لزوم گرایش سیاست ارزی به حمایت بیشتر از صادرات

گروه بازار پول- پس از اظهارات محمد جهرمی یکی از اعضای شورای پول و اعتبار مبنی بر اینکه نرخ ارز در زمان هدفمند کردن یارانه‌ها ثابت می‌ماند و تاکید رییس‌جمهور بر کاهش نرخ ارز و قبول این نظر از سوی بهمنی رییس کل بانک مرکزی، محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: بعد از آغاز مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها باید در شیب معنادار، ملایم و شفاف سیاست ارزی کشور به سمتی سوق یابد که کمک‌کننده تولید و صادرات باشد. در عین حال ولی‌ا... سیف مدیرعامل بانک کارآفرین، سیاست تثبیت نرخ دلار را هم راستا با اهداف داخلی کشور عنوان و افزود: در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید سیاست‌هایی را که می‌توان در آینده دنبال کرد، به زمان مناسبی موکول کرد و از تشنج در بازارها در شرایط مذکور جلوگیری به عمل آورد.

تثبیت نرخ واقعی ارز

محمد نهاوندیان که با باشگاه خبری توانا سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه نوسانات بی‌حساب و ملتهب در بازار ارز به نفع هیچ بخشی نیست، گفت: پیشگیری از نوسانات نرخ ارز ضروری بود و این امر کنترل شد.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون نرخ ارز شناور مدیریت شده است، افزود:‌ مدیریت نرخ ارز باعث می‌شود مجموعه شرایط اقتصادی کشور در تعیین قیمت این نرخ درنظر گرفته شود و در این مدیریت نباید هدف اصلی نادیده گرفته شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:‌ ایجاد فرصت‌های شغلی و مثبت کردن تراز پرداخت‌های غیرنفتی کشور هدفی است که از رابطه ارز بین قدرت خرید پول ملی و سیاست‌های صنعتی، دنبال می‌شود؛ به همین دلیل باید در سیاست ارزی طبق مصوبه مجلس ملاحظه نرخ تورم داخلی و جهانی و قدرت رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی مورد توجه قرار گیرد. نهاوندیان با تاکید براینکه جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کشور باید در سمت‌وسوی تولید و صادرات باشد، تصریح کرد: بعد از آغاز مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها باید در شیب معنادار، ملایم و شفافی سیاست ارزی به سمتی سوق یابد که کمک‌کننده تولید و صادرات باشد.

نهاوندیان با بیان اینکه نرخ واقعی ارز باید تثبیت شود، گفت: در نرخ واقعی ارز ملاحظه تورم جزء فرمول تعیین قیمت خواهد بود.

مشکلات ایران با امارات کم و بیش حل شده است

رییس اتاق بازرگانی ایران در مورد مشکلات گشایش اعتبارات اسنادی در امارات، گفت: مسوولان امارات می‌دانند که نباید فرصت‌های آینده کار با ایران را قربانی فشارهای موقت و زودگذر کنند؛ به دنبال مذاکرات صورت گرفته برخی از مشکلات برطرف شده و مشکلات بعدی نیز به زودی حل خواهد شد.

اصلاح نرخ ارز باید به پس از هدفمندی یارانه‌ها موکول شود

مدیرعامل بانک کارآفرین با تاکید بر ضرورت واقعی‌سازی نرخ ارز، تثبیت این نرخ را در زمان هدفمندی از اهداف دولت برای جلوگیری از نوسانات احتمالی عنوان کرد و گفت: نرخ دلار باید واقعی شود، اما الان زمان این اقدام نیست.

ولی‌ا... سیف در مورد نوسانات نرخ ارز و تاثیر تثبیت این نرخ در وضعیت صادرات و واردات کشور اظهار داشت: براساس آمارهای رسمی افزایش قیمت دلار در مقابل ریال در ۱۰ سال گذشته برابر با ۳۱ درصد، اما افزایش تورم حدود ۱۷۰ درصد است، این عدم تعادل را نشان می‌دهد و به همین علت دامنه فعالیت اقتصادی برای صادرکننده محدود می‌شود. وی ادامه داد: در این شرایط باید برای صادرات حمایت‌هایی درنظر گرفته شود یا برای دلارهای صادراتی نرخ‌های مشخصی به تصویب رسد تا منافع صادرات افزایش یابد. مدیرعامل بانک کارآفرین با بیان اینکه در دوره هدفمندی یارانه‌ها باید مراقبت‌ها به نحوی صورت گیرد که آثار فرعی و جنبه تصمیمات اقتصادی وضع‌ را از کنترل خارج نکند، گفت: ثبات نسبی دلار در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای حمایت از صادرکنندگان صورت نمی‌گیرد و اصل دیگری را دنبال می‌کند که البته منطقی نیز به نظر می‌رسد. این مقام مسوول در شبکه بانکی تاکید کرد: ثبات نرخ ارز به منظور جلوگیری از افزایش قیمت دلار در هدفمندی یارانه‌ها اصلی‌ترین هدف اجرای این سیاست تلقی می‌شود و منطبق با اهداف دولت است.

سخنان رییس‌جمهور درباره نرخ ارز واکنش به برخی اظهارنظرها بود

مدیرعامل بانک توسعه صادرات نیز از وجود برنامه‌های جدید برای تعیین نرخ ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: سخنان رییس‌جمهور درباره نرخ ارز واکنش به برخی اظهارنظرها بود.

کوروش پرویزیان ‌ با اشاره به اینکه برنامه دولت در خصوص نوسانات نرخ ارز هم‌جهت با قانون بودجه و برنامه چهارم است، اظهار داشت: سیاست کلی دولت درباره نرخ ارز تغییری نداشته و همان سیاست قبلی را براساس قانون برنامه چهارم انجام می‌دهد. وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم نیز بحث نرخ ارز مدیریت شده همچنان مطرح است، افزود: استنباط بنده از صحبت‌های رییس‌جمهور در مورد نرخ ارز این است که عده‌ای در شرایطی که نوسانات نرخ ارز مطرح بود، بحث‌های ارز ۱۷۰۰ تومانی را مطرح کردند، این موجب بروز برخی واکنش‌ها شد و ایشان به همین خاطر این صحبت‌ها را مطرح کرده‌اند؛ ولی نرخ ارز فعلی مورد پذیرش تجار است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم دولت در زمینه نرخ ارز به دنبال اجرای قانون است و در راستای این هدف پیش می‌رود؛ در قانون بودجه نرخ ارز مشخص است و دولت مطابق سیاست مذکور حرکت می‌کند.