گروه بازار پول: اونس فلز زرد در نخستین روز کاری جدید در فضایی آرام با ۱۰ دلار کاهش به قیمت ۱۲۷۳ دلار رسید و روز گذشته نیز تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران قیمت ۱۲۶۵ دلار را برای خود ثبت کرد. قیمت طلا روز دوشنبه در بیشتر مقاطع رو به کاهش داشت، اما اواخر وقت با رشدی مواجه شد که نتوانست روند روزانه را افزایشی کند. عوامل افزایشی خارجی در این روز تضعیف شاخص دلار و افزایش قیمت نفت خام بودند که بخشی از نتیجه «سودگیری» معامله‌گران و «عقب‌نشینی اصلاحی» پس از رشد خوب ژانویه را خنثی کردند. به نوشته پایگاه اینترنتی کیتکو، افزایشی شدن بازار در آخر وقت ناشی از تحلیل‌های فنی هم بوده است. فضای آرام‌تر بازار در روز دوشنبه در حالی شکل گرفت که کارشناسان برای هفته کاری جاری تشدید نوسان‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. بازارهای سهام اروپا در این روز در پی تشدید نگرانی‌ها درباره نتیجه مذاکرات اتحادیه اروپا با یونان شاهد افت شاخص‌ها بودند. در پی پیروزی حزب «سیریزا» در انتخابات پارلمانی یونان، دولت جدید این کشور توسط مخالفان ریاضت تشکیل خواهد شد. روز دوشنبه همچنین گزارش شاخص مدیران خرید منطقه یورو توسط موسسه «مارکیت» منتشر شد که نشان می‌داد این شاخص با افزایش از رقم ۶/۵۰ واحد دسامبر به ۰/۵۱ واحد در ماه ژانویه رسیده است. این البته از معدود اخبار خوب ازاقتصاد قاره سبز در این روزها است. دیگر خبر روز دوشنبه توجه بازارها به کاهش شاخص مدیران خرید چین برای اولین‌بار در سه سال گذشته بود. شاخص رسمی مدیران خرید در ماه ژانویه ۸/۴۹ اعلام شده، در حالی که موسسه HSBC این شاخص را ۷/۴۹ اعلام کرده است.

داده‌های شاخص مدیران خرید، احتمال انبساطی‌تر شدن سیاست‌های بانک مرکزی چین (بانک خلق چین) را افزایش می‌دهد. داده‌هایی که در نخستین روز هفته از اقتصاد آمریکا منتشر شد شامل شاخص مدیران خرید بخش تولید، میزان هزینه بخش ساخت و ساز، گزارش ISM بخش تولید و شاخص مدیران خرید جهانی می‌شد. این داده‌ها در مجموع، اثر اندکی بر بازار داشتند. مهم‌ترین خبر بازارهای ارز در روز دوشنبه سقوط روبل در برابر دلار ایالات متحده بود. این سقوط در پی اعلام کاهش پیش‌بینی میزان رشد تولید ناخالص داخلی روسیه رخ داد. اعلام شده که این کشور در سال ۲۰۱۵، ۳ درصد رشد خواهد داشت.

طلا روز سه‌شنبه را با رشد قیمت شروع کرد. اما با نرسیدن اخبار افزایشی رو به افت گذاشت. بازار روز گذشته تحت‌تاثیر نوسان‌های بازارهای سهام و همچنین تضعیف شاخص دلار رو به رشد گذاشت و تا بهای ۱۲۸۶ دلار هم بالا رفت، اما بعد از اوج روزانه خود پایین آمد. اونس در لحظه نوشته شدن این گزارش به قیمت ۱۲۶۵ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد، اما خبری که روز سه‌شنبه توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرد خبر کاهش نرخ بهره در استرالیا بود. این خبر از آنجا مهم است که برخی کارشناسان معتقدند رقابت بانک‌های مرکزی مختلف بر سر کاهش نرخ بهره و همچنین کاهش ارزش پول تحت مدیریت این بانک‌ها، نشانه‌ای از آغاز دوره‌ای تازه از جنگ ارزی است. دلار استرالیا سه‌شنبه پس از انتشار این خبر با سقوط مواجه شد.

درهرحال در روزهای آینده داده‌های مهمی منتشر خواهد شد که می‌تواند روند طلا را تحت‌تاثیر قرار دهد. مهم‌ترین داده هفته، میزان اشتغالزایی اقتصاد آمریکا در ماه ژانویه است که روز جمعه منتشر خواهد شد، اما در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر انتشار گزارش وزارت کار آمریکا هستند، امید برخی از کارشناسان به روند کوتاه‌مدت این کالا کمتر شده است.

به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، مارک تو، تحلیلگر ارشد موسسه مالی «وینگ فانگ» می‌گوید با انتشار آمارهای ناامید‌کننده در خصوص وضعیت اقتصادی آمریکا نوسان در بازار طلا افزایش یافته است، ولی در شرایط کنونی ابهامات زیادی در خصوص تصمیم فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره وجود دارد: «من هنوز معتقدم که قیمت طلا در کوتاه‌مدت با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد.» موسسه مالی «بارکلیز» نیز تاکید می‌کند که قیمت طلا در شرایط کنونی به‌شدت نسبت به گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا حساسیت نشان می‌دهد. در شرایط کنونی قیمت طلا بیشتر به تحولات مربوط به تصمیم فدرال رزرو برای افزایش احتمالی نرخ بهره در ماه‌های آینده واکنش نشان می‌دهد.