فاطمه بهادری- مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اعلام ساعات پر ترافیک شبکه شتاب از مردم درخواست کرد در ایام پایانی سال غیر از این ساعات به خودپردازها مراجعه کنند. ناصر حکیمی در یک نشست مطبوعاتی ساعات بین ۱۰ تا ۱۳و۱۶ تا ۱۹را ساعات پرتراکنش خودپردازها اعلام کرد. وی افزود: ۹۰ درصد تراکنش‌های بانکی در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را تراکنش‌های غیرنقدی تشکیل داده و تنها ۱۰ درصد به صورت برداشت وجه نقد بوده است. حکیمی تصریح کرد: همزمانی برداشت یارانه‌های مرحله دوم با واریز حقوق، عیدی، پاداش، مستمری وصدور ۹۰ میلیون قبض خدمات شهری باعث تراکنش ۱۴ میلیونی در روز یکم اسفندماه جاری شد.وی به مردم توصیه کرد: خرید‌های خود را در پایان سال از طریق پایانه‌های فروش انجام دهند وبه جای انتقال وجه از داخل شعبه،از خدمات عابربانک یا خودپردازها استفاده کنند.

حکیمی ادامه داد: مردم در ساعات کم ازدحام برای استفاده از خدمات دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کنند و اسکناس و ایران چک را از دستگاه‌های خودپرداز فقط در مواقع ضروری برداشت کنند.

وی اظهار کرد: «همچنین ۵۰ درصد از تراکنش‌ها از طریق دستگاه‌های خودپرداز و به صورت نقدی بوده و تراکنش با مبالغ بالا از طریق پایانه‌های فروش «POS» اجرا شده است.»وی گفت: «از ۲۴ بهمن کشیک‌های شبانه روزی در بانک‌ها به اجرا در آمد و میزان تقاضای مردم در استان‌های مختلف برآورد شد تا نقدینگی مورد نیاز برای دریافت وجه نقد تامین شود و در بخش فنی نیز ستادهای ویژه‌ای در بانک‌ها برای سرویس دهی به مردم تشکیل شد.» حکیمی با یادآوری این که بیشترین پرداخت‌ها و مبادلات در بانک‌های ملی، صادرات، مسکن، ‌ملت و تجارت بود، گفت:‌ «بانک ملی با ۳۴ درصد مجموعه مبادلات، صادرات ۱۴ درصد و ملت با ۱۰ درصد در مجموع حدود ۶۰ درصد مبادلات را به عهده داشتند.» وی اظهار کرد: «۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تراکنش در روز اول اسفند ثبت شد که رشد ۱۶۰ درصدی را نسبت به زمان مشابه نشان می‌دهد.» حکیمی گفت: «از لحاظ مبلغ نیز تراکنش موفق اجرا شده ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد ریال در روز ثبت شده است.»

وی افزود: «در شش روز اول اسفند؛ رشد نسبی آمار تراکنش‌ها حدود ۱۶۳ درصد و از لحاظ مبلغ ۱۴۰ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ثبت شده است.» مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص قبول نکردن کارت‌های شتابی بر روی دستگاه‌های پایانه فروش دیگر بانک‌ها گفت: این کار تخلف و قابل پیگیری است. وی ایجاد مرکزی برای طرح مشکلات مردم به صورت مکانیزه، ایجاد سامانه جامع اطلاعات کارتی که در دستور کار سال جاری بوده را از برنامه‌های آتی بانک مرکزی اعلام کرد.