گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت 4/0 درصدی شاخص کل مواجه بود که بیشتر صنایع با این روند همراهی کردند. روند نزولی شاخص کل، در ساعات آغازین معاملات شدت بیشتری داشت و در ادامه متعادل شد. دو مساله، علت اصلی این روند است؛ نخستین دلیل، محدودیت سهامداران در عرضه بیش از 50 هزار سهم در یک روز است.
اما علت دیگر آنکه در یک بازار خرسی که آینده بازار منفی پیش‌بینی می‌شود، با توجه به محدودیت در دامنه نوسان قیمت، بهترین زمان برای فروش سهم، آغاز معاملات در هر روز است. هم‌افزایی این دو عامل منجر می‌شود که مثبت شدن بازار به سختی اتفاق افتد، زیرا سهامی که تمایل به کاهش قیمت دارند، هم از نظر دامنه نوسان و هم از نظر میزان عرضه با محدودیت روبه‌رو هستند که در نتیجه باعث طولانی شدن زمان اصلاح قیمت و اشاعه هر چه بیشتر جو منفی در کل بازار می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به کاهش ارزش معاملات روزانه (۱۴۰ میلیارد تومان در روز گذشته) و حضور بیشتر حقوقی‌ها در نقش خریدار، خروج نقدینگی سهامداران حقیقی کاملا به چشم می‌خورد. این نقدینگی ممکن است با توجه به عدم اعتماد به بازار سرمایه وارد بازارهای موازی نظیر طلا که در روزهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است، شود؛ اما باید در نظر داشت که در شرایط عدم اطمینان از وضعیت اقتصادی، خروج این سرمایه‌ها معمولا وارد محل‌های سرمایه‌گذاری با ریسک پایین نظیر بانک‌ها می‌شود. همچنین، نزدیک شدن به ایام عید نوروز و افزایش تقاضا برای خرید کالاهای مصرفی، نیاز به نقدینگی را هر چه بیشتر افزایش می‌دهد که خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار را تشدید می‌کند. در معاملات روز گذشته، با توجه به بازگشایی برخی نمادهای پتروشیمی، روند منفی ملایم گروه محصولات شیمیایی تشدید شد. نمادهای این گروه به تدریج با توجه به ارائه شفاف‌سازی درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در حال بازگشایی هستند و سهام آنها با صف فروش مواجه می‌شوند. این در حالی است که همان‌طور که انتظار می‌رفت، نرخ خوراک تاثیر چندان زیادی بر سودآوری شرکت‌ها نداشته است؛ همچنین، نتایج اعلام شده، با فرض ثابت ماندن وضعیت شرکت‌ها از نظر میزان و قیمت فروش است که افزایش هر کدام از آنها می‌تواند کاهش سودآوری را جبران کند. در این بین، «تاپیکو» با ارائه گزارش شفاف سازی، EPS خود را ۴۰ ریال کاهش داد (EPS شرکت در حال حاضر ۱۰۱۶ ریال است). این نماد، با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر، گروه فرآورده‌های نفتی روند منفی خود را تغییر داده مثبت شد. این رشد در حالی اتفاق افتاد که بیشتر نمادهای این گروه منفی بودند، اما مثبت شدن نمادهای «شپنا» با توجه به تصویب افزایش سرمایه از محل سود انباشته و «شبندر» توانست کل گروه را مثبت کند. «ونفت» از جمله نمادهای منفی این گروه، بیشترین حجم معاملات را با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی در اختیار گرفت.
اما روند مثبت بانکی‌ها متوقف شد. در این گروه نیز عمده نمادها با توجه به جو موجود در بازار منفی بودند و تنها دو نماد «وبصادر» و «وتجارت» از منفی شدن شاخص گروه جلوگیری کردند. به گزارش «سنا»، سازمان بورس با افزایش سرمایه «وتجارت» موافقت کرد که همین امر رشد قیمت این نماد را در پی داشت. همچنین، بانک صادرات بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور کامل سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد. در این شرایط، گروه فلزات اساسی روند منفی خود را ادامه داد. از ابتدای هفته نیز قیمت مس روند نزولی داشته که این مساله بر تشدید افت گروه اثرگذار بود. «فملی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار در اختیار داشت.
همچنین گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی که در حال حاضر تنها متاثر از نماد «وامید» است روند بسیار ملایم و نزولی خود را ادامه داد. نماد یاد شده در معاملات روز گذشته با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بود.
گروه کانه‌های فلزی نیز در حالی روند منفی خود را ادامه داد که نمادهای آن یکدست قرمزپوش بودند. «ومعادن» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داده بود که معاملات آن به صورت بلوکی میان سهامداران حقوقی انجام شد. از سوی دیگر، روند مثبت گروه مخابرات تغییر کرده و برای دومین روز متوالی منفی شد. روز گذشته، «اخابر» با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه شد.
گروه سیمانی نیز روند منفی خود را ادامه داد. اثرپذیری شدید نمادهای این گروه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از جمله عوامل افت این گروه است که البته احتمال دارد این مساله با توجه به احتمال افزایش قیمت فروش محصولات سیمانی در سال آینده جبران شود. «ستران» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور حقیقی‌ها در اختیار داشت. همچنین، خودرویی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند. «خودرو» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور نسبتا بیشتری داشتند. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها همگام با بازار روند منفی خود را ادامه دادند. «وساپا» در میان نمادهای یکدست قرمزپوش این گروه، بیشترین حجم معاملات را با حضور حقیقی‌ها به خود اختصاص داد.

ادامه روند منفی بورس در پی محدودیت ها

ادامه روند منفی بورس در پی محدودیت ها