رییس کل بیمه مرکزی ایران با دادن ماموریت به پژوهشکده بیمه گفت: ضریب نفوذ بیمه بر اساس بررسی جدید تا دو ماه دیگر اعلام ‌می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم تودیع و معارفه رییس پژوهشکده بیمه با حضور رییس کل بیمه مرکزی و مدیران ارشد صنعت بیمه در تهران برگزار شد. محمد ابراهیم امین، رییس کل بیمه مرکزی ایران در این مراسم اظهار کرد:‌ دلیل انتخاب من برای این مسوولیت و توجیه من برای قبول این کار این بود که توان خود را در خدمت انجام وظیفه قرار دهم و به دنبال پست و مقام نبودم. رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: در بیمه مرکزی بنا داریم، به طور روشن و بدون حاشیه نقشه راه را ترسیم کنیم و منابع مادی و منابع انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی اضافه کرد: همه تبعیضات و جابه‌جایی‌ها در حوزه منابع انسانی برای حاکم کردن شایسته‌سالاری‌ است، زیرا می‌خواهیم امر بیمه‌گری را در جایگاه واقعی خود قرار دهیم. امین تصریح کرد: ما هیچ فردی را منصوب نکرده و نخواهیم کرد که تجربه، دانش و مهارت کافی را نداشته باشد و هر کس که فاقد این ویژگی‌ها است، استفاده از او برای ما ممکن نیست. رییس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه یکی از مشکلات بازار بیمه ارزان‌فروشی است، گفت: پژوهشکده بیمه باید از داده‌های انباشته شده در شرکت‌های بیمه با کمک کارشناسان آنها استفاده کرده و آن را به دانش تبدیل کند. امین گفت: باید مرز بین حاکمیت و تصدی‌گری در بیمه مرکزی مشخص شود و از این پس بیمه مرکزی تنها حاکمیت می‌کند و مطلقا تصدی انجام نمی‌دهد. وی افزود:‌ در زمینه نظارت مالی توانگری شرکت‌ها را محاسبه و با هرکدام که واجد شرایط نباشند برخورد لازم انجام می‌شود. وی گفت:‌ بیمه مرکزی دخالتی در بنگاه‌داری شرکت‌های بیمه نخواهد کرد و در انتخاب و جذب کارکنان و نمایندگان دخالتی نمی‌کند، اما استاندارد این موارد را تعیین می‌کند. امین تصریح کرد: پژوهشکده بیمه در صورت درخواست شرکت‌های بیمه برای آنها آزمون برگزار کرده و گواهی صادر می‌کند. وی با بیان اینکه بیمه مرکزی امکان تحصیل همه نیروهای انسانی صنعت بیمه را که دارای سواد کافی و انگیزه هستند، فراهم می‌کند، گفت: این کار با مذاکره با دانشگاه‌های معتبر و به صورت دوره‌های مرتبط بیمه‌ای برگزار می‌شود و بیمه مرکزی هزینه آن را می‌پردازد. وی افزود: مقدمات این کار باید ظرف ۳ ماه در پژوهشکده بیمه آماده شود و افرادی که در آزمون ورودی این دوره‌ها نمره لازم را کسب کنند، می‌توانند ادامه تحصیل دهند. وی تصریح کرد:‌ ضریب نفوذ باید محاسبه شود و ظرف دو ماه عدد صحیح آن را به مردم اعلام کنیم؛ زیرا قصد بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی در اعلام آمار و شاخص‌ها نداریم. وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم رسانه‌ها را برای توسعه فرهنگی فعال کنیم، گفت: این کار برای رشد و توسعه بیشتر ضروری است.

نوسان نرخ ارز بیمه‌پذیر نیست

رییس پژوهشکده بیمه ضمن انتقاد از برخی اقدامات غیرعلمی در صنعت بیمه مانند طرح بیمه نوسان نرخ ارز گفت: باید تحقیق و پژوهش در صنعت بیمه جدی تلقی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، غدیر مهدوی کلیشمی در مراسم تودیع و معارفه رییس پژوهشکده بیمه با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشکده در چند سال اخیر گفت: به دلیل اقداماتی که از قبل در این مجموعه آغاز کرده بودم، مجددا به پژوهشکده برگشتم. وی با اشاره به اجرای طرح‌های پژوهشی بنیادی و کاربردی گفت: پژوهشکده باید به جدیت چاپ کتاب را در زمینه حوزه تخصصی خود ادامه ‌دهد که بتوانیم تا ۵۰ عنوان کتاب در موضوع بیمه‌ در سال چاپ کنیم. رییس پژوهشکده بیمه تصریح کرد: در زمینه آموزش نمایندگان و کارگزاران، اخیرا برای کاهش هزینه‌ها آموزش مجازی راه‌اندازی‌شده تا همه بتوانند در سراسر کشور از آن استفاده کنند. مهدوی گفت: همچنین برای گسترش دانش بیمه قراردادهایی با دانشگاه‌های معتبر کشور برای راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در رشته بیمه منعقد شده که برخی از آنها اجرایی و برخی در مرحله صدور مجوز هستند. وی گفت: همچنین پیگیر اجرایی کردن دوره‌های پژوهش محور در این پژوهشکده هستیم تا بتوانیم مجوز دکترای بیمه به صورت پژوهش‌محور را اخذ کنیم. وی با بیان اینکه جذب اعضای هیات علمی در پژوهشکده آغاز شده‌، گفت: مجوز جذب ۲۰ نفر به عنوان هیات علمی را از وزارت علوم گرفته‌ایم. مهدوی ادامه داد: پژوهشکده آماده ارائه آموزش‌های لازم به نیروی انسانی بدنه صنعت است. وی از رییس کل بیمه مرکزی خواست به صورت جدی از پژوهشکده بیمه حمایت کند، زیرا هیچ گسترشی اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه به اندازه کافی در آن زمینه تحقیق و پژوهش انجام شده باشد. مهدوی ضمن انتقاد از برخی طرح‌های غیر علمی در صنعت بیمه گفت: برای مثال بیمه نوسانات نرخ ارز که مطرح شد، این نوسان اصلا بیمه‌پذیر نیست و اگر بخواهیم این گونه شود باید در مورد آن تحقیق لازم صورت بگیرد.