گروه بازار پول: معاون نظارت بانک مرکزی با گلایه نسبت به انتقادهای تند مطرح شده علیه بنگاه‌داری بانک‌ها مجموع ارزش دفتری بنگاه‌های آنها را حدود ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. حمید تهرانفر در گفت‌و‌گو با «ایسنا»، با بیان اینکه بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور بهانه‌ای برای پوشش بسیاری از موارد دیگر شده است، اظهار کرد: متاسفانه اغلب بدون در نظر گرفتن عواقب، هجوم‌های سنگینی به سمت بانک مرکزی آورده می‌شود که احساس می‌کنم هیچ‌یک از این موارد منطقی نبوده و پایه ندارد. تهرانفر هجمه‌های اخیر علیه بنگاهداری بانک‌ها را نمونه بارز تحلیل‌های نه چندان منطقی نسبت به شبکه بانکی دانست و افزود: در حالی اخیرا شرکت‌‌داری بانک‌ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته که این مورد فقط مختص آنها نیست؛ چرا که برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی و تولیدی فعال در کشور که به‌عنوان تولید‌کنندگان کارآفرین شناخته شده‌اند آنقدر سرمایه‌گذاری کرده و شرکت‌های متعدد دارند که بیشتر یک شرکت سرمایه‌گذاری هستند تا تولیدی؛ بنابراین می‌توان گفت بنگاهدار ‌واقعی آنها هستند نه بانک‌ها. تهرانفر خاطرنشان کرد: بر این اساس وقتی تیغ تیز بنگاهداری به سمت‌وسوی بانک‌ها که در مقام قضاوت عادلانه، دارای ضوابط بوده و کنترل می‌شوند گرفته می‌شود باور ندارم ‌که این مسائل به غیر از یک بهانه تند به دست کسانی که دیوار بانک‌ها را کوتاه دیده و به آنها هجوم آورده‌اند چیز دیگری باشد. معاون نظارت بانک مرکزی در ادامه از اعتراض غیرمنطقی چند نفر نسبت به بنگاهداری بانک‌ها سخن گفت و افزود: در اوایل شهریور ماه امسال هفت نفر نامه‌ای نوشته و اعلام کردند که بنگاهداری بانک‌ها به آنها صدمه زده است و رقیب آنها هستند، چرا که شرکت‌داری موجب شده تا بانک‌ها بخش زیادی از منابع خود را به آنها اختصاص دهند و عرصه برای فعالیت این تولیدکنندگان تنگ شده است.

وی با بیان اینکه دامنه نامه این هفت نفر بسیار اثر‌گذار بود و بحث بنگاهداری بانک‌ها با طرح آن به اوج رسید، یادآور شد: این در حالی است که وقتی امضا‌کنندگان این نامه را به‌طور دقیق‌تری رصد می‌کنم به نتایج دیگری می‌رسم که ممکن است از چشم افراد غیرمسلح دیده نشود.

تهرانفر با اعتقاد به اینکه وجاهت داشت که حداقل این چند نفر مدعی نباشند و نامه را امضا نکنند، توضیح داد: یکی از افراد امضا‌کننده فردی است که بزرگ‌ترین تولید‌کننده یکی از فرآورده‌های لبنی بوده و تسهیلات بسیاری از شبکه بانکی گرفته و بانک‌ها به وی کمک کرده‌اند. در چنین شرایطی کدام یک از بانک‌های ما شرکت تولید این کالا را دارد که بگوییم عرصه را بر وی تنگ کرده‌اند. البته می‌توان اثبات کرد که حداقل سه نفر از این هفت نفر دارای تولیداتی هستند که بانک‌ها در این زمینه هیچ سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.

معاون نظارت بانک مرکزی در ادامه به آمادگی بانک‌ها برای واگذاری شرکت‌های مازاد خود اشاره و بیان کرد: طبق برآورد‌ها اعلام کردیم که بانک‌ها می‌توانند ۴۰ درصد سرمایه خود را سهامدار شرکت‌ها باشند که آخرین آمار نشان می‌دهد ۱۰واحد درصد بیشتر یعنی حدود ۵۰ درصد به بنگاهداری وارد شده‌اند؛ از آنجا که تاکنون شورای پول و اعتبار مقرر کرده که سقف بنگاهداری ۴۰ درصد باشد طبیعی است که در ادامه هر تصمیمی که در این رابطه اخذ شود حتی اگر ۲۰ درصد باشد را اجرا می‌کنیم؛ اما به نظر می‌رسد ۴۰ درصد معقول است . وی ارزش دفتری بنگاه‌های بانک‌ها را حدود ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد: بانک‌ها فرصت دارند هر سال ۳۳ درصد از مازاد شرکت‌داری خود را واگذار کنند.