گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد ملایم 4/0 درصدی مواجه بود که عمده صنایع به‌رغم سبزپوشی، رشد چندانی را تجربه نکردند. در واقع، هیجانات ناشی از ابهامات موجود در بازار، تقریبا متعادل شده و جای خود را به رکود و عدم حضور پویا در معاملات داده است. ارزش معاملات روز گذشته، تقریبا
۱۵۰ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته (۲۱۲ میلیارد تومان) نیز کمتر است. بر این اساس، سهامداران به ویژه حقیقی‌ها منتظر ارائه شفاف سازی‌های لازم از سوی شرکت‌ها هستند. در حال حاضر، آنچه واضح است افزایش هزینه‌های تولید در بخشی از شرکت‌ها است که بازدهی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها، نرخ بهره مالکانه سنگ‌آهنی‌ها و قیمت حامل‌های انرژی از جمله مواردی است که افزایش هزینه‌های تولید شرکت‌ها را در پی خواهد داشت. بر این اساس، سهامداران باید با اتکا به وضعیت آینده شرکت‌های یادشده اقدام به معامله کنند؛ به عبارت دقیق تر، با فروکش کردن هیجانات، کسب سود در بورس نیازمند دید میان مدت یا بلندمدت به افزایش بازدهی شرکت‌ها است. از سوی دیگر، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی هفته گذشته به‌رغم رشد ۳/۲ درصدی شاخص کل، تغییر مالکیت
۱۲۲ میلیارد ریالی (معادل ۱۵/۱ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شد. در حقیقت، سهامداران حقوقی همچنان از بازار حمایت کرده و این نشانه مثبتی برای رسیدن به وضعیت متعادل بازار سرمایه است. با این حال نباید رشدهای ناگهانی و سودهای کوتاه مدت را در شرایط فعلی بورس انتظار داشت. همچنین، وضعیت نامشخص صنایع به ویژه در بخش تولیدی منجر به اقبال سهامداران طی روزهای اخیر به سهام گروه‌های مالی نظیر بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها شده است؛ علت این امر، ریسک پایین سرمایه‌گذاری در این گروه و همچنین عدم اثرپذیری مستقیم از افزایش هزینه‌های تولیدی بنگاه‌های مالی است. به این ترتیب، انتظار می‌رود گروه‌هایی نظیر پتروشیمی‌ها که در گذشته پیشرو بازار بودند، در شرایط فعلی، جای خود را به بنگاه‌های یادشده دهند. در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند کم نوسان خود را با توجه به توقف بیشتر نمادها ادامه داد. اسماعیل غلامی، معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز وضعیت این گروه را منوط به آزادسازی قیمت اوره دانسته است. به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، افزایش میزان فروش یا آزادسازی قیمت فروش اوره می‌تواند کاهش بازدهی ناشی از نرخ ۱۳ سنتی خوراک را جبران کند که اثر این مسائل در هر نماد متفاوت است و باید به‌طور جداگانه بررسی شود. «فارس» که در پی ارائه گزارش شفاف‌سازی مبنی بر عدم اثرپذیری از افزایش نرخ خوراک، هفته گذشته بازگشایی شد، بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور پایاپای سهامداران حقوقی و حقیقی به خود اختصاص داد.
در معاملات روز گذشته، روند مثبت روزهای اخیر گروه فرآورده‌های نفتی متوقف شد. «شبندر» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور فعالی داشتند.از سوی دیگر، بانکی‌ها با ادامه روند صعودی خود توانستند از منظر ارزش بازار از گروه فلزات اساسی بالاتر قرار بگیرند. علاوه‌بر دلایل گفته شده در خصوص اقبال اخیر سهامداران به این گروه، می‌توان پیشرفت‌های اخیر در بحث تحریم‌ها را نیز عاملی دیگر بر خوش بینی به آینده آنها قلمداد کرد. «وبصادر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعالتر حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد. اما گروه فلزات اساسی، طی چند روز اخیر بار دیگر به مسیر نزولی بازگشته است. «فملی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقوقی به ویژه در نقش خریدار در اختیار داشت. از طرف دیگر، روند بدون تغییر شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی ادامه یافت که علت این امر متوقف بودن بیشتر نمادهای آن است. در واقع، «وامید» تنها نماد قابل معامله این گروه طی روزهای اخیر است که روز گذشته با حضور بیشتر سهامداران حقوقی به ویژه در نقش فروشنده مواجه بود.
در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی روند منفی خود را ادامه داد. «ومعادن» که پنج‌شنبه اولین پیش بینی سود سال ۹۳ خود را با
۲۶ درصد کاهش، ۴۲۳ ریال عنوان کرد، روز گذشته بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور قابل توجه سهامداران حقوقی در نقش فروشنده در اختیار داشت. اما گروه مخابرات روند مثبت خود را ادامه داد. این در حالی بود که «اخابر» به‌منظور پیش بینی درآمد سال ۹۳ در روز گذشته متوقف شد. از سوی دیگر، خودرویی‌ها روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. «خودرو» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور عمده سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد. گروه سیمانی نیز با تغییر روند منفی خود، روز مثبتی را به ثبت رساند. گمانه‌زنی در خصوص افزایش نرخ فروش سیمان از جمله عوامل رشد این گروه است. البته باید توجه شود که پیش‌بینی رشد قیمت فروش، در پی افزایش قیمت حامل‌های انرژی صورت خواهد گرفت؛ بنابراین، سهامداران باید اثر متقابل این دو موضوع را در مورد سهام مختلف این گروه در نظر گرفته و به دور از هیجان اقدام به معامله کنند. «سفارس» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که با عرضه‌های قابل توجهی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بود. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. «وخارزم» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقوقی در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.

آغاز سبز بورس در آخرین ماه سال

آغاز سبز بورس در آخرین ماه سال