کسری منابع، علت گرایش بانک‌ها به سوی  جذب سپرده‌های کوتاه مدت است

خبرگزاری مهر - مدیرعامل سابق بانک سپه کسری منابع بانک‌ها، جذب نقدینگی نزد مردم، تعهدهای بانک‌ها در قبال تسهیلات بانکی و کاهش نرخ سود بانکی را دلایل گرایش بانک‌ها به جذب سپرده‌های کوتاه مدت دانست و افزود: جذب سپرده‌های کوتاه مدت توسط بانک‌ها رویکرد مناسبی است. محمود رضا خاوری، کسری منابع بانک‌ها، جذب نقدینگی در دست مردم و تعهدهایی که بانک‌ها در قبال تسهیلات دارند را از عمده‌ترین دلایل گرایش بانک‌ها به سمت جذب سپرده‌های کوتاه مدت توسط سیستم بانکی دانست و تصریح کرد: این عوامل سبب می‌شود که بانک‌ها طرح‌هایی را با انگیزه بیشتری برای متقاضیان فراهم کرده تا آنها وجوه خود را نزد بانک‌ها متمرکز کنند.

وی با اشاره به کشورهایی که سپرده‌ها در آنها باید در زمان سررسید حتما وصول شوند گفت: در سپرده‌های کوتاه مدت بانکی به دلیل اینکه قدرت نقدشوندگی بیشتر و میزان سود پرداختی نسبت به مدت درگیری سپرده دارای منافع بالاتری است، این گونه سپرده‌ها می‌توانند سبب جذب نقدینگی برای بانک‌ها شوند.

مدیرعامل سابق بانک سپه با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی نیز در گرایش بانک‌ها به سوی جذب سپرده‌های بانکی تاثیر گذار بوده است، اظهار داشت: با کاهش نرخ سود نرخ درآمدهای بانک‌ها کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با کاهش نرخ سود بانکی، سپرده‌گذاران نیز سپرده‌های خود را به بازارهای خارج از سیستم‌های بانکی و بازارهای فرعی و سودآور منتقل می‌کنند لذا با توجه به این امر باید یکسری عوامل ترغیبی و تشویقی برای اینکه سپرده‌گذاران احساس زیان و از دست دادن منابع را نکنند توسط سیستم بانکی ایجاد شود.

خاوری جذب سپرده‌های کوتاه مدت بانکی را رویکرد مطلوبی دانست و افزود: با این روش بانک‌ها قادر به جذب منابع بیشترو در نتیجه انجام برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های مولد، ایجاد اشتغال، تولید و در نتیجه کاهش نرخ تورم خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان سرمایه‌گذاری به دنبال دریافت تسهیلات هستند، افزود: بانک‌ها قادر به پاسخگویی به تقاضاهای دریافت‌کنندگان منابع نخواهند بود مگر اینکه سپرده‌های مردمی‌را جذب کنند و زمانی بانک‌ها قادر به جمع‌آوری سپرده‌ها خواهند بود که انگیزه لازم را برای سپرده‌گذاران فراهم کنند.

مدیرعامل سابق بانک سپه گفت: بانک‌ها باید با یک برنامه‌ریزی اصولی و تمدید سپرده‌های کوتاه‌مدت توسط سپرده‌گذاران منابع لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنند.