و به دفعات این دو سهم را با صف خرید در بازار دیروز مواجه ساختند، که صف خرید چادرملو در پایان بازار پایدار ماند. ملی سرب و روی نیز در گروه فلزی با توجه به انتشار خبرهایی مبنی بر صدور قریب‌الوقوع اطلاعیه شفاف‌سازی پیرامون سود سال‌جاری شرکت پس از نوسان ابتدای بازار با صف فروش مواجه شد.

در مجموع بازار دیروز با توجه به رشد گروه معدنی شاهد تقویت و رشد ۴/۱۵ واحدی شاخص بود حجم معاملات نیز بالغ بر ۸/۱۲میلیارد تومان بود. از ۱۵۱ نماد مورد معامله نیز ۷۷ نماد با رشد قمیت و ۶۰ نماد با افت ارزش داد و ستد شد.