بیمه‌گر حرفه‌ای، بیمه گذارش را حفظ می‌کند

لیلا اکبرپور

عکس‌ها: نگار متین‌نیا

از راست به چپ: علیرضا علاقه‌بندیان، هزاوه‌ای، حسن مس‌چی

از چپ به راست: علی‌پور یزدی، هادی شفیعی، تاجیک بحث انتقال پرتفوی از بیمه‌های دولتی به شرکت‌های بیمه خصوصی تقریبا از سال ۸۳ که خصوصی‌ها تازه به بازار بیمه کشورمان وارد شده بودند، تبدیل به محل مناقشه دو گروه دولتی و خصوصی شد.

بیمه‌های دولتی اعتقاد داشتند ورود بخش خصوصی به بازار تاثیری در تولید حق بیمه جدید نداشت و فقط برش‌های کیک پرتفوی را بیشتر کرد و خصوصی‌ها اعلام می‌کردند ارائه سرویس‌های نوین و خدمات بیشتر مشتریان آنها را به سوی بیمه‌های خصوصی کشانده است.

رقابت برای جذب مشتری سایر شرکت‌های بیمه همچنان ادامه دارد و نرخ‌شکنی غیرحرفه‌ای حق بیمه‌ها و به دنبال آن آزادسازی تعرفه‌ها آثار همین انتقال پرتفوی بود. اما در این شرایط، هستند بیمه‌گذارانی که سرمایه‌های خود را از مسائل حاشیه‌ای دور نگه داشته‌اند و هنوز اعتقاد دارند هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست و هیچ گرانی بدون حکمت نیست. این بیمه‌گذاران که خود در عرصه اقتصاد دستی بر آتش دارند، اعتقاد دارند انتخاب بیمه‌گر باید براساس تخصص و تجربه بیمه گری و مدیریت درست ریسک‌ها باشد و برای سال‌ها به بیمه‌گری که این اصل را رعایت کرده است، وفادارند.

شرکت شیشه قزوین از سال ۴۴ تاکنون تحت پوشش بیمه آسیا قراردارد و از سال ۷۳ تاکنون هادی شفیعی، رییس هیات‌مدیره شرکت خدمات بیمه‌ای آسایش گستر نماینده حقوقی بیمه آسیا مسوول تنظیم قرارداد بیمه‌ای شرکت شیشه قزوین است. طبق آخرین آمار تقریبا از هر دو ساختمان در ایران، یکی از آنها از شیشه‌های تولید شده در کارخانه شیشه قزوین استفاده کرده است؛ این کارخانه بزرگ‌ترین کارخانه شیشه فلوت در خاورمیانه است.

از آنجا که رفتار حرفه‌ای و دید بلندمدت بیمه‌گران در جذب و نگهداری مشتری حلقه مفقوده بازار کنونی بیمه است، این همکاری و تعامل دوسویه بیمه آسیا و شیشه قزوین می‌تواند یک الگوی رفتاری برای دیگر بازیگران عرصه بیمه‌گری به خصوص نمایندگان جوان و تازه وارد به شبکه فروش باشد.

در این خصوص میزگردی با حضور علی پوریزدی مدیرعامل بیمه آسیا، تاجیک عضو هیات‌مدیره و مدیر بیمه‌های مسوولیت بیمه آسیا، هادی شفیعی رییس هیات‌مدیره شرکت خدمات بیمه‌ای آسایش گستر، علیرضا علاقه‌بندیان عضو هیات‌مدیره، حسن مس‌چی معاون اجرایی و هزاوه‌ای مدیر پروژه فلوت شرکت شیشه قزوین در دفتر مدیرعامل بیمه آسیا برگزار شد که در پی می‌آید:

لطفا توضیح دهید، چرا از ابتدای شروع کار بیمه آسیا را به‌عنوان بیمه‌گر خود انتخاب کردید؟

هزاوه‌ای: تاسیس شرکت شیشه قزوین به سال ۴۶ برمی‌گردد، اما تیم اجرایی کنونی به مدیریت آقای علاقه‌بندیان از سال ۷۳ با خرید سهام این شرکت کار خود را شروع کرده است. در همان ابتدای کار متوجه شدیم که کارخانه و تمام پرسنل شیشه قزوین از بدو تاسیس تحت پوشش بیمه آسیا هستند و تا آن زمان مشکلی پیش نیامده بود، بنابراین آقای علاقه‌بندیان هم به این انتخاب اعتماد کرد و در سررسید بیمه‌نامه‌ها با همان روال سابق کار تمدید انجام شد. سرویس‌دهی و توجه بیمه آسیا به تغییر و تحولات شرکت شیشه قزوین موجب شد تا آن همکاری دیرینه تا امروز ادامه یابد.

