سکه طرح قدیم ۴۰۰ هزار تومان شد

روایت بهمنی از علل نوسان دلار

دنیای اقتصاد- قیمت طلا تا آخرین دقایق ساعات کاری بازار جهانی طلا به صعود خود ادامه داد و بالاخره روی ۱۴۲۱ دلار برای هر اونس بسته شد و به این ترتیب رشد حدود ۳۰ درصدی در این مدت را ثبت کرد. در همین مدت، سکه طلا در بازار داخل رشدی حدود ۳۹ درصدی را ثبت کرد. در بازار داخلی ارز، روند افزایشی قیمت دلار متوقف شد و همزمان، بهمنی علل التهابات پیشین در بازار ارز را گفت. رشد ۳۲۵ دلاری قیمت طلا در سال ۲۰۱۰

سکه طرح قدیم ۴۰۰ هزار تومان

مسعودرضا طاهری

قیمت طلا در بازارهای جهانی در آخرین روز سال ۲۰۱۰ در رقم ۶۰/۱۴۲۱ دلار متوقف شد.با بسته شدن قیمت طلا در آخرین روز سال میلادی ۲۰۱۰ در این سطح قیمت طلا در ۳۶۵ روز (یک ساله)، ۲/۳۲۵ دلار رشد یافته و در این مدت ۶۶/۲۹ در صد افزایش را ثبت کرده است.

در طول ماه دوازدهم (دسامبر)، طلا ۳۵ دلار گران شد و ۵۲/۲ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است. قیمت طلا در بامداد شنبه به وقت تهران بر روی رقم ۶۰/۱۴۲۱ دلار بسته شد.

بالاترین رقم تاریخی طلا مربوط به ۷ دسامبر و رقم ۱۴۳۲ دلار بوده است. قیمت سکه در ۳۶۵ روز گذشته (۱۰ دی ۸۸ تا کنون) از رقم ۲۶۴ هزار تومان با ۱۰۲ هزار تومان افزایش به نرخ ۳۶۶ هزار تومان رسیده و ۶۳/۳۸ درصد رشد را ثبت کرده است.

در آن تاریخ قیمت هر اونس طلا ۱۰۹۶ دلار و قیمت دلار در بازار داخلی ۱۰۰۳ تومان بود. افزایش ۹ دلاری قیمت طلا در آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۰، موجب افزایش بیشتر قیمت طلا در بازار داخلی شد.

قیمت سکه طرح قدیم به رکورد ۴۰۰ هزار تومان دست یافت. قیمت ۳۹۸ هزار تومان نیز از سوی برخی منابع خبری ذکر شده است. بنابر این گزارش سکه طرح قدیم ۵۰۰۰ تومان افزایش قیمت روزانه را در روز گذشته کسب کرده است.

دیروز، قیمت سکه بهار آزادی با ۱۰۰۰ تومان افزایش روبه‌رو بود و به نرخ ۳۶۶ هزار تومان به خریداران عرضه شد. نیم سکه بدون تغییر ۱۸۳ هزار تومان فروخته شد. ربع سکه ۹۳ هزار تومان قیمت خورد که ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت روزانه را تجربه کرده است. قیمت ۹۲ هزار تومان نیز برای آن اعلام شده است.

بازار ارز

در بازار ارز با بالا رفتن ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا تا سطح ۳۳۸۴/۱ در پایان معاملات سالانه ۲۰۱۰، قیمت یورو با ۱۶ تومان افزایش روبه‌رو شد و به نرخ ۱۴۳۰ تومان فروخته شد.

در مقابل دلار آمریکا ۲ تومان افت قیمت را ثبت کرده و به نرخ ۱۰۷۵ تومان به خریداران فروخته شد. پوند انگلیس با وجود ثبات قیمت هفته گذشته در حد ۱۶۹۰ تومان، دیروز ۵ تومان گران شد.

دلار کانادا و دلار استرالیا نیز با افزایش قیمت قابل توجه ۷ تومان و ۱۸ تومان به ترتیب ۱۰۹۵ تومان و ۱۱۰۳ تومان در ستون فروش جدول معاملات ارزی صرافی‌ها درج شد.

قیمت سکه در سال ۲۰۱۰ معادل ۶/۳۳ درصد رشد کرد

افزایش ۳۱۷ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی، رشد ۵ درصدی قیمت دلار و رشد ۶/۳۳ درصدی قیمت سکه در بازار داخلی از مهمترین رخدادهای بازار ارز و طلا در سال ۲۰۱۰ میلادی بود. در عین حال تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که روند صعودی قیمت‌ها در سال ۲۰۱۱ همچنان تداوم یابد.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با مهر در خصوص وضعیت و قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی و خارجی در سال ۲۰۱۰ میلادی گفت: قیمت طلا در یکسال گذشته میلادی در بازارهای جهانی ۳۱۷ دلار افزایش یافت، یعنی از قیمت ۱۱۰۵ دلار در ابتدای سال ۲۰۱۰ به ۱۴۲۲ دلار در حال حاضر رسیده که رشد ۶/۲۸ درصدی را تجربه کرده است.

رشد بی‌سابقه قیمت طلا در بازار جهانی

محمد کشتی آرای افزایش قیمت ۳۱۷ دلاری برای هر اونس طلای جهانی را در یکسال، رشد بی‌سابقه‌ای عنوان کرد و افزود: این رشد در تاریخ قیمت طلا سابقه نداشته است.

رشد ۵درصدی قیمت دلار

وی با اشاره به رشد ۵ درصدی قیمت دلار در بازار آزاد داخلی در یکسال گذشته میلادی، قیمت هر دلار در ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی در بازار آزاد داخلی را ۱۰۱۱ تومان که هم‌اکنون به ۱۰۸۷ تومان رسیده است، اعلام کرد و ادامه داد: با احتساب ۵ درصد رشد قیمت دلار و ۶/۲۸ درصد قیمت طلا در بازارهای جهانی در سال گذشته، مشاهده می‌شود که قیمت سکه در یکسال گذشته رشد ۶/۳۳ درصدی داشته است.

کشتی آرای اضافه کرد: قیمت هر قطعه سکه (طرح جدید) در بازار داخلی در ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۶۶ هزار تومان بود که هم‌اکنون به ۳۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. به عبارت دیگر، قیمت طلا در بازارهای جهانی ۶/۲۸ درصد رشد داشته است و قیمت سکه و طلا در بازار داخلی با رشد ۶/۳۳ درصدی همراه بوده است.

قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد

وی عنوان کرد: تحلیلگران و اقتصاددانان هنوز معتقدند که با توجه به اوضاع اقتصادی دنیا، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۱ میلادی قیمت طلا همچنان روند صعودی داشته باشد.