بررسی ۳فاکتور اقتصاد کلان که از رشد بیشتر قیمت بیت کوین حکایت می‌کنند

چرخه سیاست بانک مرکزی جهانی

سیاست انبساطی بیانگر افزایش نقدینگی است و مشابه با دوره ۱۸ماهه‌ای که پس از ریزش بازارها در ماه مارس۲۰۲۰ ناشی از شیوع کرونا رخ داد، بانک‌های مرکزی از طریق کاهش نرخ بهره و اقدامات دیگر، پول بیشتری را به سیستم مالی تزریق می‌کند. در سمت دیگر، سیاست انقباضی به معنای کاهش نقدینگی در دسترس بازار است و بانک‌های مرکزی مشابه سال گذشته، با هدف مهار تورم، نرخ بهره را افزایش و با بهره‌گیری از سایر ابزارها پول موجود در سیستم مالی را کاهش می‌دهد. به دنبال سیاست‌های انقباضی اغلب «ریسک‌پذیری» در بازارهای مالی کاهش می‌یابد.

حالا به نظر می رسد باید شاهد تغییر سیاست‌های انقباضی به انبساطی باشیم. سال گذشته سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی به ریزش گسترده بازارهای مالی پرریسک از جمله رمزارزها منجر شده بود. با کاهش نرخ تورم در سرتاسر جهان، حالا بانک‌های مرکزی می‌توانند پاهای خود را از روی پدال سیاست انقباضی بردارند. به این ترتیب، پول بیشتری می‌تواند به بازار رمزارزها وارد شود و در نتیجه احتمالا شاهد رونق بازار خواهیم بود. بیت‌کوین حساسیت زیادی به تغییرات نقدینگی جهانی دارد و زمانی که پول بیشتری در دسترس سرمایه‌گذاران است، افزایش می‌یابد.

بهبود شاخص شرایط اقتصادی آمریکا

شاخص شرایط اقتصادی آمریکا را (FCI) که منعکس‌کننده در دسترس بودن منابع مالی در یک اقتصاد است، از ماه ژانویه سال جاری از اوج ۱۰۰.۷۴واحدی چند هفته پیش به کمتر از ۱۰۰واحد کاهش یافته است. این کاهش در مقابل موضع فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره و بالا نگه داشتن آن است و به اقتصاد انعطاف‌پذیر آمریکا در ماه‌های پیش‌رو اشاره می‌کند. این اتفاقی مثبت برای دارایی‌های پرریسک از جمله ارزهای دیجیتال است. بهتر شدن وضعیت اقتصادی آمریکا یعنی پول بیشتری از جانب سرمایه‌گذاران آمریکایی به بازار تزریق می‌شود و از ابتدای سال تاکنون بیشتر سود بیت‌کوین در ساعات معاملاتی آمریکا اتفاق افتاده است.

یک‌درصد ریزش در این شاخص باعث افزایش یک‌درصد شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه تا چهار سه‌ماه آتی می‌شود. به گفته تحلیلگران فدرال رزرو، شاخص شرایط اقتصادی آمریکا مجموعه‌ای از قیمت دارایی‌ها و نرخ‌های بهره است که با توجه به سلامت اقتصادی و سیاست‌های پولی تغییر می‌کند و پتانسیل تاثیرگذاری روی اقتصاد را دارد.

کاهش بازدهی اوراق ۱۰ساله خزانه‌داری آمریکا

یکی دیگر از فاکتورهای کلان اقتصادی که از صعود احتمالی بیت‌کوین خبر می‌دهد، کاهش بازدهی اوراق ۱۰ساله خزانه‌داری آمریکاست. بازدهی این اوراق از ابتدای ماه که وزارت خزانه‌داری اعلام کرد سرعت خرید اوراق قرضه را کاهش می‌دهد، ۰.۵درصد ریزش را تجربه کرده و به ۴.۴۳درصد رسیده است. کاهش بازدهی اوراق ۱۰ساله که به نرخ بدون ریسک (risk-free rate) نیز معروف است، اغلب سرمایه‌گذاران را مجبور می‌کند در دارایی‌های دیگری مثل سهام و ارزهای دیجیتال به دنبال سود بیشتر باشند. علاوه بر این، الگوی سروشانه در نمودار اوراق ۱۰ساله تشکیل شده که یک الگوی نزولی است و از ریزش بیشتر بازدهی این اوراق خبر می‌دهد. بانکEFG  این هفته در گزارشی خطاب به مشتریان خود نوشت: بازدهی اوراق ۱۰ساله طبق انتظار یک سقف پایین‌تر ثبت کرد و کاهش یافت. در حال حاضر هدف الگو (سر و شانه) ۳.۹۳درصد است. اما سطوح فعلی (خط روند صعودی) و ۴.۴۳درصد (محل تقاطع خط گردن) سطوح حمایتی احتمالی هستند.

بررسی ریسک‌های احتمالی

معکوس شدن شاخص مالی آمریکا که توسط شاخص FCI بانک گلدمن‌ساکس نشان داده شده است، می‌تواند به تشدید موضع هاوکیش فدرال‌رزرو منجر شود و باعث شود بازارها دوباره احتمال افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی را در قیمت‌ها لحاظ کنند. چنین اتفاقی ممکن است سرعت رالی کنونی بیت‌کوین را کاهش دهد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران باید تغییر در سیاست‌های پولی ژاپن، مسائل ژئوپلیتیکی، نگرانی‌ها در رابطه با دارایی‌های تجاری آمریکا و افزایش احتمالی تورم را هم به‌عنوان فاکتورهای تاثیرگذار بر دارایی‌های پرریسک مدنظر قرار دهند.