رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی گفت: از آنجا که پول واریزی به حساب مردم هم‌اکنون وارد نظام بانکی نمی‌شود، میزان نقدینگی افزایش نمی‌یابد. «‌محمودرضا خاوری» روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص پرداخت یارانه نقدی به حساب مردم، افزود: طبق مقررات وضع شده از سوی بانک مرکزی، بعد از واریز یارانه‌ها به حساب مشتری، این یارانه‌ها خود به خود به حساب بانک مرکزی منتقل می‌شود، چون هنوز مشتریان حق استفاده از آن را ندارد. وی ادامه داد: این یارانه‌ها در بانک مرکزی نگهداری می‌شود و به محض اینکه اجازه برداشت به مشتریان داده شود دوباره به حساب مردم باز می‌گردد. مدیرعامل بانک ملی درباره این موضوع که آیا این پول به گردش مالی بانک‌ها کمک می‌کند یا خیر، گفت: این پول فعلا وارد نظام بانکی نمی‌شود و قرار نیست که نقدینگی بازار را افزایش دهد.

خاوری افزود: زمانی که این وجوه به حساب مردم واریز شود و آنها اجازه برداشت داشته باشند، توان اعتباری بانک‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

بانک‌های دولتی و خصوصی مکلف به ارائه تسهیلات تکلیفی هستند

وی درباره ارائه تسهیلات تکلیفی توسط بانک‌ها، ‌گفت: با توجه به فلسفه ارائه تسهیلات تکلیفی، بانک‌های خصوصی و دولتی مکلف به ارائه آن هستند، زیرا طرح‌های دارای توجیه اقتصادی باید تامین مالی شود.

خاوری ادامه داد: تسهیلات تکلیفی به معنای شناخت نیازهای کشور است و برهمین اساس دولت پس از بررسی، نیازهای اقتصادی کشور را مشخص و سپس برای تامین مالی، ابزارهایی را فراهم می‌کند که در ایران این ابزار‌ها بانک‌ها هستند. وی اظهار کرد: طرح‌های دارای توجیه اقتصادی مورد تایید بانک‌ها و دولت هستند و برهمین اساس بانک‌ها نیز تامین سرمایه لازم برای آنها خواهند داشت. به گفته خاوری، ‌برخلاف آنچه که انتقاد می‌کنند نه تنها دولت به‌دنبال اجرای طرح‌های غیر قابل توجیه نیست، بلکه بانک‌ها نیز به‌دنبال آنها نیستند، لذا هر طرحی که دولت ضرورت اجرای آن را تایید می‌کند به بانک‌ها معرفی و آنها نیز تامین مالی را انجام می‌دهند. وی درباره ارائه تسهیلات تکلیفی توسط بانک‌های خصوصی نیز گفت: بانک‌ها صرف نظر از دولتی یا خصوصی بودن یکی از ابزارهای تامین مالی هستند و باید طرح‌های دارای توجیه اقتصادی را تامین مالی کنند.

پس از یک دوره توقف، بانک مرکزی پرداخت دوباره تسهیلات تکلیفی توسط بانک‌ها را آغاز کرده است.