گروه بنگاه‌ها- محمد طالبی رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و موضوعات مهم سال 1393 اقتصاد مقاومتی است و این بانک به‌عنوان رکن مهم در بخش کشاورزی و نظام مالی کشور از مخاطبان اجرای اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، وی در مراسم شکرگزاری این بانک با اعلام مطلب فوق افزود: همه نظریه‌پردازی‌ها، راهبردها، مفاهیم و موضوعات خرد و کلان در ابلاغیه مقام معظم رهبری لحاظ شده است و ما باید راهکارهای اجرایی را در حوزه کشاورزی تدوین کنیم و برنامه اساسی داشته باشیم. دکتر طالبی با اشاره به اینکه هیات‌مدیره بانک کشاورزی نسبت به تدوین خط مشی‌های سال ۱۳۹۳ این بانک با مضامین اقتصاد مقاومتی اقدام کرده است، ابراز امیدواری کرد: با مشارکت همه کارکنان بتوانیم در این رابطه نقش‌آفرینی کنیم. وی با سپاس از خداوند به خاطر استمرار توفیق در سال ۹۲ برای خدمت به بخش کشاورزی و کشاورزان، از تلاش همه کارکنان به‌ویژه کارکنانی که در اقصی نقاط کشور، در شعب، مدیریت‌های ستادی و ادارات مرکزی لحظه لحظه عمر خود را صرف خدمت به بانک و اجرای ماموریت‌های آن می‌کنند، قدردانی و خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۲ سالی ویژه برای نظام بانکی کشور بود؛ اما به‌رغم وجود دشواری‌های موجود همکاران عزیز در این شرایط سرافرازانه ایفای نقش کردند.
مدیرعامل بانک کشاورزی ضمن ادای احترام به همکارانی که شهید شدند و نامشان زنده است، از تلاش‌ها و زحمات ایثارگران، جانبازان و بازنشستگان این بانک نیز قدردانی و ابراز امیدواری کرد: قدردان زحمات این عزیزان باشیم. دکتر طالبی، شرایط رقابتی نظام بانکی کشور در دوره کنونی را روندی نامناسب دانست و ابراز امیدواری کرد: سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزهای کلان کشور به گونه‌ای باشد تا این روند نیز اصلاح شود. مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: حداقل کاری که لازم است در نظام بانکی انجام شود آن است که نظام بانکی در مسیر تعیین شده اقتصاد مقاومتی قرار گیرد. وی یاد آور شد: سال ۱۳۹۲ به‌عنوان سال سرمایه انسانی در بانک کشاورزی نام‌گذاری شد که در این سال برنامه‌ها و اقدامات مهمی از جمله طرح تعالی کارکنان، طرح بهبود کیفیت زندگی کاری، بهداشت و سلامت کارکنان، دوره‌های آموزشی، طرح شادابی و نشاط کارکنان، طرح شایسته گزینی و شایسته سالاری و.... در این حوزه مورد توجه قرار گرفت که برخی شروع و برای برخی هم اقدام شده است. مدیرعامل بانک کشاورزی اقدامات انجام شده در حوزه اعتبارات و وصول مطالبات را جزو مهم‌ترین اقدامات سال ۱۳۹۲ برشمرد و گفت: پرداخت تسهیلات این بانک به ۱۹۶ هزار میلیارد رسیده است که این مبلغ تا پایان سال ۹۲ به مبلغ دویست هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
دکتر طالبی از تداوم روند کاهش ریسک اعتباری بانک کشاورزی خبر داد و افزود: در ۱۳ استان کشور ریسک اعتباری تک رقمی شده و این میزان در ۱۸ استان دیگر پایین‌تر از متوسط بانک است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این روند را ادامه خواهیم داد. وی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۳ در حوزه اعتبارات و وصول مطالبات باید به دنبال احیای دارایی‌هایمان باشیم. دکتر طالبی گفت: اعتبارات صندوق توسعه ملی فرصت بسیار خوبی برای بخش کشاورزی است که با وجود شرایط و ضوابط تعیین شده برای پرداخت تسهیلات حدود پنج هزار میلیارد ریال از این اعتبار به بخش کشاورزی اختصاص یافت.
وی راه‌اندازی سامانه اعتبارات خرد را یکی از اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین اقدامات در حوزه اعتبارات ذکر کرد و گفت: این سامانه مسیر جدیدی را پیش روی ما قرار داده است که در ابتدای آن هستیم و حرکت در آن می‌تواند تحول عظیمی را در خدمت‌رسانی به کشاورزان ایجاد کند. مدیرعامل بانک کشاورزی با تاکید بر مفهوم مدیریت زنجیره در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان بانکی که به این بخش خدمت می‌دهیم برای تحقق مدیریت زنجیره وظیفه‌ای داریم، البته سایر نهاد‌های مربوطه نیز برای تحقق مطلوب این امر نقش اساسی دارند. دکتر طالبی با اشاره به اختیارات تفویض شده به مدیریت‌های شعب این بانک در استان‌ها، آن را علامتی دانست که افق‌های جدیدی را باز می‌کند تا همانند بانک‌های دنیا فعالیت به صورت منطقه‌ای تحقق یابد.