گروه بازار پول: جدیدترین آمارهای بانک مرکزی در رابطه با متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی نشان می‌دهد در یک ماه منتهی به ۱۰ بهمن از میان ۱۱ گروه غذایی،‌ ۵ گروه برنج، حبوب، میوه‌های تازه، گوشت قرمز و قند و شکر افزایش و متوسط قیمت تخم مرغ و سبزی‌های تازه کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمستان سال جاری این میزان افزایش در مواد خوراکی بی‌سابقه بوده است و تعداد گروه‌های افزایشی در بازه ماهانه کمتر از این میزان بوده است.

افزایش ۱۲ درصدی قیمت مرغ

بانک مرکزی جدیدترین آمار از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۰ بهمن را منتشر کرد که بر اساس آن بیشترین افزایش قیمت در این هفته مربوط به گوشت مرغ با ۱۲ درصد افزایش بوده است که با این افزایش قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در سطح شهر به ۶۴۸۰ تومان رسید. همچنین پس از گوشت مرغ، متوسط قیمت میوه‌های تازه نیز در این هفته ۲/۴ درصد افزایش یافته است. علاوه‌بر این دو گروه غذایی در هفته مورد بررسی متوسط قیمت برنج، قند و شکر نیز هر کدام ۱/۰ درصد افزایش یافته است. بررسی آمارهای جدید بانک مرکزی درباره متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی بیانگر آن است که در یک ماه منتهی به ۱۰ بهمن‌ماه از میان ۱۱ گروه غذایی، متوسط قیمت ۵ گروه برنج، حبوب، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، قند و شکر افزایش و متوسط قیمت تخم مرغ و سبزی‌های تازه کاهش یافته است. در این میان بیشترین افزایش قیمت مربوط به میوه‌های تازه بوده که متوسط قیمت آن ۳/۱۴ درصد افزایش یافته است. علاوه‌بر این گوشت مرغ با ۴/۶ درصد افزایش، حبوب با ۵/۱ درصد افزایش، قند و شکر با ۲/۰ درصد افزایش و برنج با ۱/۰ درصد افزایش در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند. در حالی متوسط قیمت این ۵ گروه غذایی در یک ماه منتهی به ۱۰ بهمن افزایش یافته است که افزایش قیمت این تعداد گروه در زمستان امسال بی‌سابقه بوده و در سایر گزارش‌ها که در زمستان منتشر شده است حداکثر متوسط قیمت ۴ گروه غذایی در اوایل دی‌ماه افزایش یافته بود. آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در یک ماه منتهی به ۱۰ بهمن نشان می‌دهد تنها دو گروه غذایی سبزی‌های تازه و تخم‌مرغ با کاهش قیمت مواجه شده‌اند؛ به‌طوری‌که متوسط قیمت سبزی‌های تازه ۸/۲۱ درصد و تخم‌مرغ نیز ۸/۲ درصد کاهش یافته است. همچنین متوسط قیمت ۴ گروه غذایی لبنیات، گوشت قرمز، چای و روغن نباتی نیز در مدت زمان مذکور بدون تغییر باقی مانده‌اند.

کاهش قیمت ۳ گروه غذایی در یکسال

جدیدترین گزارش بانک مرکزی درباره قیمت مواد خوراکی بیانگر آن است که در یکسال گذشته قیمت تخم مرغ، سبزی‌های تازه و روغن نباتی کاهش یافته است. به‌طوری‌که متوسط قیمت تخم مرغ در یکسال گذشته با افت ۳/۴ درصدی به ۹ هزار تومان برای هر شانه دو کیلوگرمی رسیده است. علاوه‌بر این در یکسال گذشته متوسط قیمت ۸ گروه غذایی لبنیات، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر و چای افزایش یافته است که در این میان میوه‌های تازه با افزایش ۲/۵۷ درصدی در رتبه نخست قرار گرفته است.

شوک قیمتی کم ‌سابقه در زمستان