آیا فقط توجه آقای شفیعی نماینده بیمه آسیا به تحولات شرکت موجب ادامه این همکاری شد؟ رویکرد مدیران شرکت شیشه قزوین به مقوله بیمه چگونه بود؟

هزاوه‌ای: شاید این ذهنیت جامعه که «صنایع به خاطر رفع تکلیف از خدمات بیمه استفاده می‌کنند» تا اندازه‌ای درست باشد، اما هستند صنعتگران و تولیدکنندگانی که به خاطر ماهیت بیمه و آثار امنیتی آن از این خدمات استقبال می‌کنند و جدا از تکالیف حسابرسان تایید صورت‌های مالی و بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، بیمه‌نامه می‌خرند تا از فردا و رویدادهایش مطمئن باشند. در شرکت شیشه قزوین نیز همین رویکرد حاکم است.

در این شرکت همواره از آقای شفیعی نماینده بیمه آسیا خواسته شده تا با بررسی و شناخت واقعیت‌های کار، بیمه‌نامه‌ای مبتنی بر نظر کارشناسی صادر شود. از او انتظار داریم بیمه‌نامه با بهره‌گیری از تخصص معتبر با پوشش‌های لازم صادر شود تا در زمان وقوع حوادث، با کمترین زیان بیشترین بهره را از پوشش بیمه‌ای داشته باشیم.

علاقه‌بندیان: همان‌طور که می‌دانید فعالیت‌های اقتصادی، به ویژه تولید همیشه با فراز و نشیب همراه است و تولیدکننده دغدغه‌های زیادی دارد، پدر اینجانب نیز به‌عنوان اداره‌کننده اصلی شرکت شیشه قزوین سال‌ها است که در عرصه‌های مختلف تولید و صنعت فعالیت دارد و ناملایمات زیادی را تجربه کرده است، اما آنچه همیشه مورد توجه ایشان، بنده و مدیران اجرایی شرکت بوده، اینکه بیمه یک نقطه اتکا است. پرداخت حق بیمه نه‌تنها هزینه سربار نیست، بلکه خرید اطمینان خاطر است. این تفکر در سیستم پایدار شده و در برنامه‌های آتی پابرجا است.

به‌عنوان یکی از بیمه‌گذاران قدیمی بیمه آسیا، از بیمه‌گر خود چه توقعی دارید؟

علاقه‌بندیان: توجه داشته باشید، به‌رغم مراجعه بی‌شمار سایر بیمه‌گران و شنیدن وعده‌های متنوع آنان، شیشه قزوین به پاس خدماتی که از این بیمه‌گر گرفته همواره به آن وفادار بوده است؛ اما در مقابل از بیمه‌گر خود توقع داریم با داشتن نامی قدیمی و تجربه بیمه‌گری، خدمات خود را به روز کند. دانش روز را برای ارائه خدمات بهتر، سرویس مطلوب‌تر و ارزان‌تر به کار گیرد تا رضایت مشتریان به ویژه قدیمی‌ها جلب شود.

بدون تردید تحول در بازار رقابتی دنیا، موجب شده تا محصولات جدید بیمه‌ای به بازار عرضه شود که صنایع ایرانی نیز نیازمند این محصولات جدید بیمه‌ای هستند و ما هم به نوبه خود از بیمه آسیا این توقع را داریم.

آقای علی‌پور، شما برای این نیاز بیمه‌گذار خود چه پاسخی دارید؟

علی‌پور: در بیمه آسیا سعی می‌شود بهترین خدمات به بیمه‌گذاران ارائه شود و تمامی عوامل بیمه‌آسیا از نماینده، شعبه، کارشناسان، مدیران و هیات‌مدیره همگی در مقابل بیمه‌نامه‌ای که صادر و تعهدی که پذیرفته شده، احساس مسوولیت می‌کنند. البته بیمه‌گذار با کیفیت و فعال اقتصادی برای بیمه ما یک امتیاز است و برای او وقت و انرژی بیشتری صرف خواهد شد.

شرکت شیشه قزوین از بیمه‌گذاران قدیمی بیمه آسیا است و از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشورمان برخوردار است، بدون تردید ما نیز وظیفه خود می‌دانیم با بهترین سرویس‌ها و خدمات متنوع از آن حمایت کنیم.

تاجیک: در واقع درک متقابل و رعایت نکات فنی در شیشه قزوین و بیمه آسیا یک اعتبار را برای هر دوطرف ایجاد کرده است که می‌تواند یک الگوی رفتاری مناسب برای سایر بیمه‌گران و بیمه‌گذاران در بازار باشد.

ثمره این اتفاق در نهایت رونق بخش‌های مختلف اقتصادی و رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور می‌باشد.

بدون تردید این تعامل تا جایی دوام می‌آورد که خدمات بیمه آسیا به‌روز باشد، بیمه آسیا برای هماهنگی شرایط بیمه‌گذار خود با بازارچه اقداماتی انجام داده است؟

شفیعی: از روزی که برای نخستین‌بار برای صدور بیمه‌نامه با آقای علاقه‌بندیان ملاقات کردم، متوجه یک هماهنگی و اعتماد بین ایشان، مدیران و کارکنان کارخانه شدم. خرید بیمه‌نامه برای آنها فقط رفع تکلیف نبود، بلکه یک اطمینان خاطر برای ریسک‌پذیری بیشتر در راستای تحقق برنامه‌های بزرگ این گروه تولیدی بود؛ بنابر این وظیفه خود دانستم با درک درست از ویژگی‌های کارخانه و محصولات و جایگاه در بازار ملی و بین‌المللی بهترین شرایط و نرخ خدمات بیمه‌ای را ارائه دهم.

