گروه بازار پول: بانک‌مرکزی در روزهای گذشته سه بخشنامه جدید را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. در یکی از این بخشنامه‌ها، از بانک‌های دولتی و خصوصی خواسته شده که در تسهیلات پرداختی خود، سهم ۲۵ درصدی تسهیلات بخش کشاورزی و آب را لحاظ کنند. همچنین در بخشنامه دیگری، به بانک‌ها ابلاغ شده است که «شماره‌های اعتبار برای اسناد ال‌سی داخلی ریالی، منحصرا از طریق سامانه سپام در شعب بانک‌ها فراهم است و بانک‌ها نباید از شماره‌های اعتباری دسته‌ای که مختص اعتبارات ال‌سی داخلی ارزی است، برای این منظور استفاده کنند. در بخشنامه آخر نیز، بانک‌مرکزی ضمن تعیین اولتیماتوم برای بانکداران از آنها خواسته است که که مانده وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات را تا شهریور ۹۳ به بانک‌مرکزی بازگردانند.

پرداخت سهم ۲۵ درصدی تسهیلات کشاورزی و آب

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «عبدالمهدی ارجمندی نژاد»، مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی و «مرتضی ستاک» از اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک‌مرکزی، با صدور بخشنامه‌ای خطاب به بانکداران از آنها خواستند که سهمی از تسهیلات خود را به بخش‌های کشاورزی و آب اختصاص دهند. در متن این بخشنامه تاکید شده است که «به استحضار می‌رساند وفق بند (ز) تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، مقرر شده است حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) تسهیلات اعطایی کلیه بانک‌های دولتی و بانک‌های غیر دولتی که حداقل چهل درصد (۴۰%) سهام آنها متعلق به دولت است، با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به بخش آب و کشاورزی اختصاص یابد». در خاتمه نیز تاکید شده که بانک‌ها ضمن ابلاغ مراتب به واحدهای ذی‌ربط و نظارت بر حسن اجرای آن، ترتیبات و تمهیداتی اتخاذ کنند که تکلیف قانونی مذکور به نحو شایسته‌ای ایفا شود.

استفاده از شماره‌های دسته‌ای صرفا برای ال‌سی ارزی

همچنین «سیدعلی اصغر میرمحمدصادقی»، مدیریت کل اعتبارات بانک‌مرکزی و «غلامرضا ملک شعار» از اداره اطلاعات بانکی این بانک، با صدور بخشنامه‌ای خطاب به بانک‌های دولتی و خصوصی ضوابط جدید گشایش ال سی را اعلام کردند. در این بخشنامه آمده است: بانک‌ها موظف هستند از شماره‌های ارائه شده دسته‌ای صرفا جهت اعتبار اسنادی داخلی- ارزی استفاده کرده و از استفاده این شماره‌ها در گشایش اعتبار اسنادی داخلی- ریالی بپرهیزند. این بخشنامه که در تاریخ ۲۹ خرداد ۹۲ ابلاغ شده، با بیان اینکه «واحدهای بانک‌ها به‌منظور گشایش اعتبارات اسنادی داخلی مکلف به دریافت شماره درخواست از بانک‌مرکزی هستند» تاکید می‌کند: «اخذ شماره اعتبار اسنادی داخلی- ریالی منحصرا از طریق سامانه سپام در شعب بانک‌ها فراهم است» و «اخذ شماره اعتبار اسنادی داخلی - ارزی (تا اطلاع ثانوی) طبق روال گذشته به‌صورت دسته‌ای تولید و به بانک‌ها اعلام می‌شود.» همچنین بانک‌مرکزی در بند دیگری از این بخشنامه تاکید کرده است که «بر این اساس، بانک‌ها موظف هستند از شماره‌های ارائه شده دسته‌ای صرفا جهت اعتبار اسنادی داخلی- ارزی استفاده کرده و از استفاده این شماره‌ها در فرآیند گشایش اعتبار اسنادی داخلی- ریالی خودداری کنند».

ارجاع مانده وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات

علاوه‌بر این، «سیدعلی اصغر میرمحمدصادقی»، مدیریت کل اعتبارات بانک‌مرکزی و «محمدرضا قربانی» از اداره اعتبارات این بانک، با صدور بخشنامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی اعلام کردند که تا پایان شهریورماه امسال مانده وجوه اداره‌شده و یارانه سود تسهیلات را به بانک‌مرکزی بازگردانند. در متن این بخشنامه آمده است که «به این وسیله مفاد بندهای (الف) و (د) تبصره ۷ ماده قانونی بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور به شرح ذیل ابلاغ می‌شود: الف- کلیه بانک‌ها موظفند تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۳، مانده وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات را که تا پایان سال ۱۳۹۲ از سوی بانک‌های عامل به متقاضیان تخصیص نیافته و بخشی از آن پرداخت و اجرایی نشده است، با احتساب سود سپرده دوره ماندگاری وجوه نزد بانک، به حساب ردیف درآمدی ۳۱۰۶۰۵ و مبالغ وصولی بابت بازپرداخت تسهیلات اعطایی (وجوه اداره‌شده) را حداکثر یک هفته پس از وصول به حساب ردیف درآمدی ۳۱۰۶۰۲ واریز کنند.»