9 میلیون ایرانی بدون بیمه

لیلا اکبرپور - سیزدهمین سمینار بیمه و توسعه با عنوان بیمه‌های خرد با حضور وزیر اقتصاد و معاون بانک و بیمه‌ای او، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، رییس کل بیمه مرکزی، مدیران عامل بیمه‌های دولتی و خصوصی و جمعی از مدیران و کارشناسان این صنعت روز گذشته در تالار فرهنگی وزارت کار و امور اجتماعی برگزار شد. هر چند موضوع امسال سمینار بیمه و توسعه، بیمه‌های خرد بود، اما مطالب کلانی در گفته‌های نماینده دولت، مجلس و رییس‌کل بیمه مرکزی ذکر شد. در حالی که وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد سیاست‌های دولت در جهت عدالت اجتماعی و رسیدگی به اقشار کم‌درآمد جامعه است و باید اعطای تسهیلات خرد و پوشش بیمه‌های خرد

به خصوص برای کشاورزان گسترش یابد و اخذ ضمانت‌های زنجیره‌ای کشاورزان را بهترین شیوه برای ضمانت عنوان کرد، شاهی عربلو رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به صراحت گفت: بیمه‌های بازرگانی، بنگاه‌های اقتصادی هستند و باید سودآور باشند.

وی افزود: نباید صنعت بیمه را تحت‌فشار قرار داد و از آنها خواست تا در کارهای حمایتی شرکت کنند.

اما شاهی عربلو به موضوع دیگری در خصوص پایین آوردن قیمت بیمه‌نامه‌ها اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین عاملی که مانع استقبال مردم از خرید بیمه‌نامه‌ها می‌شود بالا بودن نرخ آن است.

او یادآور شد: همان‌طور که دولت گمان می‌کند با بالا رفتن نرخ‌ مالیات، درآمد افزایش می‌یابد، شرکت بیمه گمان می‌کند با بالا بودن نرخ حق بیمه درآمد شرکت بالا خواهد رفت، در حالی که این روش اشتباه است و باید نگرش بیمه‌ای تغییر کند.

البته این گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس را باید شورای‌عالی بیمه که نرخ حق بیمه‌ها را تعیین می‌کند، مدنظر قرار دهد چرا که مدیران عامل بیمه در تعیین نرخ حق بیمه مامورند و معذور.

شاهی عربلو همچنین از بیمه‌گران خواست قبل از تعریف طرح‌های جدید بیمه‌ای بر روی محصولات فعلی شفاف‌سازی کنند. او یادآور شد: اگر صنعت بیمه به خوبی در مورد خدماتش اطلاع‌رسانی می‌کرد دیگر نیاز نبود مجلس دو سال پی‌در‌پی در خصوص بیمه‌نامه اجباری شخص ثالث بررسی کند تا با محکم‌کاری آن مردم به سوی خرید بیمه‌نامه‌ها روی آورند.

او از مشارکت و سرمایه‌گذاری صنعت بیمه با وزارت راه، بهداشت و کشور (نیروی انتظامی) برای کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی قدردانی کرد و گفت: این عمل بر اساس کارهای علمی و کارشناسی صورت گرفته و قطعا نتیجه مثبتی خواهد داشت.

شاهی عربلو در خاتمه از شرکت‌های بیمه خواست نمایندگان خود را ارج نهند، چرا که نمایندگان آینه بیمه در جامعه هستند.

اما دانش‌جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در ماده ۹۲ برنامه چهارم توسعه به استناد اصل ۲۹ قانون اساسی توصیه شده است که ساز و کارهای لازم برای کمک به اقشار کم‌درآمد جامعه اندیشیده شود.

او افزود: در این زمینه نیز اقداماتی نظیر پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی روستاییان، خدمات درمانی و تامین اجتماعی انجام شده اما باید این مطلب را در نظر گرفت که منابع دولت برای این پوشش‌ها کافی نیست.