هرساله مدتی قبل از زمان تمدید قرارداد، تمامی شرایط کارخانه را بازنگری می‌کنم، نرخ‌های موجود در بازار را بررسی و پس از استخراج بهترین و متناسب‌ترین نرخ و شرایط بیمه‌نامه برای یک‌سال دیگر آماده می‌شود.

در این سال‌ها، هیچ‌گاه شرکت شیشه قزوین از بابت پرداخت حق بیمه نسبت به بازار، هزینه اضافه نداشت و همواره رضایت طرفین تامین شده است.

علاقه‌بندیان: از حسن نیت آقای شفیعی ممنونم. رفتارومسوولیت‌پذیری او به‌خصوص اینکه هیچ‌گاه نخواست از اعتماد ما سوءاستفاده کند، موجب شد تا او را قبل از هر چیز شریک تجاری خود بدانیم و توصیه‌هایش را برای جلوگیری از کم بیمه‌گی بپذیریم.

طی این سال‌ها، مورد خسارتی هم برای شرکت شیشه قزوین پیش‌آمد تا بیمه آسیا نحوه ایفای تعهداتش را اثبات کند؟

مس چی: اگر به خاطر داشته باشید ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ وقوع زلزله رودبار و منجیل خسارات زیادی برجای گذاشت. در آن زمان از نظر شدت خسارت سیمان لوشان اولین و شیشه قزوین دومین کارخانه در منطقه بود، به‌طوری که ۲ میلیون متر شیشه در انبارها شکست.

خسارات سنگین کارخانه درسال ۶۹ به میزان ۲۳میلیون تومان با بیمه نامه کاملی که داشت جبران شد.

هزاوه‌ای: همچنین شاخص‌ترین پروژه شیشه قزوین با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی با همکاری و حمایت بیمه آسیا انجام شد. خرید ماشین‌آلات از انگلستان که بزرگ‌ترین تولیدکننده شیشه در دنیا است با گشایش اعتبار در سال ۷۹ طی ۳ سال انجام شد. پس از ورود ماشین‌آلات به کشور و وقفه در نصب آن بیمه آسیا از مرحله پیش انبارداری تا نصب آن را تحت پوشش داشت، حتی در همان زمان یک سال دیگر برای راه‌اندازی وقفه افتاد و مرحله راه‌اندازی ۲ ماه زمان برد، آن همه ترس و دلهره با حضور بیمه آسیا که تمام ریسک‌ها را تحت پوشش داشت جای خود را به آرامش داد، حاصل آن سرمایه‌گذاری حضور رقبای خارجی در صف خریداران محصولات شیشه قزوین است.

برای گسترش فعالیت‌های خود به بیمه‌نامه جدیدی احتیاج دارید؟

مس چی: بازار شرایط اقتصادی خاصی دارد و پول نزد تولیدکنندگان و صنعتگران کم است؛ بنابراین الان دوره فعالیت‌های اقتصادی با استفاده از اعتبار است. چنانچه بیمه آسیا بیمه‌نامه اعتباری نیز عرضه می‌کرد، عالی می‌شد. واقعا ما برای توسعه فعالیت‌های خود به ویژه فروش اعتباری محصولات به پوشش‌های بیمه اعتبار نیاز داریم.

علی‌پور: بیمه اعتبار در صنعت بیمه کشورمان جوان است. چند سال پیش برخی از شرکت‌های بیمه بی‌محابا این خدمت را ارائه دادند که متاسفانه ضریب خسارت بالای آن نتیجه منفی به دنبال داشت.

اگر بدهکار بداند، بدهی او بیمه است دیگر اعتقادی به پرداخت اقساط خود ندارد و این اتفاق قابل بیمه‌شدن نیست، چون ماهیت بیمه، پوشش ریسک‌های محتمل است؛ اما بنابه درخواست شما و همچنین نیاز بازار کنونی، بیمه آسیا بیمه‌های اعتبار را در دست بررسی دارد تا بتواند موارد را به صورت بیمه‌ای استخراج کند و بیمه‌نامه فنی ارائه دهد. همان طور که می‌دانید بیمه آسیا به نام «مبتکر طرح‌های نوین بیمه‌ای» شهرت دارد و این دانش و توانمندی در بیمه آسیا هست که طرح جدیدی مطابق با رعایت استانداردهای بیمه‌ای به بازار عرضه کند.

تاجیک: بیمه اعتبار با تضمین دو مقوله متفاوت است. در بیمه اعتبار فرانشیز تعریف شده و قراردادها گروهی است، اما در تضمین همه چیز بدون قید و شرط است، اما همان طور که آقای علی‌پور گفتند، بیمه آسیا با عبور از مرحله خصوصی‌سازی به دنبال داشتن ترکیب مناسب پرتفوی، سهامداران خوب، ساختار مطلوب و بیمه‌گذاران بیشتر است؛ بنابراین از عرضه طرح‌های جدید استقبال کرده و به دنبال رضایت بیشتر مشتریان خود هستیم.