نوسان 24دلاری قیمت جهانی طلا

مسعود رضا طاهری- رشد ۱۵/۲۴دلاری بهای طلا در بازار‌های جهانی قیمت سکه بهار آزادی را ۳۵۰۰تومان افزایش داد. روز پنج‌شنبه گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازار‌های جهانی به دلیل رشد بهای نفت فراتر از مرز ۶۱دلار به بالاترین حد قیمت خود طی ۹ماه اخیر رسید و با ۸/۳درصد افزایش، به رکورد ۲۵/۶۸۲ دست یافت که نسبت به قیمت روز چهارشنبه ۱۵/۲۴دلار افزایش یافت، اما در پایان معاملات روز پنج‌شنبه با کاهش به سطح ۶۷۸دلار و کاهش دوباره روز جمعه به سطح ۶۷۶دلار پایین آمد.

در پی این افزایش نرخ در بازار‌های جهانی هر قطعه سکه بهار آزادی با ۳۵۰۰تومان افزایش به قیمت ۱۵۴هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم در بازار داخل به نرخ ۱۷۹هزار تومان فروخته شد و نیم‌سکه و ربع سکه نیز هریک با ۵۰۰تومان رشد قیمت به ترتیب به سطح ۷۷هزار تومان و ۳۹هزار تومان رسیدند.

رشد قیمت نفت و انتشار شاخص‌های جدید تورمی در آمریکا، احتمال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و همچنین کاهش ارزش ین در مقابل دلار آمریکا و در عین حال افت چشمگیر ارزش دلار در مقابل یورو مهم‌ترین دلایل نوسان ۲۴دلاری قیمت طلا در بالاترین رکورد ۹ماه خود بوده است.

همچنین قیمت هراونس طلا برای تحویل در ماه آوریل روز گذشته به نرخ ۷۰/۶۷۸ دلار رسید.

ین ژاپن به بیشترین کاهش ارزش خود در مقابل یورو از سپتامبر سال ۲۰۰۵ رسیده است. ارزش ین در مقابل دلار نیز به پایین‌ترین حد خود طی ۷ ماه گذشته رسید.

تداوم کاهش ارزش ین ژاپن در مقابل دلار و یورو در حالی اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی این کشور علایمی را مبنی‌بر ارتقای نرخ بهره این کشور تا حد ۵/۰درصد که در عین حال از نرخ بهره تمامی کشور‌های صنعتی کمتر است از خود بروز داده است. روز گذشته هر دلار آمریکا ۵۰/۱۲۱ ین ژاپن و هر یورو ۴۰/۱۵۹ین بود.