وزیر اقتصاد گفت: همراه با تحول اقتصاد از اقتصاد دولتی به اقتصاد متکی به مردم صنعت بیمه نیز باید دچار تحول شود. امروزه بیمه‌ها واحدهایی به شمار می‌آیند که جدا از جبران خسارت باید مشوق اصلی برای سرمایه‌گذاری باشند. دانش‌جعفری گفت: در‌حال‌حاضر ۹میلیون نفر از جمعیت کشور تحت‌پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستند و این در حالی است که اقدامات زیادی برای تحت‌پوشش قرار دادن روستاییان نیز در کشور صورت گرفته است.

او به بحث فرهنگ‌سازی بیمه‌های خرد در میان مردم اشاره کرد و گفت: ایران از نظر بلایای طبیعی و سوانح جاده‌ای در دنیا دارای آمار بسیار بالایی است. بنابراین استفاده از بیمه‌های خرد دارای اهمیت بسزایی است. به گفته وی، در کشورهای توسعه‌یافته یک سوم افراد تحت‌پوشش بلایای طبیعی همچون زلزله و خشکسالی هستند اما در کشورهای متوسط و با درآمد پایین این رقم یک تا ۳درصد است.

اما رییس‌کل بیمه مرکزی با توجه به سیاست‌های حمایتی از افراد کم‌درآمد و بالا رفتن ظرفیت شرکت‌های بیمه برای نگهداری ریسک در داخل کشور از دولت خواست سرمایه شرکت‌های بیمه دولتی را افزایش دهد.

او با اشاره به اینکه هر شرکت بیمه تنها ۲۰درصد از سرمایه خود را می‌تواند ریسک بپذیرد، گفت: از سهامداران و مدیران بیمه‌های خصوصی نیز می‌خواهم سرمایه شرکت‌های بیمه خصوصی را هم افزایش دهند تا به دنبال این افزایش سرمایه، توان قبول ریسک در صنعت بیمه بالا رود.

کهزادی افزود: براساس آمارهای سال ۲۰۰۵، حق بیمه دریافتی در دنیا معادل ۳هزار و ۴۰۰میلیارد دلار است و ضریب نفوذ بیمه در دنیا ۷درصد بوده و رشد تولید حق بیمه بین ۷/۲ تا ۳درصد می‌باشد. او با اشاره به اینکه صنعت بیمه ایران در شش ماه اول امسال دارای رشد ۲۳درصدی بود، افزود: اما این رشد کماکان با ارقام ایده‌آل فاصله دارد.

وی ادامه داد: ضریب نفوذ در کشور ما ۳/۱درصد البته بدون احتساب حق‌بیمه‌های بازنشستگی، خدمات درمانی و تامین‌اجتماعی است که چنانچه این بخش از بیمه‌های اجباری را محاسبه کنیم ضریب نفوذ به ۵/۳درصد خواهد رسید.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: توسعه شبکه فروش از طریق افزایش نمایندگی‌ها یکی از اقدامات موثر در ارتقای صنعت بیمه بوده و تدوین استانداردهای بیمه مطابق با آخرین تحولات جهانی مورد توجه خاص بیمه مرکزی است.

کهزادی تاکید کرد: بیمه مرکزی در نظر دارد با همکاری تمامی عوامل صنعت بیمه طی ۱۰برنامه ضریب نفوذ بیمه را در کشور ارتقا دهد.

او گفت: اکنون لایحه بیمه کیفیت ساختمان سوانح طبیعی و اصلاح قانون شخص ثالث در مجلس در دست بررسی است که لایحه بیمه کیفیت ساختمان در شور اول کمیسیون عمران به تصویب رسید.

او توسعه بیمه‌های عمر را از اهداف اساسی بیمه مرکزی اعلام کرد و گفت: سهم حق‌بیمه‌های عمر در صنعت بیمه کشورمان زیر ۶درصد است در حالی که این بازار بسیار بکر بوده و جای کار زیادی برای بیمه‌گران دارد.

او یادآور شد، صنعت بیمه کشور به توصیه رییس‌جمهور توانست ۱۷ مجتمع شامل پتروشیمی پالایشگاه و نیروگاه‌ را به صورت کنسرسیوم تحت پوشش قرار دهد.