فارس: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه این مجمع تحت‌عنوان «نحوه اداره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» را به بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سران سه قوه ابلاغ کرد.


متن مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه اداره بانک مرکزی که سال گذشته به تصویب رسید، ابلاغ شد.

در ادامه بخش‌هایی از مصوبه نحوه اداره بانک مرکزی آمده است:


1- ویژگی‌ها و صلاحیت‌های نصب رئیس‌کل: کفایت علمی: داشتن دکترا در یکی از رشته‌های اقتصادی، پولی و مالی. کفایت تجربی: داشتن هفت سال تجربه در سطوح سیاست‌گذاری و مدیریتی در حوزه‌های اقتصادی، پولی و مالی یا پنج سال تجربه مدیریتی در حوزه‌های تخصصی بانک مرکزی (مدیرکل به بالا). داشتن حسن شهرت و توانایی انجام وظایف. نداشتن سابقه محکومیت موثر کیفری. نداشتن تخلفات مالی گسترده.


۲- فرآیند نصب: رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و بعد از تصویب هیات دولت، با تایید و حکم رئیس‌جمهور نصب می‌شود.


3- دوره زمانی تصدی: دوره تصدی ریاست کل بانک مرکزی پنج سال خواهد بود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.


تبصره- رئیس‌جمهوری جدید در ابتدای دوره می‌تواند طبق روال این قانون، رئیس‌کل بانک مرکزی را که بیش از یک سال از دوره تصدی وی باقی‌مانده باشد، تغییر دهد.


4- ضوابط عزل: در صورت تحقق یکی از موارد زیر رئیس‌کل بانک مرکزی عزل خواهد شد: از دست دادن یک یا چند شرط از شرایط مذکور یا احراز فقدان یک یا چند شرط از شرایط احراز منصب از ابتدا. عدم توانایی یا کوتاهی در انجام وظایف قانونی یا در تحقق اهداف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.


۵- فرآیند عزل: رئیس‌کل بانک مرکزی به پیشنهاد رئیس‌جمهوری و بعد از تصویب دوسوم اعضای هیات دولت با حکم رئیس‌جمهوری عزل می‌شود. در صورت تمایل رئیس‌کل بانک مرکزی، رأی‌گیری در هیات دولت پس از استماع نظرات رئیس‌کل صورت می‌گیرد.


6- استعفا: پذیرش استعفای رئیس‌کل، توسط رئیس‌جمهوری انجام می‌گیرد.


تبصره- در صورت عزل، استعفا یا فوت رئیس‌کل بانک مرکزی، حداکثر ظرف مدت یک‌ماه با رعایت فرآیند مذکور در این قانون نسبت به تعیین رئیس‌کل بانک مرکزی اقدام خواهد شد، در این مدت قائم‌مقام بانک مرکزی دارای کلیه اختیارات رئیس‌کل است.

مصوبه مذکور طی 6 ماده در جلسه رسمی روز شنبه مورخ 24آبان 1393 شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.