گروه بازار پول- بهای طلا در بازار‌های جهانی به ۱۳۶۲ رسید. روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران به نرخ ۱۳۶۲ دلار رسید که نسبت به نرخ بسته شده ۱۳۵۲ دلاری پایان معاملات روز دوشنبه ۱۰ دلار افزایش دارد. قیمت طلا طی چند روز اخیر با وجود نوسان در محدوده ۱۳۵۰ دلار بسته شده است. افزایش نرخ بهره در چین و افزایش ارزش یورو بر نوسان قیمت طلا موثربود. بازار داخلی سکه در روز‌های اخیر تغییرات زیادی را ثبت نکرده است. روز گذشته سکه بهار آزادی با ۱۰۰۰ تومان کاهش به نرخ ۳۵۷ هزار تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم دیروز بدون تغییر ۴۱۷ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه و ربع سکه ۱۷۹ هزار تومان و ۹۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسیدند که در بازار دیروز تنها نیم سکه ۵۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. در بازار ارز روز گذشته دلار و یورو هر یک ۲ تومان گران شده و به ترتیب ۱۰۹۵ تومان و ۱۴۸۵ تومان عرضه شدند.

دیروز برخی خبرگزاری‌ها نیز افزایش جهانی قیمت طلا را تحت فشار ناشی از بهبود شرایط بازارهای مالی و سهام جهان و امیدواری سرمایه‌گذاران نسبت به بهبود شرایط اقتصاد جهانی از یک سو و افزایش فشارهای تورمی که منجر به افزایش قیمت کالاها شده است از سوی دیگر اعلام کردند. خبرگزاری فارس در این زمینه کاهش ارزش دلار را یکی از دلایل افزایش قیمت طلا اعلام کرد. همچنین اعلام شد که تعطیلی بازارهای چین به علت تعطیلات سال نوی چینی تاثیر زیادی در عدم افزایش چشمگیر قیمت طلا داشته است. پیش‌بینی می‌شود با آغاز به کار مجدد بازارهای چین در روز چهارشنبه قیمت طلا تا حد زیادی دستخوش تغییرات شود. قیمت طلا دسامبر گذشته رکورد بی‌سابقه ۱۴۳۰ دلاری را ثبت کرده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی انتقال سرمایه‌های بین‌المللی به بازارهای سهام و بورس کاملا مقطعی و موقتی است و قیمت طلا در کوتاه‌مدت به کمتر از ۱۳۰۰ دلار نخواهد رسید. اقتصاد جهانی طی هفته‌های اخیر با تحولات مهمی روبه‌رو شده است.

بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا و منطقه یورو و افزایش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و رشد فشارهای تورمی در کشورهای در حال توسعه و نوظهور مهم‌ترین تحولات اقتصاد بین‌الملل به شمار می‌روند که تاثیر زیادی بر قیمت کالاها داشته‌اند. بهبود شرایط اقتصادی ژاپن نیز موجب شد تا شاخص نیکی ۲۲۵ بورس توکیو دیروز به بالاترین حد خود در ۹ ماه اخیر برسد.