گروه بازار پول: اونس پس از رشد قابل‌توجه در هر دو هفته کاری گذشته، حالا در انتظار نشست بانک مرکزی اروپا است. در حالی که روز پنج‌شنبه نشست مهم بانک مرکزی اروپا برگزار می‌شود، بهای اونس هفته جدید را با حرکات سینوسی‌ای آغاز کرد که آن را در سطح نهایی هفته گذشته نگه داشت. اونس که روز جمعه روی قیمت ۱۲۸۰ دلار بسته شده بود، روز دوشنبه تا بعدازظهر بیشتر در محدوده ۱۲۷۰ دلار نوسان داشت و تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به بهای ۱۲۷۷ دلار رسید. علاوه‌بر انتظار بازار برای معلوم شدن نتیجه نشست مهم روز پنج‌شنبه، ادامه نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد جهان هم مانع افت قیمت‌ها از اوج حدودا ۴ ماهه خود شده است. بهای فلز زرد هفته گذشته با رشد قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شد که دلیل اصلی آن تصمیم ناگهانی «بانک ملی سوئیس» در قطع میخکوبی خزنده فرانک به یورو و متوقف کردن فروش اوراق قرضه ۳ ساله با فرانک بود. ویکتور تیان پیریا، تحلیلگر ارشد موسسه مالی ANZ استرالیا می‌گوید: «نوسان در بازارهای ارز اروپایی بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی را برای خرید طلا تشویق کرده و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است.» وانگ تائو، تحلیلگر اقتصادی هم معتقد است که قیمت طلا در کوتاه‌مدت با سطح مقاومتی ۱۲۸۶ دلاری روبه‌رو است و اونس در صورت شکسته شدن این سطح به بیش از ۱۳۰۰ دلار خواهد رسید. به این ترتیب انتظار می‌رود سطح کنونی در کوتاه‌مدت حفظ شود.

اخبار بازارهای جهانی ارز و سهام

اما مهم‌ترین خبر روز گذشته در بازارهای جهانی ارز این بود که یورو در نخستین روز هفته جدید به نوسان نزدیک پایین‌ترین سطح خود در ۱۱ سال گذشته ادامه داد. یورو که مدت‌ها است وضعیت خوبی ندارد هفته گذشته به شدت تحت فشار تصمیم بانک مرکزی سوئیس قرار گرفت. نرخ برابری فرانک خود روز دوشنبه در برابر دلار کاهش داشت. مهم‌ترین خبر روز دوشنبه در بازارهای سهام سقوط بازارهای سهام چین بود. سقوط روز دوشنبه در بازارهای سهام چین بیشترین سقوط روزانه در ۷ سال گذشته بود. دوشنبه پس از اعلام اینکه تنظیم‌کنندگان دولتی چین قوانین تازه‌ای در مورد وام‌دهی مقرر کرده‌اند، بازارها تحت‌تاثیر قرار گرفتند. بازارها در حالی در نخستین روز کاری هفته جدید چنین وضعیتی داشتند که بیشتر بازارهای جهان به شدت چشم انتظار نشست پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا هستند. نشست ۲۲ ژانویه مهم‌ترین اتفاق هفته خواهد بود، اما پس از آن توجه‌ها به انتخابات یونان در روز ۲۵ ژانویه جلب خواهد شد، انتخاباتی که ممکن است به روی کار آمدن حزبی مخالف ریاضت در این کشور منجر شود. بانک مرکزی اروپا در حالی ممکن است در نشست روز پنج‌شنبه خود چاپ یورو برای خرید اوراق قرضه دولت‌های اروپایی را تصویب کند که فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا در اکتبر ۲۰۱۴ به برنامه تسهیل کمی خود پایان داد. این واگرایی این سوال را در پی داشته که آیا بانک‌های مرکزی جهان به یک نیروی بی‌ثبات‌کننده در بازار طلا تبدیل شده‌اند.

عامل «بانک‌های مرکزی»

روزنامه معتبر فایننشال تایمز ضمن اشاره به اقدام اخیر بانک مرکزی سوئیس در توقف نرخ برابری فرانک و یورو و تاثیر آن بر افزایش قیمت جهانی طلا نوشت، ظاهرا تصمیمات بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به عامل بی‌ثبات‌کننده مهمی در بازار طلا تبدیل شده است. به گزارش سایت طلا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، کمتر کسی فکر می‌کرد که بانک مرکزی سوئیس اقدام به قطع رابطه برابری بین فرانک و یورو و متوقف کردن فروش اوراق قرضه ۳ ساله با فرانک کند. این مساله موجب شد تا ارزش فرانک در برابر یورو به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۱ میلادی برسد و تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی داشته است. در سال‌های اخیر تاثیرگذاری سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی جهان بر تحولات بازارهای بین‌المللی به خصوص بازار طلا افزایش یافته است. اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی از سوی فدرال رزرو آمریکا طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ میلادی موجب رشد فزاینده ۷۰ درصدی قیمت جهانی طلا شد و گمانه زنی‌های مربوط به متوقف شدن این سیاست‌ها تاثیر زیادی بر افت ۲۸ درصدی قیمت طلا در سال ۲۰۱۳ میلادی داشته است. مساله مهم نگرانی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان نسبت به نرخ تورم و رشد اقتصادی است. اجرای برنامه خریداری اوراق قرضه از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان تاحد زیادی برای دستیابی به این دو هدف بوده است. اجرای این برنامه نه‌تنها سرمایه‌گذاران بین‌المللی را در معرض خطر و تهدید قرار داده بلکه ثبات سیاسی و اجتماعی کشورهای مختلف را نیز به چالش کشیده است.

بی شک اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان تاثیر زیادی بر افزایش شکاف درآمدی در کشورهای مختلف داشته است. به نظر می‌رسد سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی آمریکا، اروپا و ژاپن همچنان عامل مهمی است که بر روند تحولات قیمت طلا تاثیرگذار خواهد بود.

نشست بانک مرکزی اروپا در حالی روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد که بسیاری کارشناسان و فعالان بازارهای بین‌المللی بر این باورند که ماریو دراگی و همکارانش اجرای محرک پولی جدیدی را تصویب خواهند کرد و این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا خواهد بود. بسیاری از کارشناسان نیز ضمن انتقاد از اجرای سیاست‌های انبساطی در اروپا بر این باورند که اقتصاد منطقه یورو به جای اجرای سیاست‌های محرک پولی به اجرای اصلاحات ساختاری نیاز دارد. از سوی دیگر احتمال افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو آمریکا نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است، گرچه با توجه به اوضاع بد اقتصاد اروپا و ژاپن که می‌تواند اقتصاد ایالات‌متحده را نیز درگیر خود کند، افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو ممکن است به سال آینده میلادی موکول شود.