تغییر اساسی در مصوبه  استقلال بانک مرکزی صورت نمی‌گیرد

گروه بازارپول- علی اکبر اولیاء عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره ارجاع مصوبه استقلال بانک مرکزی به کمیسیون تلفیق گفت: طبق مذاکرتی که با باهنر رییس کمیسیون تلفیق داشته‌ام، ظاهرا این ارجاع تنها به منظور اعمال برخی «اصلاحات عبارتی» است و به هیچ عنوان بنا نیست، تغییرات مد نظر دولت در آن اعمال شود. این درحالی است که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در آخرین نشست خبری گفته بود: افرادی که به دنبال استقلال بانک مرکزی هستند، می‌خواهند این بانک را از حاکمیت جدا کنند؛ این امر موجب شد تا مصوبه مجلس برای بررسی به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شود.

در ماده ۸۰ لایحه برنامه پنجم توسعه پیشنهاد تغییر ترکیب و نحوه انتخاب مجمع عمومی بانک مرکزی مطرح شد، پس از بررسی این پیشنهاد، با ۱۰۶ رای موافق، ۸۵ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع به تصویب رسید.

در مصوبه مذکور مجمع عمومی بانک مرکزی از ۱۱ عضو تشکیل می‌شود که هر کدام از اعضا ۱۰ سال و فقط برای یک دوره انتخاب می‌شوند. همچنین در این ماده پیشنهادی وجود ۷ اقتصاددان در ترکیب اعضای مجمع عمومی است که این اقتصاددان‌ها با داشتن حداقل ۱۵ سال سابقه و تخصص فعالیت پولی و بانکی از سوی رییس‌جمهور معرفی شده و با رای اکثریت نمایندگان می‌توانند در این مجمع عضو شوند.

این درحالی بود که پس از تصویب تغییر ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی از ۵ به ۱۱ نفر و حذف رییس جمهور از ریاست مجمع عمومی بانک مرکزی، سخنگوی دولت، رییس کل بانک مرکزی و درراس آنان محمود احمدی‌نژاد مخالفت‌های خود با مصوبه یاد شده را ابراز کردند.

بر پایه این مصوبه، از این پس اعضای مجمع عمومی از بین خود فردی را به عنوان رییس مجمع انتخاب می‌کنند، دادستان کل و رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به همراه ۷ اقتصاددان به ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی اضافه شده اند.

به‌رغم مخالفت‌های دولت، موافقان آن، این مصوبه را «جهشی برای مستقل کردن بانک مرکزی از دولت و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از وابستگی این بانک به دولت» توصیف می‌کنند.

علی‌اکبر اولیاء عضو کمیسیون تلفیق مجلس درخصوص اختلافات فوق و ارائه مصوبه به کمیسیون تلفیق به خبرگزاری ایلنا گفت: این بحث مدتی است که شنیده می‌شود، اما ظاهرا تنها قرار است «اصلاحات عبارتی» در مورد این مصوبه صورت گیرد و برخی عبارت‌ها فقط ویرایش شود. او افزود: احتمالا شورای نگهبان به صورت شفاهی ایرادی را در مورد این مصوبه مجلس مطرح کرده است که مصوبه مذکور به کمیسیون تلفیق برگشته است.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: دولت امیدوار است که این مصوبه مطابق میل خودش تغییر کند؛ اما کمیسیون تلفیق چنین تصمیمی ندارد.

اولیاء ادامه داد: این مصوبه شنبه (امروز) در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود و اصلاحات عبارتی لازم اعمال خواهد شد. همچنین سعدالله نصیری عضو دیگر کمیسیون تلفیق مجلس در این خصوص گفت: با وجود برخی شنیده‌ها در مورد ارجاع مصوبه برنامه پنجم در مورد استقلال بانک مرکزی، این مصوبه تا این لحظه به کمیسیون تلفیق نیامده است.

او به ایلنا گفت: در دستور هفتگی کمیسیون تلفیق چنین دستوری مشاهده نمی‌شود. او گفت: هرچه بانک مرکزی دارای استقلال بیشتری باشد، اقتصاد کشور نیز سلامت بیشتری خواهد داشت.