مرکز خدمات فولاد ‌ایران- تقاضای فولاد در جهان آرام‌تر از پیش بینی‌ها رو به رشد است که همین امر سوددهی تولید کننده‌ها را تحت فشار قرار داده و موجب شده سرمایه‌گذاران پیش‌بینی‌های خود را برای‌این صنعت ۴۳۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۲ تغییر دهند. طبق برآورد‌های بلومبرگ با نظر سنجی از ۱۴ فولادساز، تحلیلگر و تاجر فولاد، مصرف جهانی فولاد در سال ۲۰۱۲ معادل ۵/۴ درصد بالا می‌رود؛ در حالی که انجمن جهانی فولاد اکتبر سال ۲۰۱۱‌این رقم را ۴/۵ درصد پیش‌بینی کرده بود. میزان رشد نسبت به سال قبل شاید تا ۲/۱ درصد باشد.

این میزان افزایش رشد در مصرف طی سه سال اخیر کمترین میزان بوده و وضعیت اقتصادی چین و اروپا عوامل اصلی تاثیرگذار هستند. در اروپا نگرانی نسبت به کسری‌های بودجه ادامه دارد و در چین فشارهای دولتی بر بازار مسکن بیشتر شده و دریافت اعتبارات بانکی همچنان پرهزینه است.

طبق آمار انجمن جهانی فولاد، چین که سال ۲۰۱۱ حدود ۴۶ درصد تولید فولاد جهان را در دست داشت تا نوامبر ۲۰۱۱ برای ۶ ماه متوالی افت در تولید داشت و تنها در دسامبر میزان تولید فولاد آن بالا رفت.

بانک جهانی نیز در ژانویه پیش بینی رشد اقتصادی دنیا را پایین آورد که بیشترین کاهش سه سال اخیر بود و اظهار کرد: بحران اروپا بر کشور‌های با اقتصاد نوظهور از جمله هند و مکزیک اثر زیادی می‌گذارد و اقتصاد جهان ۵/۲ درصد در سال جاری رشد خواهد داشت؛ در حالی که ژوئن سال قبل برآورد رشد ۶/۳ درصدی را داشت. طبق‌این برآورد رشد اقتصادی حوزه یورو از ۸/۱ درصد قبلی به ۳/۰ درصد رسید.