گروه بازار پول - بازار ارز و سکه روز گذشته روندی متفاوت از همدیگر را طی کردند. درحالی‌که بازار ارز در ادامه روند صعودی خود دیروز هم با نوسان همراه بود سکه با وجود تعطیلی اکثر بازارهای خارجی، روندی نزولی را طی کرد. دلارفروش‌های خیابان فردوسی روز گذشته هم مانند چند روز قبل سرگردان بودند. دلار ساعات اولیه را با قیمت 3200 تا 3205 تومان شروع کرد طولی نکشید که در ادامه معاملات و اصطلاحا گرم شدن بازار دلار 3230 تومانی هم روی تابلوی برخی صرافی‌ها نقش بست، البته این رقم دوام چندانی نداشت و بعد از حدود یک ساعت با 10 تومان کاهش به 3220 تومان رسید.
در این میان خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شد و فقط نرخ‌ها تا حدی جابه‌جا می‌شدند. همزمان با دلار نرخ ارزهای مهم دیگر از جمله پوند و یورو هم تا حدی افزایش یافت. دلار در ادامه بی‌تابی‌های خود به ۳۲۱۰ تومان کاهش یافت. این اتفاق وقتی رخ داد که بازار معاملات گرم شده بود.
به همین دلیل دلار ۱۰ تومان دیگر بر نرخش افزوده شد تا دوباره صراف‌ها مجبور باشند تابلوهای خود را اصلاح کنند. هر چند بعد از این تحولات، روی تابلوی برخی صرافی‌ها دلار ۳۲۲۵ تومانی هم دیده می‌شد، اما می‌توان گفت روز گذشته قیمت دلار روی ۳۲۲۰ تومان به ثبات رسید.
اعلام نشدن نرخ
از سوی برخی صرافی ها
ویژگی مشترک چند روز گذشته علاوه‌بر نوسانات جزئی قیمت، اعلام نشدن نرخ از سوی برخی صرافی‌ها است. این موضوع در بازار فردوسی تقریبا در حال تبدیل شدن به «مد» است. صرافی‌ها نرخی روی تابلوهایشان نمی‌نویسند و وقتی به آنها مراجعه می‌کنید و از قیمت‌ها و وضعیت خرید و فروش می‌پرسید، با مکثی نه چندان طولانی و نگاهی به زیر میز به شما پاسخی می‌دهند که تفاوت آنچنانی با نرخ‌های اعلام شده ندارد. آنها در توجیه این کارشان می‌گویند نرخ‌های اعلام شده موضوعیت ندارد چون بازار توان رسیدن به یک تعادل را ندارد، البته در مقابل هم کسانی که نرخ‌ها را ثبت می‌کنند و سختی عوض کردن گاه به گاه آن را متحمل می‌شوند معتقدند «اینکه برخی صرافی‌ها نرخ‌ها را اعلام نمی‌کنند به بی‌اعتمادی بیشتر در بازار دامن می‌زند و خریداران ممکن است با مشاهده این وضعیت فکر کنند اتفاقات خاصی در بازار قرار است بیفتد.»
بانک مرکزی هنوز ارز تزریق نکرده
چند نفر از صرافان در مورد علت این نوسانات در بازار ارز می‌گویند: «این شرایط بیشتر روانی است. بالا رفتن حدود ۲۰ تومانی قیمت در روزهای اخیر یک روال معمولی و قابل‌پیش‌بینی است.
این موضوع بیشتر متاثر از اثرات انتظاری بالا رفتن قیمت بنزین و ... در راستای گام دوم هدفمندی است. با روشن شدن تکلیف این موضوع این اثر انتظاری تا حدی تخلیه می‌شود.
آنها می‌گویند عرضه و تقاضا دچار تغییری نسبت به سال قبل نشده و دلار هم به اندازه کافی در بازار وجود دارد. این شرایط هم به‌گونه‌ای است که بانک مرکزی با وجود اعلام آمادگی تا به حال نیاز ندیده که ارز جدید به بازار عرضه کند. اینکه بانک مرکزی تا به حال اقدامی انجام نداده نشان‌دهنده این است که این نوسانات تصنعی است و به‌زودی بازار به ثبات می‌رسد.»
سکه نزولی شد
با وجود اینکه بازارهای جهانی تقریبا تعطیل بودند و انتظار می‌رفت قیمت سکه بهار آزادی از نوسانات دلار تبعیت کند، اما سکه برخلاف این انتظار سیر نزولی در پیش گرفت، هر چند دامنه کاهش محدود بود. از طرف دیگر هم بانک مرکزی تغییرات جزئی در نرخ‌های رسمی اعمال کرد. این بانک نرخ رسمی دلار را با ۴ ریال افزایش نسبت به روز قبل به
۲۵۵۱۱ ریال افزایش داد. نرخ رسمی پوند انگلیس افزایش جزئی داشت و در مقابل هم یورو ۴ ریال کاهش داشت.