یک گام تا تعطیلی موسسات بدون مجوز
گروه بازار پول - بانک مرکزی برای اولین بار وپس از هشدارهای متعدد اسامی 48 تعاونی اعتباری بدون مجوزرا اعلام کرد.
دو نکته قابل تامل در اطلاعیه بانک مرکزی وجود دارد، اول اینکه فهرست اعلامی، تنها تعاونی‌های اعتباری بدون مجوز در شهرستان‌ها را شامل شده وهیچ اسمی از بدون مجوزهای تهرانی درآن نیست. در عین حال به نحوه مقابله با آنها نیز هیچ اشاره‌ای نشده است.

در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: «براساس صورت‌جلسه ستاد عالی ساماندهی موسسات پولی غیربانکی که با حضور مسوولان امنیتی ـ قضایی و وزارت تعاون در تاریخ 11 بهمن‌ماه 89 در بانک مرکزی تشکیل شد، تعاونی‌های آزاد اعلام شده فاقد مجوز بوده وفعالیت آنها ممنوع است.
همچنین در نامه‌ای از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواسته شده که از انجام تغییرات ثبتی این موسسات اجتناب شود.
بر اساس این گزارش، بدیهی است کسانی که با مجوز ابطال شده این موسسات اقدام به فعالیت کنند، به عنوان اخلال در نظام پولی کشور تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.»
در اطلاعیه بانک مرکزی مشخص نشده که چه نوع برخوردی با این موسسات انجام خواهد شد، چون پیش از این هم با وجود اخطارهای فراوان و شدیداللحن، بسیاری از این موسسات به فعالیت خود ادامه داده بودند. با این حال، این اولین بار است که نام موسساتی به عنوان موسسه مالی و اعتباری غیرمجاز اعلام می‌شود و پیش از این بانک مرکزی تنها موسسات مجاز را اعلام می‌کرد و از مردم می‌خواست خودشان به غیرمجازها مراجعه نکنند.
از سوی دیگر بسیاری از موسساتی که نام آنها در این فهرست نیامده است، هنوز مسیر اخذ مجوزهای قانونی در بانک مرکزی را طی نکرده و بسیاری از مصوبات قانونی شورای پول و اعتبار و بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند، اما تکلیف برخورد با آنها هنوزمشخص نیست.
بسیاری از این موسسات به واسطه رعایت نکردن بسته پولی ونرخ‌های سود بانک مرکزی مشکلات فراوانی را برای سایر بانک‌ها ایجاد کرده اند.
این مشکل در سال‌های گذشته مورد انتقاد مدیران بانکی کشور بوده است. حال بانک مرکزی پس از هشدارهایی که در بسته پولی سال گذشته وهمایش سوم خرداد ماه امسال اعلام کرد، اسامی چند تعاونی اعتباری بدون مجوزرا منتشر کرده است.