حکیم قیم در یک نشست خبری در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی با خبرنگاران بیان کرد: به‌منظور اجرای تاکیدهای مقام معظم رهبری برای جلوگیری از خام‌فروشی، موتور پیشران ما جوانان متخصص و توانمند پالایشگاه بودند.

وی افزود: پس از مهار شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با ناترازی بنزین روبه‌رو شدیم و در پالایشگاه نفت آبادان تصمیم گرفتیم ناترازی را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تاکید کرد: در پالایشگاه نفت آبادان با انواع نفت‌خام و واحدهای پرشمار پیچیده پالایشی و نیروهای متخصص توانستیم پیش از بهره‌برداری از فاز۲، بیشترین مقدار افزایش تولید بنزین را داشته باشیم و از وزیر نفت نیز لوح سپاس گرفتیم.

قیم افزود: حجم ظرفیت پالایشگاه امروز ۵۲۰هزار بشکه است؛ درحالی‌که ساخت یک پالایشگاه جدید ۱۲۰هزار بشکه‌ای به چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و چندین سال زمان نیاز دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه پارسال استفاده از نفت‌گاز را در نیروگاه‌ها جایگزین استفاده از مازوت کردیم، ۲میلیارد لیتر از این ۳میلیارد لیتر نفت‌گاز را پالایشگاه آبادان مازاد بر نیاز خود تولید کرد که نقشی بسزا در رفع ناترازی داشت و از خروج چند میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان گفت: تولید بنزین در سال۱۴۰۰، ۸.۸میلیون لیتر در روز بود که این عدد در سال۱۴۰۱ به ۱۱میلیون لیتر در روز و در سال۱۴۰۲ به حداقل ۱۵میلیون لیتر در روز رسید که با تولید میلیاردها لیتر بنزین، ناترازی بنزین به حداقل رسید.

قیم تاکید کرد: استفاده حداکثری از امکانات و افزایش ظرفیت تولید سبب شد که سود پالایشگاه نیز به مرور افزایش یابد. این در حالی بود که در سال۱۳۹۸ معادل ۹۴۰میلیون دلار زیان را شاهد بودیم و در سال۱۳۹۹ نیز فقط ۱۶میلیون دلار سوددهی داشتیم. در سال۱۴۰۰، به سود ۴۲۵میلیون دلاری (معادل ۱۰.۵همت) و در سال۱۴۰۲ نیز به سود ۱۲همت دست یافتیم که البته این مقدار حداقل سود در سال۱۴۰۲ بوده است.

وی با اشاره به جذب و پرورش نیروهای مستعد با استفاده از روش‌های نو که به‌عنوان الگوی کشوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: توانستیم بهترین نیروهای متخصص را جذب این واحد پالایشی کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تصریح کرد: افزایش تنوع محصولات پالایشی و افزایش امکان تولید محصولات پالایشی از دیگر دستاوردهای ما بود. در سال۱۴۰۰ کل محصولات عرضه‌شده ما در بورس ۱۱عدد بود، اما امروز بیش از ۲۴محصول را در بورس عرضه می‌کنیم. در سال۱۴۰۲ نیز مقام نخست در بورس کالا و انرژی را به خود اختصاص دادیم؛ درحالی‌که در سال۱۴۰۰ جایگاهی در بازار بورس نداشتیم.

قیم گفت: در زمینه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مقام نخست قراردادهای بار نخست را در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مقام شایانی را نیز در وزارت نفت به‌دست آوردیم.

وی تاکید کرد: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۵۰میلیارد تومان را به زمینه مسوولیت‌ اجتماعی اختصاص دادیم که سبب رضایتمندی مردم منطقه شده است. در زمینه جذب نیروی انسانی هم پارسال مقام نخست استان خوزستان را به‌دست آوردیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان بیان کرد: نوسازی معابر، پروژه‌های وسیع عمرانی در سطح شهر و تامین بیش از ۶۰ باب مدرسه در شهر آبادان از آن جمله بوده است.

قیم گفت: در زمینه صدور خدمات فنی-مهندسی و صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه نیز نقش مهمی در کشور داشتیم که پیگیری بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های سوریه و عراق از آن جمله بوده است. خوشبختانه وزارت نفت پالایشگاه آبادان به‌عنوان قطب صدور خدمات فنی-مهندسی به کشورهای همسایه انتخاب شده است و ما در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادیم.

وی با اشاره به صادرات گاز مایع از پالایشگاه نفت آبادان با دریافت مجوز صادرات این محصول گفت: این درآمد صرف پروژه‌های توسعه‌ای در پالایشگاه خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان بیان کرد: با نوسازی اسکله‌های قدیمی، برای نخستین‌بار در تاریخ ۱۱۰ساله پالایشگاه نفت آبادان، صادرات دریایی گاز مایع را آغاز کردیم و از شهریور سال گذشته به‌طور میانگین، ماهانه یک محموله یک هزار تنی گاز مایع را از دریا صادر کرده‌ایم، از دی‌ماه پارسال مجوز صادرات زمینی را نیز دریافت کردیم و از محل صادرات گاز مایع ماهانه ۱۰ تا ۲۰میلیون دلار درآمد به‌دست آورده‌ایم.

قیم گفت: از محل فروش محصولات مازاد بر سهمیه مصوب پالایشگاه (بیش از ۴۳۰هزار بشکه) این مجوز داده شد که تا سقف ۴۷۰میلیون یورو برای بخش دوم فاز۲ استفاده کنیم. بنابراین از محل فروش محصولات مازاد پالایشگاه آبادان، منابع بخش دوم فاز۲ را آغاز کردیم. امیدواریم حداکثر تا ۲ماه آینده، عملیات اجرایی این طرح بزرگ به ارزش ۲میلیارد یورو آغاز شود.

وی افزود: با راه‌اندازی واحد هیدروکراکر تا ۲ماه آینده و افزایش ۴میلیون لیتری ظرفیت تولید گازوئیل در شرکت پالایش نفت آبادان، بخش ناترازی در بخش گازوئیل را به‌طور کامل رفع خواهیم کرد. در بنزین نیز تلاش کردیم با افزایش ۴میلیون لیتری تولید در سال۱۴۰۲ و با طرح‌های ابتکاری در سال۱۴۰۳، ۲میلیون لیتر دیگر به تولید بنزین خود اضافه کنیم و تولید روزانه بنزین را به ۱۷میلیون لیتر برسانیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: امیدوار هستیم فاز۴ پالایشگاه آبادان که مربوط به اجرای طرح ارتقای کیفی نفت کوره این پالایشگاه است، به‌موازات گام دوم فاز۲ اجرایی شود. قیم بیان کرد: نوسازی واحدهای قدیمی با فناوری ایرانی مقدار آب پالایشگاه نفت آبادان را ۵۰ تا ۷۰درصد کاهش خواهد داد.