گروه بازار پول- جدیدترین گزارش بانک مرکزی از گروه کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که قیمت در اکثر این گروه‌ها طی یک هفته افزایش یافته است. بر اساس آمار منتشر شده از یازده گروه کالایی مواد خوراکی، قیمت در ۶ گروه افزایش یافته است، در این بین دو «گروه مرغ» و «میوه‌های تازه»، افزایش بیشتری را پشت‌سر گذاشته است. همچنین در این هفته قیمت در دو گروه «حبوب» و «قند و شکر» کاهش یافته است.

بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به دوم اسفند ماه سال‌جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.

افزایش در قیمت گوشت مرغ و میوه‌های تازه

گزارش بانک مرکزی از هفته منتهی به دوم اسفند نشان می‌دهد که در این هفته قیمت در شش گروه لبنیات، تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز و گوشت مرغ افزایش یافته است. همچنین در این هفته تورم هفتگی برای دو گروه حبوب و قندوشکر منفی گزارش شده بود و سطح قیمت‌ها در این گروه‌ها کاهش یافت. در این هفته قیمت در سه گروه برنج، چای و روغن نباتی نیز ثابت ماند. در بین گروه کالاهای خوراکی بیشترین افزایش قیمتی برای گوشت مرغ گزارش شده است، بر این اساس طی یک هفته بهای گوشت مرغ ۴/۲ درصد افزایش یافته است. این رشد قیمتی در حالی به وقع پیوست که طی هفته قبل، از سطح بهای این ماده خوراکی حدود ۷/۰ درصد کاسته شده است. همچنین طی یک ماه گذشته، ۶/۸ درصد به قیمت مرغ افزوده شده است. قیمت این ماده خوراکی در ماه گذشته، ۶هزار و ۲۵۰ تومان در هرکیلو گزارش شده بود، حال آنکه در هفته جاری گوشت مرغ کیلویی ۶ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید. نکته قابل‌توجه در این گروه این موضوع است که رشد قیمتی در بازه سالانه، کمتر از بازه ماهانه بوده است. این گزارش می‌گوید که طی یک‌سال گذشته ۴/۶ درصد به بهای گوشت مرغ افزوده شود.

در این هفته قیمت در گروه میوه‌های تازه نیز رشد قابل‌توجهی داشته است، آمار منتشر شده نشان می‌دهد که رشد قیمتی برای این گروه طی هفته، ۱/۲ درصد بوده است. این چهارمین هفته متوالی است که قیمت در این گروه‌ در مسیر سربالایی حرکت می‌کند. براساس گزارش بانک مرکزی، تورم ماهانه در گروه میوه‌های تازه حدود ۶/۵ درصد گزارش شده است که یکی از بالاترین تورم‌های ماهانه به شمار می‌آید. همچنین نسبت به سال گذشته حدود ۳۲ درصد به قیمت میوه‌های تازه افزوده شد. آمار حاکی از آن است که برخی کالاها مانند نارنگی طی یک ماه تا ۴۴ درصد رشد قیمتی داشته‌اند. بر این اساس، قیمت هر کیلو نارنگی در ماه گذشته، ۲ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است؛ اما در هفته مذکور قیمت این میوه به چهار هزار تومان در هر کیلو رسیده و طی یک ماه ۱۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است؛ اما برخی کالاها، مانند پرتقال درجه یک در بازه ماهانه افت قیمت داشته‌اند، بر این اساس، هر کیلو پرتقال در این مدت ۷/۴ درصد کاهش قیمت داشته است و قیمت آن به سه هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلو رسید است.

رشد سالانه درگروه سبزی‌های تازه

در این هفته گروه سبزی‌ها تازه نیز جزو گروه افزایشی بوده است و طی یک هفته ۷/۱ درصد به قیمت این گروه افزوده شده است. این در حالی است که در هفته گذشته قیمت این گروه ۵/۱ درصد کاهش یافته بود؛ اما نکته قابل‌توجه در این گروه رشد قیمتی ۷۲ درصدی طی یکسال گذشته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت برخی کالاها مانند سیب زمینی تا ۲۰۷ درصد نیز افزایش یافته است. بر این اساس، قیمت این ماده خوراکی بیش از سه برابرشده است. قیمت این ماده خوراکی در سال قبل ۹۰۰ تومان در هر کیلو بود، حال آنکه قیمت آن در هفته جاری به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است. همچنین قیمت خیار در طول یکسال، تقریبا دو برابر شده و هر کیلو از این ماده خوراکی ۳ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسیده است. در این هفته قیمت تخم‌مرغ نیز ۶/۰ درصد رشد یافته است و هر شانه دو کیلویی تخم‌مرغ، حدود ۹ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شده است. طی یک‌سال حدود ۵/۲۲ درصد به قیمت این ماده خوراکی افزوده شده است.

افت قیمت در گروه حبوب

در هفته منتهی به دوم اسفند ماه به‌رغم افزایش در ۶ گروه خوراکی قیمت در دو گروه روند کاهشی را پشت‌سر گذاشته است؛ اما نکته قابل‌توجه کاهش ۵/۴ درصدی در گروه حبوب بوده است. قیمت گروه حبوب هفته پیش نیز ۱/۰ درصد کاهش یافت و این دومین هفته متوالی است که تورم هفتگی در آن منفی گزارش شده است. افت ۵/۴ درصدی این گروه در حالی رخ داد که در هشت هفته اخیر دامنه نوسان در این گروه کمتر از یک درصد بوده است، اما جزئیات بیشتر از این گروه نشان می‌دهد که طی یک هفته قیمت نخود، ۳/۵ درصد و عدس ۱/۶ درصد کاهش یافته است. همچنین قیمت لپه و لوبیا چیتی به ترتیب ۳/۴ و ۵/۳ درصد افت کرده و در این هفته تورم در تمامی کالاهای این گروه منفی بود. در هفته منتهی به دوم اسفند قیمت در برخی گروه‌ها ثابت بوده است، روغن نباتی یکی از این گروه‌ها است که در چهار هفته اخیر روند قیمت‌ها در آن هیچ‌گونه تغییری نکرده است. همچنین گروه چای نیز رفتار مشابهی داشته و در چهار هفته گذشته قیمت در این گروه ثابت بوده است. برنج سومین گروهی است که در این هفته تغییر قیمت نداشته است، این در حالی است که قیمت در دو هفته اخیر روند کاهشی را در این گروه پشت‌سر گذاشته بود. در این هفته قیمت برنج درجه یک به ۷ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو رسید و قیمت هر کیلو برنج درجه دو حدود ۵ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده است.

نوسانات افزایشی در مواد خوراکی