گروه بازار پول- جدیدترین گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی در هفته ابتدایی ماه بهمن، حاکی از آن است که قیمت در ۹ گروه کالایی ثبات یا افت بها داشته است و دو گروه کالایی نیز تورم مثبت داشتند. در این هفته قیمت در سبزی‌های تازه کاهش یافت و این افت بها باعث شد که سیر صعودی ۴ هفته قبل آن تغییر یابد. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به چهارم بهمن‌ماه ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی است.

گزارش بانک مرکزی از نوسانات قیمت خوراکی در این هفته می‌گوید: قیمت در پنج گروه لبنیات، روغن نباتی، قند و شکر، برنج و حبوب در طول یک هفته تغییری نکرده است. همچنین در این هفته بهای چهار گروه میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز و گوشت مرغ کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشت. این در حالی است که به‌رغم ثبات و کاهش قیمت در ۹ گروه کالای خوراکی قیمت در دو گروه تخم‌مرغ و چای افزایش یافته است، البته رشد قیمت‌ها در این ۲ گروه کمتر از یک درصد بوده است (افزایش قیمت در تخم‌مرغ ۸/۰ درصد و در چای ۱/۰ درصد گزارش شده است)؛ بنابراین می‌توان اظهار کرد که قیمت خوراکی‌ها در هفته اول بهمن روند کاهشی و با ثباتی داشته است.

تغییر روند در قیمت سبزی‌های تازه

جزئیات بیشتر از مقدار کاهش گروه‌های کالایی نشان می‌دهد که بیشترین کاهش در میوه‌های تازه رخ داده است، این کاهش هفتگی در سطح قیمت‌های میوه‌های تازه حدود ۷/۳ درصد بوده است، گروه کالایی گوشت قرمز نیز با ۴/۲ درصد کاهش، افت قابل‌توجهی در بین گروه کالایی پشت‌سر گذاشته است، اما نکته قابل‌توجه در گزارش جدید بانک مرکزی کاهش۲ درصدی در قیمت سبزی‌های تازه بود. پایین آمدن قیمت‌ها در این گروه در حالی عنوان شد که مسیر تغییرات قیمت سبزی‌های تازه در ۴ هفته قبل، افزایشی بوده است، بر این اساس در هفته گذشته (هفته منتهی به ۲۷ دی ماه) تورم هفتگی در گروه کالای سبزی‌های تازه در حدود ۸/۶ درصد بوده است، اما روند کاهشی این هفته تا حدودی سطح قیمت‌ها را در گروه مذکور پایین آورده است. همچنین قیمت در گروه کالای گوشت مرغ نیز روند کاهشی سه هفته خود را ادامه داد، آمار بانک مرکزی می‌گوید: افت قیمت هفتگی در این گروه حدود ۱/۱ درصد بوده است. بررسی روند قیمت‌های خوراکی از آن جهت امری مهم است که این آمار بر انتظارات مردم در مسیر تورم مرتبط بوده و «ثبات در مواد خوراکی» نشانه‌ای است که بر کاهش نوسانات در دیگر کالاها و خدمات تاثیر می‌گذارد، همچنین کاهش در قیمت‌های خوراکی با توجه به وزن ۲۷ درصدی که، در شاخص کالا و خدمات مصرفی دارد می‌تواند تورم ماهانه در این بخش را تحت‌تاثیر قرار دهد.

افت بهای گوشت گوسفند و مرغ

بررسی از نوسانات قیمت کالاهای خوراکی در گروه گوشت قرمز نشان می‌دهد که قیمت متوسط هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان بعد از کاهش ۲ درصدی در طول یک هفته به ۳۱ هزار و ۱۰۰تومان رسید، قیمت هر کیلو گوشت در هفته قبل ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است، اما کاهش هفتگی در این گروه در قیمت گوشت گاو بی‌استخوان بیشتر و در حدود ۳ درصد گزارش شده است، بر این اساس هر کیلو گوشت گاو بی‌استخوان در حدود ۳۱ هزا رو ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسید. همسو با کاهش قیمت در گوشت گاو و گوسفند، قیمت مرغ نیز کاهش یافت. بر این اساس هر کیلو مرغ در هفته ابتدایی ماه بهمن در حدود ۶ هزار و ۲۸۰ عرضه شده است. این گزارش می‌گوید که قیمت مرغ در هفته ابتدای ماه قبل(دی ماه) در حدود ۶ هزار و۸۰۰ تومان بوده است، از بهای این کالای پرمصرف در سبد خانوار در یک ماه حدود۵۲۰ تومان کاسته شده است.

مسیر کاهشی در برخی میوه‌های فصل

کاهش قیمت در گروه میوه‌های تازه پنجمین هفته متوالی را پشت‌سر می‌گذارد، در توضیح نوسانات در گروه کالایی میوه و سبزی تازه در هفته مورد بررسی عنوان شده که در میادین هندوانه و لوبیا سبز عرضه نمی‌شد و انگور عرضه کمی داشت، ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی‌ را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت لیمو شیرین معادل ۸/۰ درصد، انار ۳/۰ درصد و هندوانه ۵/۳ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه در بازه ۴/۰ تا ۳/۱۲ درصد کاهش یافت. قیمت هر کیلو پرتقال درجه یک در هفته اول ماه بهمن در حدود ۳ هزارو ۲۵۰ تومان و قیمت هر کیلو نارنگی نیز دوهزار و ۷۰۰تومان گزارش شده است. بیشترین کاهش هفتگی در قیمت انگور رخ داد، بر این اساس قیمت هر کیلو انگور به ۳ هزار و ۹۰۰ تومان تقلیل یافت، این در حالی بود که در هفته قبل هر کیلو انگور با قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید؛ بنابراین طی یک هفته قیمت هر کیلو انگور در حدود ۶۰۰ تومان کاهش داشته است. در گروه سبزی‌های تازه قیمت سیب زمینی معادل ۱/۰ درصد، پیاز ۹/۰ درصد و لوبیا سبز ۱/۷ درصد افزایش یافت. بهای سایر اقلام این گروه بین ۳/۰ درصد تا ۷/۸ درصد کاهش داشت. در این گزارش آمده است که هر کیلو گوجه فرنگی در حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شد، همچنین قیمت خیار به ۳ هزار و ۱۵۰ تومان در هر کیلو رسید و نسبت به هفته قبل در حدود ۵/۴ درصد کاهش یافت. قیمت پیاز و سیب‌زمینی در هفته مورد نظر به ترتیب در حدود یک هزار و ۵۰۰ و ۲ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو رسید.

قیمت در برخی کالاهای خوراکی

گزارش بانک مرکزی از قیمت دیگر کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که قیمت تخم‌مرغ در شانه دو کیلویی به ۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. این گزارش می‌گوید که قیمت تخم‌مرغ در هفته قبل حدود ۹ هزار و ۳۵۰تومان بود، در نتیجه در طول یک هفته در حدود ۵۰ تومان به قیمت تخم‌مرغ افزوده شده است. در این هفته هر کیلو پنیر پاستوریزه نیز در بسته ۴۵۰ گرمی در حدود ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید که نسبت به هفته قبل و ماه گذشته تغییری نداشته است. روند ماهانه و هفتگی در کره پاستوریزه نیز ثابت بوده است، بر این اساس هر کیلو کره پاستوریزه در حدود ۲۴ هزار تومان به فروش رسیده بود. همچنین در این گروه قیمت هر کیلو ماست پاستوریزه در حدود ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شده بود. در گروه روغن‌نباتی نیز تغییرات قیمتی ثابت بود، روغن نباتی جامد در یک حلب ۵ کیلویی ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه شد و قیمت روغن نباتی مایع نیز به ۴ هزار و۹۰۰ تومان در هر لیتر رسید.

افزایش قیمت مواد خوراکی متوقف شد