گروه بازار پول - بانک مرکزی تامین اسکناس شب عید برای مردم را تضمین کرد.مدیر کل نظارت بربانک‌ها وموسسات اعتباری بانک مرکزی با تاکید براینکه هیچ نگرانی برای تامین اسکناس‌های شب عید، عیدی کارمندان وهمچنین یارانه‌های نقدی وجود ندارد، گفته است که سال گذشته برای اولین بار اسکناس‌های نو چاپ شده اضافه آمد. ابراهیم درویشی که با باشگاه خبری «توانا» گفت وگو کرده تصریح کرد که بانک مرکزی در روزبیست وششم هر ماه به بانک‌ها اعلام می‌کند که هرمیزان به اسکناس احتیاج دارند از اداره نشرواسکناس تحویل بگیرند.

درباره وضعیت ومیزان اسکناس بانک‌ها در ایام جاری به علت واریزعیدی کارمندان و همچنین مرحله دوم یارانه‌ها، افزود: بانک مرکزی هیچ نگرانی در این باره ندارد؛ به اندازه کافی اسکناس در بانک‌ها موجود است.

مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری از تامین اسکناس مورد نیاز در همه بانک‌ها خبر داد و گفت: خزائن بانک‌ها در استان‌ها نیز به اندازه کافی پول دارند

از همین رو جای نگرانی درباره اسکناس شب عید و ماه جاری نیست.

درویشی تاکید کرد: برنامه‌ای در بانک مرکزی اتخاذ شده که به اندازه کافی پول نقد و اسکناس در اختیار شعب تمامی بانک‌ها باشد.

شرایط ورود اسکناس نو به بازار

این مقام مسوول در بانک مرکزی در ادامه این سخنان درباره میزان اسکناس نو در بانک‌ها، بیان کرد: بانک مرکزی می‌تواند حجم مشخصی اسکناس نو وارد بازار نماید؛ زمانی که کاغذ چاپ و تبدیل به اسکناس می‌شود به عنوان کالا به حساب می‌آید و برای ورود این اسکنا‌س‌ها به بازار باید یا معادل اسکناس چاپ شده پشتوانه تامین شود یا معادل اسکناس‌های امحا شده، اسکناس به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: بانک مرکزی می‌تواند مقداری اسکناس نو به بازار وارد کند که معادل آن اسکناس امحا شده یا اسکناس نو چاپ و پشتوانه آن نیز تامین شده باشد.

درویشی با تاکید براینکه ورود «اسکناس نو» بدون پشتوانه به بازار موجب کاهش ارزش اسکناس خواهد شد، تصریح کرد: اسکناس نو به همه استان‌ها ولی با حجم کم داده می‌شود؛ این امکان وجود ندارد که یک باره تمام اسکناس‌های موجود در بازار را جمع‌آوری و اسکناس نو جایگزین آن کرد.

نگرانی برای منابع نقدی یارانه‌های اسفند و فروردین نداریم

مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری در ادامه گفت: در عین حال باید توجه داشت که تمهیدات لازم برای تامین اسکناس بانک‌ها در شب عید و همچنین واریز عیدی کارمندان دولت از سوی بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.

درویشی در بخش دیگری از سخنان خود به واریز مرحله دوم یارانه‌های نقدی در اسفندماه اشاره کرد و گفت: در مرحله قبل تعداد مراجعات به بانک‌ها حتی به پیش‌بینی‌ها هم نرسید.

وی افزود: با این وجود بانک مرکزی تمام اقدامات لازم را انجام داده و هیچ نگرانی برای اسکناس شب عید، عیدی کارمندان و یارانه‌های نقدی نداریم.

آمار ایران‌چک‌های ابطالی را از اداره نشر بپرسید

این مقام مسوول در بانک مرکزی در مورد میزان ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی ابطال شده از هفته گذشته تا کنون، بیان کرد: بنده به دلیل اینکه هم‌اکنون در این اداره مسوولیتی ندارم نمی‌توانم آمار مربوط به این خصوص را ارائه دهم؛ این آمار را از اداره نشر بپرسید.

درویشی گفت:‌ اتفاق خاصی برای ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی نیفتاده است فقط دارنده این چک‌ها هنگام تحویل به بانک باید آن را پشت‌نویسی کند. همچنین اگر کسی چک ۱۰۰ هزارتومانی فرسوده را به بانک تحویل دهد در مراجعه بعدی بانک به وی چک‌های نو را تحویل می‌دهد.