دنیای اقتصاد- در حالی که وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی بر اجرایی شدن قانون مالیات برارزش افزوده در مورد فروش سکه تاکید دارند، رییس بانک کارگشایی، اضافه شدن هرگونه مبلغی بر قیمت سکه را در این خصوص تکذیب می‌کند؛ این در حالی است که رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز در موضعی مشابه با بانک کارگشایی اعلام کرده که اخذ مالیات از سکه، باعث افزایش ۱۷ تا ۱۸ هزار تومانی قیمت سکه تمام بهار آزادی خواهد شد؛ در همین حال رییس‌کل بانک مرکزی دیروز در حاشیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی از اجرایی شدن مالیات‌بر فروش سکه خبر داده است. مالیات بر ارزش افزوده سکه دریافت می‌شود؟

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی در حالی بر اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد فروش سکه تاکید کرده‌اند که روز گذشته رییس بانک کارگشایی اضافه شدن هرگونه مبلغی بر قیمت سکه در این خصوص را رد کرد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز در روزهای اخیر اجرایی شدن این قانون را تکذیب کرده بود. وی گفته بود اگر این قانون اجرا شده بود، باید ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان به نرخ سکه اضافه شود، در حالی که چنین نشده است. در عین حال بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی دیروز در حاشیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی از پرداخت مالیات فروش سکه‌ها به سازمان امور مالیاتی خبر داده است.

دیروز قیمت سکه در شعب بانک ملی نسبت به نرخ روز قبل از آن، تغییری نداشت و به ترتیب سکه بهار آزادی، نیم‌سکه و ربع سکه ۴۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان ، ۲۰۸ هزا رو ۹۰۰ تومان و ۱۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شدند.

در بازار آزاد سکه بهار آزادی و نیم سکه هر یک با ۱۵۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۴۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد. ربع سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش تا ۱۲۵ هزار تومان بالا رفت.

در بازار ارز دیروز یورو بدون تغییر ۱۶۷۵ تومان بود، اما دلار آمریکا ۵ تومان ارزان شد و ۱۱۸۰ تومان فروخته شد. دیروز قیمت طلا به ۱۴۷۸ دلار در ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران رسید.

خبری از مالیات نیست

در رابطه با مالیات سکه رییس بانک کارگشایی گفت: در زیر فاکتورهای حراج سکه در بانک کارگشایی چیزی به نام ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه نشده است.

علی عادلی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا در حراج سکه در بانک کارگشایی ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعمال می‌شود؟ اظهار داشت: ما چیزی زیرفاکتور اضافه نمی‌کنیم البته ممکن است در خود قیمتی که بانک مرکزی به ما می‌دهد لحاظ شده باشد، اما ما اطلاعی نداریم.

وی ادامه داد: به فاکتورهای فروش و حراج سکه در بانک کارگشایی چیزی به نام ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه نشده است و اصلا دستورالعملی مبنی بر اعمال این ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ما ابلاغ نشده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا حراج سکه در حال حاضر هر روز صورت می‌گیرد؟ گفت: حراج سکه روزانه است و قیمت سکه بهار آزادی در روز دوشنبه در بانک کارگشایی ۴۱۸ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۲۰۹ هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی ۱۲۵ هزار تومان بود.

قیمت پایه ربع ۱۰۸ بود، اما ۱۲۵ هزار معامله شد

وی تاکید کرد: قیمت پایه ربع سکه بهار آزادی روز دوشنبه در ابتدا ۱۰۸ هزار تومان بود اما تا ۱۲۴ هزار و ۱۲۵ هزار تومان معامله شد.

عادلی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت ربع سکه که قیمت پایه آن ۱۰۸ هزار تومان بود تا این حد بالا معامله شد؟ افزود: قیمتی که بانک مرکزی به بانک ملی برای ربع سکه بهار آزادی ارائه می‌کند ۱۲۱ هزار تا ۱۲۲ هزار تومان است که با ۳ هزار تا ۴ هزار تومان بالاتر در بازار معامله می‌شود.

به گفته وی، قیمت‌های سکه در بانک کارگشایی تا حدودی نزدیک به قیمت‌های بازار سکه است.