مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها با بیان اینکه اغلب مطالبات معوق شده متعلق به صاحبان تمکن است، گفت: اگر سیستم یکپارچه باشد، کارت بازرگانی، دریافت تسهیلات مجدد و دریافت مجوز برای هر فعالیتی باید منوط به ایفای تعهدات باشد. محمد جلیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه باید به مطالبات معوق به‌صورت ریشه‌ای‌ و مفهومی نگاه شود، اظهار کرد: «اینکه بگوییم افزایش مطالبات معوق ناشی از شرایط اقتصادی است، چندان قابل‌پذیرش نیست؛ زیرا اغلب مطالبات معوق مربوط به کسانی است که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند. هرچند در شرایط اقتصادی عده‌ای با مشکل مواجه شده‌‌اند و نمی‌توانند تعهدات خود را بازپرداخت کنند و یکی از علت‌های به وجود آمدن بحران مالی آمریکا، همین مساله بود.»

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها با بیان اینکه در ایران مساله مطالبات معوق ریشه‌ای‌تر است، تصریح کرد: به لحاظ فرهنگی بین بخشی از جامعه این فرهنگ به‌وجود آمده که عدم‌پرداخت تعهدات یک نوع زرنگی است، در این شرایط هم سیستم‌های متمرکزی که عمل به تعهدات را به‌عنوان یک شاخص منفی در نظر بگیرند، تعریف نشده است. وی افزود: باید سیستمی طراحی شود تا به هر دلیل اگر فردی از منابع عمومی استفاده کرد و آن را درست به کار نگرفت و به تعهدات خود عمل نکرد، امکان استفاده از سایر امکانات و خدمات عمومی را نداشته‌باشد. جلیلی با بیان اینکه این سیستم متمرکز در حال حاضر وجود ندارد، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته آنقدر سیستم‌های متمرکز وجود دارد که بدهکار بانک، امکان عدم بازپرداخت تسهیلات یا فرار از مالیات را ندارد. در داخل کشور هم باید چنین سازوکاری ایجاد شود تا هزینه عدم عمل به تعهد افزایش یابد و ریسک این افراد زیاد شود. وی ادامه داد: سیستم‌های اطلاعاتی قانون باید به گونه‌ای طراحی شوند که اولین شرط احراز صلاحیت برای شروع فعالیت اقتصادی، عمل به تعهدات قبلی باشد، در حال حاضر بسیاری از افرادی که تعهدات خود را انجام نداده‌اند، به‌راحتی در فضای اقتصادی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید فضا برای کسانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، ناامن شود، افزود: متاسفانه هم‌اکنون نه تنها فضا برای این افراد ناامن نیست، بلکه اعلام می‌شود درصورت بازپرداخت تعهد از جریمه دیرکرد معاف می‌شوند که این کار، به بیشتر شدن مطالبات معوق در بلندمدت می‌انجامد. وی تصریح کرد: اگر سیستم یکپارچه باشد، کارت بازرگانی، دریافت تسهیلات مجدد و دریافت مجوز برای هر فعالیتی باید منوط به ایفای تعهدات باشد. جلیلی با بیان اینکه با این کار افرادی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، تشویق هم می‌شوند، گفت: بنابراین هم از لحاظ سخت‌افزاری (قانونی)، نرم‌افزاری و فرهنگی در زمینه مطالبات معوق کار شود تا در نهایت نتایج آن را در کاهش سطح مطالبات معوق ببینیم.